Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Nå skal det sies at jeg er veldig glad for at FF12 kom og at det var i den forfatningen som det kom i. Med alle sine feil og styrker, så viste det at Square gjengen fremdeles har noen kreative hoder til å surre sammen noe som er forfriskende annerledes enn hva man er vant med. Og som mange andre har bemerket før meg, både her og i andre forum, så trengtes det en vri på det gamle turnbased combat systemet.

 

Men jeg er uenig i veldig mange som priser FF12 sitt kamp system som den nye jrpg messias. Har sjeldent møtt et system som jeg fant så lite engasjerende. (Og jeg har spilt spillet to ganger, en som supermann og en som nøye planlagt selfgimp for å gi alle forskjellige roller å utfylle). Er veldig imot et system som krever at man gimper seg selv for å få noen utfordring av spillet, og liker som sagt ikke et spill som gjør mesteparten av jobben for meg.. Da kunne jeg like så godt bare ha sett FF: AC eller FF: Spirits Within.

 

Men kudos skal gå til at de våger å tenke annerledes. Og jeg håper og tror at Square gjengen har med seg de erfaringene som de gjorde av 12, til å gjøre kampsystemet i 13 til et bra all round system som folk lar seg rive med av. Håper nemlig på at 13 blir en mer engasjerende og involverende oppgradering av 12 sitt "real time" system, uten at all kontroll skal overlates til maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns ikke XII overhold mine forventinger av et par grunner.

Noe av det vesentlige med FF er jo kampsystemet. Den vi alle kjenner til og har blitt gla i.

Ja den funket, men jeg savnet det originale systemet. :cry:

Mye av spillets historie ble rett og slett "to much"

Den tunge politiske historien, ble for mye å tygge på en kveld du egentlig bare har lyst til å sitte å kose deg met et spill. jo mer avansert er ikke alltid like, jo bedre.

Chocobo fostringa i FF7 var middels avansert, men pokker så morsomt :thumbup:

 

Level systemet syns jeg de hadde valgt en enkel løsning, litt for mye basert på grinding. :nei:

 

Vil også bare legge til at enkelte FF spil så syns jeg det er for mye snakk og for lite action.

Foreksempel final fantasy crisis core, ble man hele tiden avbrutt med dialoger, på dialoger.

Man kjøper et spill, så vil man mest mulig spille.

Lenke til kommentar
Syns ikke XII overhold mine forventinger av et par grunner.

Noe av det vesentlige med FF er jo kampsystemet. Den vi alle kjenner til og har blitt gla i.

Ja den funket, men jeg savnet det originale systemet. :cry:

Mye av spillets historie ble rett og slett "to much"

Den tunge politiske historien, ble for mye å tygge på en kveld du egentlig bare har lyst til å sitte å kose deg met et spill. jo mer avansert er ikke alltid like, jo bedre.

Chocobo fostringa i FF7 var middels avansert, men pokker så morsomt :thumbup:

 

Level systemet syns jeg de hadde valgt en enkel løsning, litt for mye basert på grinding. :nei:

Ok, siden jeg tydeligvis er den eneste personen mellom Mars og Venus som liker XII får jeg gi mot-argumentasjon nok en gang. Fint om dere neste gang motargumenterer mine motargumenter enn å messe de gode gamle "XII er dårlig fordi det er annerledes og fordi vi stoler blindt på de tidligere spillene"-argumentene.

 

Kampsystem:

Dere sier det er repetativt. Bare å lage Gambit med cure og attack. Magi er ubrukelig. Jeg spør dere: Var ATB/random encounters kreativt og utfordrende? Dere synes ikke det var repetativt? Og dere synes ikke det var repetativt å bruke det samme kampsystemet i 10, i ti, etterfølgende spill? Da får dere bare sitte og spille Final Fantasy 1, "verdens beste spill lulz" på gjennomspilling nummer 100ogetellerannet. I tillegg, hva gjorde dere i disse kampene? Brukte dere kanskje ikke attack hele tiden? Det tror jeg dere gjorde. Brukte dere faktisk Firaga og Blizzaga osv oftere enn i XII? Neppe. Magi har alltid vært "ubrukelig". Å lage Gambits til de vanskeligste bossene (tenker på f.eks. Omega-Weapon og Yiazmat) var en fryd. Gambit til én karakter mot Yiazmat i første del av kampen:

 

Ally: any (>) Arise

Ally: HP < 50% (>) Curaja

Ally: status = Stop (>) Chronos Tear

Ally: any (>) Stona

Ally: status = Sap (>) Regen

Self: (>) Bubble

Ally: Main damager (>) Bravery

Ally: Main damager (>) Haste

Self (>) Haste

Self (>) Bravery

Self: MP < 10% (>) Charge

Foe: any (>) Attack

 

Ja. Karakterer er vel smak og behag, men dere klager over historien. Historien var for en gangs skyld litt mer realistisk. Ingen skulle tilintetgjøre verden. Ingen var in it for en forelskelse. Det var politikk, som i dagens samfunn. Også klager dere på dårlig engasjement fra karakterer? Har ikke Balthier, Basch, Ashe, Gabranth, Vayne, Marquis Ondore og han lille gutten jeg ikke husker navnet på +++ personlig engasjement? Bah, dere kommer til å kritisere alle nye FF-spill fordi de ikke er helt like de gamle og "beste".

