Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken ISP har best routing jevnt over?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken ISP som jevnt over har den beste routingen til inn- og utland, særlig til USA.

 

Jeg har i dag ADSL fra NGT (Delta) og har en mistanke om at jeg får en dårligere ping enn en del andre tilbydere. Spiller en del over xbox live. På Halo2 er det slik at en av xboxene i det aktuelle gamet velges som server. Dersom denne f eks er i USA sliter jeg veldig, mens det i Europa stort sett går bedre. Ettersom jeg ikke lengre har noen bindingstid kan jeg godt tenke med å bytte ISP dersom det er noen andre enn NGT som har akseptabel upload, pingtid og pris. Selve avstanden til USA tilsier vel en del latency, men som sagt mistenker jeg at NGT har en dårlig routing til USA. Jeg ser f eks i xbox menyen at pingtiden til xbox live serveren er 229 ms uten packet loss. Selv om denne serveren ikke er relevant for de enkelte spill ettersom spillet hostes av en av xboxene i spillet, gir tallet likevel en pekepinn på hvilken pingtid jeg kan forvente når host xboxen befinner seg i USA.

 

Har lest litt på forumet men ikke klart å se noen tendens for hvilken tilbyder som er best på pingtid, upload og pris. Kan tenke meg en linje til ca kr. 500 pr. mnd eller mindre. Bor i Oslo.

 

Takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Catch og Telenor i sentrale deler av Norge har etter min oppfatning best routing til omverden som f.eks Asia og USA.

 

Jeg har selv Catch per dags dato, men hadde Telenor for par år siden. Men begge disse to tilbyderne har meget bra avtaler og du burde forvente bra ping stats til Europa, USA og Asia.

 

Derimot har jeg en liten følelse at NGT, Tele 2 og andre mindre aktører har dårligere routing avtaler, siden dette koster penger og de har som mål å kanskje tilby bedre hastighet enn topp routing til hele verden.

 

Men du vil ikke bli skuffet, hvis du velger mellom Telenor og Catch.

 

Lykke til med valget og ha en ellers fin dag!

 

DevianX

Endret av DevianX
Lenke til kommentar
Catch og Telenor i sentrale deler av Norge har etter min oppfatning best routing til omverden som f.eks Asia og USA.

 

Jeg har selv Catch per dags dato, men hadde Telenor for par år siden. Men begge disse to tilbyderne har meget bra avtaler og du burde forvente bra ping stats til Europa, USA og Asia.

 

Derimot har jeg en liten følelse at NGT, Tele 2 og andre mindre aktører har dårligere routing avtaler, siden dette koster penger og de har som mål å kanskje tilby bedre hastighet enn topp routing til hele verden.

 

Men du vil ikke bli skuffet, hvis du velger mellom Telenor og Catch.

 

Lykke til med valget og ha en ellers fin dag!

 

DevianX

Sliter med Telenors ruting til World of Warcraft Europe. Ville mao ikke begynne å dele ut blomster med en gang.

http://forums-en.wow-europe.com/thread.asp...tmp=1#post93980

 

Alle som bruker telenor.net ut av Norge har samme symptomene. Har vært et vedvarende og svært så varierende problem de siste 2-3 ukene.

 

Catch-kunder opplever ikke disse problemene og har et stabilt og godt tilbud. Selv er jeg Canal-Digital kunde, men om ikke Telenor's teknikkere får ut fingeren er jeg nødt til å bytte ISP.

Lenke til kommentar

Telenor har i hvertfall elendig ping mot alle blizzards servere! Dette gjelder WoW, Wc3, Diablo 2 og Starcraft! Spiller en del WoW og ligger på rundt 200 konstant, nede i 150 i gode tider og noen ganger er det så håpløst som 1000+ (dette er bekreftet i en post på WoW forumet). Til UK så hadde Telenor ihvertfall 100+ før (spilte rtcw for et par år sida), hvor bra de er på ping mot andre land vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Men da får vi ta en ping-frenzy igjen da.

 

Site5, ISP på USAs østkyst;

 

64 bytes from 216.118.110.8: icmp_seq=5 ttl=53 time=110.035 ms

64 bytes from 216.118.110.8: icmp_seq=6 ttl=53 time=110.448 ms

64 bytes from 216.118.110.8: icmp_seq=7 ttl=53 time=108.675 ms

 

Telenor 2048/256 (som straks blir 4Mbit) i Trondheim. Siden du bor i Oslo kan du regne med ca. 10-15 ms lavere pingtid.

 

Kan forøvrig anbefale Telenor. "Alltid" oppe, god routing til utlandet etter min mening.

Endret av puretamil
Lenke til kommentar
Alle som bruker telenor.net ut av Norge har samme symptomene. Har vært et vedvarende og svært så varierende problem de siste 2-3 ukene.

 

Kan nevnes at min erfaring fra Telenor er for ca. 2 år siden. På det tidspunkt kan jeg med rimelig sikkerhet si at de hadde den beste routingen til USA og Europa. Men dette kan selvsagt ha endret seg ettersom jeg byttet til en annen leverandør.

 

Har en del bekjente som har Telenor og driver med gaming. De har prøvd en del forskjellige isper og det som går igjen er at Telenor *generelt* har bedre ping til nevnte steder. Det kan være enkelte land og destinasjoner som befinner seg på en dårlig routing.

 

Dessuten må det vel være rimelig å anta at Telenor har skaffet gode routing avtaler, siden de har midler og kapital til å investere og kjøpe seg bedre avtaler med forskjellige tilbydere utenfor sitt kjernenett. Samme gjelder forøvrig Catch, siden xdsl prisene har tidligere ligget litt over markedspris.

 

Anyways, kan vel sies at disse to ispene har god routing forhold til veldig mange andre isper her i Norge.

 

Det som er ofte flaskehalsen til USA, er at Atlanta som er et av de viktigste nodene etter det jeg bekjenner fra USA til Europa, finnes det en del restriksjoner. Vet ikke om dette slår ut på pingen, men hvertfall på hastighet har de satt en limit på 500KB/s per thread. Dette gjelder til de aller fleste destinasjoner i Europa som f.eks England, Danmark, Tyskland og Norge. Gjelder riktignok ikke trafikk over port 80 som er web.

 

Til slutt kan det vel nevnes at jeg er meget fornøyd med Catch og routing per dags dato. Håper dette vedvarer ettersom de skal oppgradere alle sine kunder til høyere hastighet.

 

DevianX

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at Telenor har hatt mye problemer mot enkelte siter i europa den siste tiden (bbc.co.uk / div warcraft servere). Virker som de har store problemer i London, det er også et problem som kommer og går, har vært borte idag og håper det holder seg slik. Satt opp en socks v5 proxy jeg bouncer world of warcraft over på globalcrossing sitt nett når Telnor sliter, men føler med alle Telenor kundene som ikke har samme mulighet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...