Gå til innhold

Bygge kabinett: SourcePoint


Anbefalte innlegg

Lurer på et par ting her.. Hva mener folket er best materiale for å bygge et støysvakt kabinett med god kjøling?

Og hva er folkets beste løsninger på kjøling og støydemping i hjemmelagd kabinett? :)

Håper på både enkle og mer ekstreme forslag!

 

Edit: Noen erfaringer og meninger om doble vegger? Isåfall i hvilket materiale?

 

-------------------------------------------------------

 

Endret tittel! Må vet jeg hva det skal bygges av, og nå får dere vite hvordan det skal se ut: http://photobucket.com/albums/v724/brainbug90/Sourcepoint/

 

Kaller kabinettet SourcePoint av ukjente grunner! :)

Er ikke ferdig med tegningene enda, og jeg holder fortsatt med å designe kabinettet innvendig men dette gjøres foreløpig på papir. Har ingen eksakte mål, men det blir vel en ShuttleX x 3-4 i størrelse! :)

Det skal lakkeres svart, matt og rubbes.. Detaljer blir i børsta sølv/grå-aluminium!

Grunnen til at det går ut nederst over øverst er pga. plexistengene (håper egentlig at det går med vannkjølingskabler, men er pumpa sterk nok?) og fordi det er 4 UV-katoder nede og 4 oppe.. Om noen skjønner hvor de plassert, på hver sin side? :p Disse er altså eksterne og skal lyse opp røra som forhåpentligvis har UV-reaktivt vann i seg! :)

Noen kommentarer/innspill før jeg tar kvelden?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker egentlig ikke på det.. :) Skal naturligvis ha SilenX! Strikkopphen og støydempingsmontering for viftene..

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal starte opp et "hovedprosjekt" til min hovedPC som jeg skal legge en del penger i! Blir ikke før til neste vinter regner jeg med.. Mye planlegging, og mye økonomi som må ordnes!

Lenke til kommentar
Mener du han Skrue fyren som har bingen sin full av tonnevis av penger?

Han ja, og han er ganske slick til å lage egne vannblokker også.

 

Glisevask : Et bra tips til god airflow og komponentplasering er at ta utgangspunkt i ATX og gjørt alt _helt_ motsatt :p Men seriøst, tenk airflow fra et punkt på en side til et punkt på motsatt side og plasser komponentene på en linje mellom de. Sørg også for at det ikke er store luftrom inni kabinettet, men at "lufttunellen" mellom de to sidene er like stor (helt like stor som viftene) hele veien fra inntak til eksosen.

Dersom du vil være litt mer hardcore kan du prøve å ha luftinntaket i bunnen og ha luftkanaler oppover (f.eks i plexi) som struper seg litt ved det som skal kjøles for å utnytte Bernoullis prinsipp og til en viss grad pipeprinsippet.

 

Sketchup er veldig mye hjelp og er lett å lære seg. Er valget mellom finèr og spon så hadde jeg klart valgt finèr. Finere ytterflate, finere kanter når du sager og lettere. Dersom du lister opp hvilke komponenter du skal bruke, dimensjoner på kassen og muligens en mspaint skisse så kan vi sikkert gi feedback på det også selv om det er OT.

 

Jeg er selv fan av stålkabinetter etter at jeg kjøpte I&S 981BB. Ikke mye skrangling i det.

Lenke til kommentar

Endelig et godt svar! :) Tusen takk..

Sitter å surrer i sketchup å målebånd (i virkeligheten altså) her å prøver å finne ut noe som kan bli bra!

 

Har kommet fram til at jeg skal ha meg Zalman Reserator1 som mitt første vannkjølingssett! Grunnen til at jeg ikke setter sammen et selv er at jeg vil ha et viftefritt, billig, ferdig og enkelt system i starten.

 

Noen innspill på valget av vannkjøling?

 

Går nok som forventet for kryssfinèr, og skal ha 2 stk. SilenX 11dB 120mm vifter som lager en tunnel som du snakket om som ekstra kjøling for komponentene...

Lenke til kommentar

Skal du da ha kjøleblokker på både CPU, GPU og chipset?

 

Reserator vil jo at selve kabinettet kan være mye mindre og det gjør også airflow inni kabinettet mindre kritisk. Dersom du kan leve med litt dårligere ytelse enn f.eks BI2 Pro+RBX, det visuelle handicapet ved å ha et stort blått tårn ved siden av maskinen og mer kronglete flytting, så bør vel Reserator fungere fint.

 

Når det gjelder SilenX så mener jeg at de absolutt ikke er verd prisen. 250,- for en 1200 RPM 120mm vifte på "11dB". Jeg har vanskelig for å tro at SilenX ligger så langt forran resten av verden i vifteteknologi, så det "11dB" tallet må nok tas med en Thermaltake sekk med salt dersom du skal sammenligne med andre vifter.

Lenke til kommentar

Skal ha blokker på CPU og GPU..

Det med det gigantiske tårnet ved siden av er helt greit egentlig!

Prøver vel å bli sponsa med SilenX-vifter, så da er ikke overprisinga (som jeg er enig i) noe å tenke på..

 

Men er det noe vits i ha en tunnel med 2 stk. 120mm vifter i tillegg til vannkjølinga?

Lenke til kommentar

Om det er vits med 120mm inni? Det spørs vel egentlig på hvor mange harddisker du skal ha og hvor lett varmen vil radiere ut dersom du ikke har vifter. Selv har jeg kjøling på alle mine disker og vil egentlig anbefale deg å ha det også. Men dersom det bare er chipset og HD som trenger viftekjøling så kan du jo også vurdere å gå ned til 80mm hvor utvalget av stille vifter er mye større og designet av kabinetter kan bli finere.

 

-Resonance : Intensification and prolongation of sound, especially of a musical tone, produced by sympathetic vibration.

Er du sikker på at et så stivt materiale som alu vil ressonere av så lite energi som et par vifter lager?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...