 

Edit: Helt enig med Patney over meg. I tillegg er det at de tok opp Equipment-systemet fantastisk.

Endret av Emoel
Lenke til kommentar
Level systemet syns jeg de hadde valgt en enkel løsning, litt for mye basert på grinding. :nei:

 

I hvilket Final Fantasy har dette IKKE vært tilfelle?

 

poenget her var at, jo du kan selvfølgelig grinde i alle spill, men i tidligere FF spill, så var ikke det som til syvende og sist gjorde karakteren god.

Men i FFXII så kunne du faktisk karakteren grinde seg god, så det endte ofte med at du grinda og grinda.

med det så mente jeg at det ble en enkel løsning.

Endret av janern21
Lenke til kommentar

Jeg greier ikke å engasjere meg i historien i FF XII, eller rettere sagt, den engasjerer ikke meg.

 

Det er flott at folk liker spillet, men jeg er nok litt for konservativ til å like ADB som kom med XII (mulig det var i XI og, men det vet jeg ikke, har ikke spillt det). ja jeg likte det gode gamle ATB systemet, det var det som for meg på mange måter, sammen med en god historiefortellig gjør hele final fantasy. når XII mangler begge, blir det ikke ett fullverdig final fantasy etter min mening.

 

Dermed syntes jeg Square burde lansert XII som ett annet spill, kansje en ny spillserie, men ikke som ett final fantasy spill. (det var selvsagt økonomisk gunstig å selge det som FF spill doh)

Lenke til kommentar

Jeg følte aldri noe stort grindepress i FFXII. Ikke noe mer enn det var i de andre spillene. Mesteparten av grindingen fikk jeg via sidequests(spesielt hunts!), som er en god måte å få deg til å glemme at du gjør noe så kjedelig som å GRINDE. De fleste sidequests i de forrige Final Fantasy-spillene involverte minispill, så grindingen måtte du gjøre bevisst.

Eneste gangen jeg kan huske at jeg faktisk grindet for å øke i level var før jeg skulle til siste boss, men da oppdaget jeg at han ble omtrent lettere enn en vanlig fiende. Er faktisk ikke sikker på om jeg trengte å heale i den kampen engang.

 

Kanskje det jeg mislikte mest i spillet er historien. Merk mest, for jeg sier ikke at jeg misliker den. Den appellerte bare ikke til meg, men jeg kunne liksom merke at den var god, og greit gjennomført, men selv har jeg bare minner som involverer ordene "THY NETHICITETHETH".

 

Musikken er fantastisk, og er kanskje et av de soundtrackene jeg liker best i serien. Folk virker litt sure fordi det ikke er Nobuo lenger, men jeg mener at alle serier trenger litt forandringer, spesielt etter over ti spill(ser først nå at jeg bare gjentar poenget til Emoel, men men). Jeg elsker den glade, lette stemningen musikken i Rabanastre gir meg, den gjør byen så full av liv, hvordan musikken i Westersand gav meg et inntrykk av hvor stor og full av farer den ørkenen var. Høres fanatisk ut, men det er hvor godt jeg syntes soundtracket var. Vil også legge til at FFXIII har en helt annen composer, og jeg er allerede forelsket i Battle Themet til spillet. Selv om jeg har hørt rykter om at Nobuo er med på det, men jeg aner ikke til hvor stor grad.

 

Gambitsystemet var ganske morsomt. Gøy å sette det opp for å gjøre meg klar til fiendene. Jeg sørget alltid for å styre hovedpersonen hele tiden selv, slik at jeg holdt meg engasjert. Det er tonnevis av spill hvor man ikke har kontroll over lagkameratene sine, men dette er en av de færreste som lar deg gjøre det med så stor detalj. De fleste lar deg bare velge kommandoer som "Use force", "Conserve magic" osv, men dette tok det til et helt nytt nivå.

Endret av Patney
Lenke til kommentar

Og så takker vi Karatheon for å ha starten denne diskusjonen. Selv synes jeg XII var et gasnek godt gjennomført spill, men muligens litt sært når man ser på det som et FF. Men personlig likte jeg det. Historien var muligens ikke den mest engasjerende, men interresant på sin måte. Gambit-systemet fungerte i det minste nogelunde, men gjorde det litt vel lett å hugge løs på Yiazmat. Fiks inn gambit's, løp inn og sett på samlingen av Babylon 5 elnosånt. Bare sjekk innimellon hver episode slik at ikke partyet ligger der og venter på at du skal løpe ut og heale med de figurene du ikke har med i kampen.

 

La oss heller snakke om noe hyggeligere, noe sånt som Versus, m'kay? Har vært snakk fra utviklerne om hvor herlig det føles å sitte med world map igjen. Skal bli spennende nå mot TGS09 og se om Nomura har noe å vise oss.

