Gå til innhold

Lage script i win 2003 server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm..

Vær obs på at det ligg ein del informasjon om kven du og din arbeidsgivar er i det .doc-dokumentet..

Edit: Så det nå, har fjernet det. Uansett så ligger den samme infoen andre steder, så det spiller egentlig ingen rolle fra eller til. Takk for at du sa i fra uansett

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Kikket litt på dokumentet ditt og det ser ut som om du har fått med deg meste.

Skal ikke være mange brukere på den der før du må ha ett ordentlig jern for å kunne kjøre dette på en vettug måte.

 

Har dere kikket litt på SUS/WSUS servere, det er ett greit verktøy for oppdateringer. Sparer en admin for mye arbeid.

 

Ville ikke latt DHCP styre ipadressene på printer. Den ville jeg ha satt til å være fast, men det er kun mening.......

Lenke til kommentar

Jepp. Godt forslag. SUS er ein fantastisk ting!

WUS (WSUS? Kor tid den bytte namn?) er sikkert fint, også, men det har vel i øyeblikket støtte for engelsspråklege program/os?

 

Tar ikkje langt tid å installere, men både sparer deg for tid, og kan nok gjerne imponere sensor.. ;)

Lenke til kommentar
Jepp. Godt forslag. SUS er ein fantastisk ting!

WUS (WSUS? Kor tid den bytte namn?) er sikkert fint, også, men det har vel i øyeblikket støtte for engelsspråklege program/os?

 

Tar ikkje langt tid å installere, men både sparer deg for tid, og kan nok gjerne imponere sensor.. ;)

WSUS (Windows Server Update Services) Release Candidate har kjørt en stund den nå, du kan laste den nedherifra.

Dette er en open evaluation sak fra MS.

Den funker så langt meget bra hos meg :w00t:

Den har støtte for alle språk, hos meg kjører den for engelske og norske versjoner......

Lenke til kommentar
Kikket litt på dokumentet ditt og det ser ut som om du har fått med deg meste.

Skal ikke være mange brukere på den der før du må ha ett ordentlig jern for å kunne kjøre dette på en vettug måte.

 

Har dere kikket litt på SUS/WSUS servere, det er ett greit verktøy for oppdateringer. Sparer en admin for mye arbeid.

 

Ville ikke latt DHCP styre ipadressene på printer. Den ville jeg ha satt til å være fast, men det er kun mening.......

Hvorfor ikke?

 

Det funker uansett ikke, så nå har jeg laget en reservasjon i dhcp-scopet.

Lenke til kommentar

Kamus:

Ja, eg veit WSUS ligg for nedlasting, men har for tida ein fint fungerande SUS stående, og har ikkje tid til å sjå på wsus.. Berre lurte på kor lenge sidan den skifta namn frå WUS.. Uansett: på ms si side står det at den støtter english og japanese. Ingenting om andre språk.

Lenke til kommentar
Kamus:

Ja, eg veit WSUS ligg for nedlasting, men har for tida ein fint fungerande SUS stående, og har ikkje tid til å sjå på wsus.. Berre lurte på kor lenge sidan den skifta namn frå WUS.. Uansett: på ms si side står det at den støtter english og japanese. Ingenting om andre språk.

Jepp, i know, men jeg kan bekrefte at den virker inn mot norsk språk.

Som sagt kjørt det nå en god stund, og det funker som det skal.

 

Kamus

Lenke til kommentar

Eg kan forstå årsaken til at ein reserverer ipadresser for klientar, men ikkje skrivarar.

Om ein skal reinstallere ein klient, så slepp ein å notere ned ip-adressa dens før formateringa, men den får samme ip etterpå. Greit nok i eit miljø som stiller visse krav til sikkerheit.. F.eks. at kun maskiner i ein bestemt iprange frå køyrde rdp-sessions mot ein bestemt servar..

Lenke til kommentar

Vi bruker faste IPer til alt. Og jeg synes det er MYE enklere enn DHCP, spesielt dette med at vi alltid vet hvilken IP folk har og kan vi remote dem! ;)

 

Btw: Har dere ikke alternativ fagprøve? Det skal jeg ha og det innebærer at jeg må ha gjort minst 4 rapporter på to år og en liten framførelse en dag. Utifra det får jeg ikke bestått, bestått eller bestått meget godt.

Lenke til kommentar

Eg sitter med over 200 klienter, og ikkje hoon om eg har lyst å gå rundt å setje fast ip på alle klientane etterkvart som eg utrullerer programvare.

 

Men.. Det er veldig greit å remote maskiner om ein brukar maskinnamnet.. Må berre vente nokre minutt frå fyrste gong ein fyrer opp maskina til ein køyrer remote session, då DNSen må registrera maskina, så ein får gjort oppslag..

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Jeg ser det at klienter skal bruke DHCP, det bruker jeg selv.

Men jeg setter opp samtlige nettverksprintere med fast ip adresse.

Mye lettere å holde styr på når det blir mange printere.

 

Det å kjøre remote mot klienter kan du jo alikavel det så lenge du har satt DHCP til å oppdatere DNS.....

Lenke til kommentar

Jaha? Hvordan kan man gjøre det? Altså sette DHCP til å oppdatere DNS?

Jeg blir så forvirret med dette med DNS for i 2003 Server ser det så rotete ut.. Eller kanskje det er jeg som ikke er helt kjent med hvordan det fungerer.

 

Og dette med faste IPer til skrivere. Det er jo også mulig å legge inn reservasjoner i DHCP-scopet om at nettverkskort med den og den mac-adressen skal få den samme IP-adressen fra DHCP hver gang den ber om det. Det blir jo såsi det samme som å sette fast IP da, bare at du slipper å gå bort til hver enkelt skriver og sette adressen manuelt.

Lenke til kommentar

.. men så må du ha liste over alle mac-adressene liggende, samt at du må knote dei inn i reservasjonslistene.. Greit nok at det er noko ein gjer i gong, men ofte må ein inn å konfigurere ting på skrivarane aligavel.. Fram og tilbake er dobbelt så langt..

 

Ang. DNS og DHCP:

Når du installerer AD får du spørsmål om du har eller vil ha ein DNS-server.. Vel ein ja, installerer DHCP, og autoriserer det mot AD, så blir det automatisk konfigurert.

 

For å sjå om det er oppe å gå, så opner du DHCP, går inn på egenskaper for scopet, og vel den midterste fana. Då får du opp eit bilde som du ser under. Her vist med standardinnstillinger, noko som for meg funger fin-fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...