Lenke til kommentar

For å ha et par ting på det rene.

 

Ja, jeg er klar over at det ikke er den "gamle" Square gjengen som jobbet på 12 eren. Det var teamet bak final fantasy tactics/kingdom hearts om jeg ikke husker feil.

 

Jeg er veldig glad for at final fantasy 12 ble slik som det ble, fordi det viser at Square evner å tenke annerledes. Og som mange andre så er jeg enig i at FF trenger å fornye seg litt. Men jeg er veldig uenig i at FF12 er den revolusjonære endringen som serien trengte. Det var en endring, men ikke den messias endringen som rpg sjangeren trenger. Tenker da spesielt på kampsystemet, som strengt tatt er det spilleren vil bruke mesteparten av sin spilletid på. Og står fast på at et spillsystem som oppfordrer til å gå vekk fra spillet og gjøre andre ting mens spillet spiller for deg ikke er den sprekeste spillopplevelsen.

 

Jeg håper derimot at Square klarer å levere like bra på voiceacting til 13, da det er en av de punktene som jeg er mest fornøyd med i 12.

 

Men tror at mange som spiller FF12 og ikke likte det, sitter veldig mye med samme inntrykkene som meg, at spillet spilte seg selv, og at de som spillere ikke bidro til så veldig mye mer.

 

Og anngående Versus så frykter jeg at det skal bli et Dige of Cerberus igjen... Spilles en gang og aldri mer.... Jeg forbeholder meg retten til å kunne ta feil her, men har fått en del vibber om at det blir akkurat et sånt spill. But then again, I've been proven wrong before. :)

Lenke til kommentar
Og står fast på at et spillsystem som oppfordrer til å gå vekk fra spillet og gjøre andre ting mens spillet spiller for deg ikke er den sprekeste spillopplevelsen.

En spiller som velger disse metodene velger dem helt selv, vet du. Gambits oppfordrer på ingen måte dette, mer gjør det mulig. :)

 

Og ikke snakk om Versus, jeg har ikke PS3! :D

Endret av Emoel
Lenke til kommentar

Anbefaler alle å lese denne: http://www.popmatters.com/pm/feature/70336...l-fantasy-viii/

 

Et utrolig godt essay om hvorfor Final Fantasy VIII er et bra spill, mens det i realiteten er mislikt av mange tilhengere av serien. Spillet fikk også dårlige anmeldelser enkelte steder, men som det kommer fram i denne teksten, så er historien og designet utrolig godt og bevisst utført.

Lenke til kommentar

Kanskje grunnen til at jeg likte VIII var at jeg ikke hadde rørt VII på forhånd? For det var vel det mange forventet seg, et nytt VII, så fikk de noe helt annet i fleisen. Og jeg symes ikke dette draw-systemet var så ille, man måtte jo ikke dra 100 Fire på en kamp heller...

Lenke til kommentar

Har spilt både 7 og 8 (10, 10-2 og 12 også) og elsket begge. (Likte 10 og 12 også, 10-2 har jeg aldri orket å ta opp igjen etter at ps2 streika og jeg stoppa etter 10-12 timer, for så å fikse ps2 til ff12)

8 hadde et mer komplisert system, av det jeg husker, og det krevde at en klarte å kombinere riktige GFs (gudene) for at du skulle få balanserte karakterer.

FF7 var mer rett frem, men genialt i så måte.

Det er ikke så stor likhet mellom FF spillene, utenom ganske streng sjangerfølging og kampsystem (tenker på attack / magic (god/ond white/black), GF/SUMMON, items)

Men levelinga og karakterutvikling har ofte ny oppbygning, f.eks. 10 hadde det griddet osv.

 

er en ivrig FF tilhenger, (og playstation), var seriøst ikke langt ifra å grine da jeg så at ff13 kom til xbox, fikk hakeslepp av ff14 og sitter og håper på at ff i HD (ff13) ikke skal ødelegge for studiene jeg starter på neste år.. :p

Lenke til kommentar

Jeg likte svært godt balanseringen mellom filmsnutt og gameplay i FFX. Jeg levde meg inn i storyen, og elsket filmsnuttene som kom med gjevne mellomrom. Kmapsystemet var ganske kos, ettersom jeg liker å tenke meg (godt) om før jeg gjør noe (hvis det ikke er en random encounter da). Håper at FFXIII får en god miks av snutter og gameplay, i tillegg til en fengene story. Har også sett videoer av combat systemet i FFXIII, og det ser slettes ikke verst ut.

 

En ting som forvirrer meg litt da, som jeg gjerne vil få klarhet i:

 

Hva er forskjellen på FFXIII og FFXIII Versus? Vet at alt foregår i samme verden, men det er forskjellige stories, og forskjellige characters. Hvilke spill kommer til hvilken konsoll, og hva skal (forutsett) være det beste spillet?

 

Vet at ett kommer til PS3, hva med det andre? Har lyst til å spille begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...