Gå til innhold

Billig LCD-TV. Søppel el. Gull?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har lenge tenkt på slike rimelige LCD-TVer til bruk for spilling på PC samt tilkobling av DVD og Xbox. Hvor godt egnet er disse TVene egentlig egnet til dette? (Og hvordan er disse TVene sammenliknet med de som er nesten/over dobbel pris?).

 

Noen av kandidatene:

 

SHARP LC32GA5E LCD TV, 16000kr, HiFi Klubben

HUGOSON 3012 LCD TV, 15000kr, HiFi Klubben (testet, var ikke helt overbevist, 30").

Videoseven 32" LCD-TV LTV32D, 8500kr, Komplett

DiBoss 32" LCD-TV LT-32HLP, 13000kr, Komplett

Viewpia 32" LCD TV (HD Ready), 10000kr, Elprice

 

Har noen av dere personlig erfaring med disse TVene selv?

Hvordan er de i bruk sammen med ATI Radeon (X800XT)-kort (DVI + evt VGA)?

Hvem produserer LCD-panelene til TVene?

 

Er litt småkresen og har ganske klare minimumskrav til hva jeg ønsker meg av bilde. Hvor mye vil det koste å sende en av TVene tilbake (ved bruk av angrerett?)

 

Har noen av dere sjans til å sende/legge ut noen høyoppløselige bilder tatt av TVene i aksjon (PC spill, DVD, XBOX, etc.)?

 

Blir bidlet veldig gromsete og ekkelt om du har spill som ikke kan spilles i 1366*768 (bla. eldre spill, som Red Alert 2, o.l.)

 

edit: la til flere kandidater.

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16000kr klassen er ikke akkurat billigt. Her begynner du faktisk å nærme deg kvalitets LCD-TV som er HD-Redy. Så hvis jeg var deg hadde jeg styrt unna de billige TV`ene under 10k prisklassen. De er ikke fremtidsrettet og jeg regner med at du ikke skal bytte TV`en i hytt og pine. ;)

Lenke til kommentar

Sendte mail til komplett. De sa jeg ville få etterslep, med spilling når det gjaldt deres TVer. Er dette sant? Gjelder det i så fall bare PC eller gjelder det Xbox også?

 

Edit:

Finner ikke TVen din til under 20000kr noe sted på internett.

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
Sendte mail til komplett. De sa jeg ville få etterslep, med spilling når det gjaldt deres TVer. Er dette sant? Gjelder det i så fall bare PC eller gjelder det Xbox også?

 

Edit:

Finner ikke TVen din til under 20000kr noe sted på internett.

Nei du finner den ikke fordi jeg var innom Hfiklubben i Stavanger og der hadde de den TV`en hengende på veggen som viste HD-Tv fra den eneste HD-sateliten i Europa. Så hvorfor de ikke har TV`en til salgs på hjemmesiden deres er det veldig uvist. Men den er ihvertfall inne i butikken. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har selv denne: Sharp LC26GA4

 

Jeg er kjempefornøyd. Etter min mening er de beste Tv i forhold til prisen. Den kan -i motsetning til modellen LC32GA5E- ta i mot HD signaler. Har en DVI inngang noe som GA5 serien mangler(litt misvisende modell navn, GA5 serien er budsjettmodell uten DVI, fastmonterte høytalere,osv).

 

Jeg har testet pc bildet med en ATI radeon kort (9600) med DVI utgang. Er ikke noe særlig inn i spil, men testet en bilspill; ikke noe tegn til etterslepp. Topp bilde!

 

Sharp er en av de få produsenter av LCD paneler. De leverer til bl.a. JVC og Loewe.

 

Jeg vet ikke om 26" er i det minste laget for deg, men jeg ville anbefale denne tv'n på det sterkeste. Jeg vet at prisen er nesten lik med den 32" utgave, men husk at denne er ikke HD forbredt.

Lenke til kommentar

Virker som problemet med "Billig" TVer er at alt for få har erfaring med dem. Evt. de som angrer på kjøpet ikke vil stå frem og fortelle historiene sine?

 

Er det INGEN som kan fortelle sin erfaring med sin nylig innkjøpte LCD-TV til en rimelig pris?

Lenke til kommentar

Forstår ikkje hvorfor folk kjøper LCD...

Hvorfor ikkje kjøpe billigste prosjektoren til 6000,-

Da kan man stille bilde hvor stort man vil og man har har mulighet til og få ein

kjempe stor skjerm med minst like bra kvallitet så di rimeligste LCD og

plastma skjermene!

 

Når jeg kommer på det... ikkje kjøp TV til pc'n og tro du kan spille bra på di!

De er forsinkelse på di noe sinsjukt!

Lenke til kommentar

Billige prosjektorer har 100vis av ulemper fremfor TV:

 

De er ubrukelig om du ikke slår av lyset i rommet.

Regnbueeffekt er utrolig kjipt (kanskje den ALLER største grunnen til å styre unna billige projektorer).

Til 6000kr får du dessuten bare SVGA projektorer, disse har jo nesten like kjip oppløsning som TVer.

Levetiden til en projektor(pære) er ikke i nærheten av den teoretiske levetiden til LCD.

Rommet må være stort nok til å få riktig avstand fra veggen (jo dyrere projektor, jo mer plasseringsvennlig). Dessuten bør rommet være symmetrisk og har riktig plassering av vinduer.

 

En LCD TV kan plasseres stort sett hvor som helst, har en allreit oppløsning 1280 el 1388 * 768

 

Etterslepet du snakker om? VideoSeven 32" f.eks. har jo 18ms det er jo ikke store forskjellen fra min 17" på 16ms. Hva gjør at det vil bli etterslep?

 

Vil det bli etterslep på spillkonsoller? De er jo laget for TV?

 

PS! Vær så snill å hold deg til en skikkelig målform når du skriver innlegg.

Lenke til kommentar
Sendte mail til komplett. De sa jeg ville få etterslep, med spilling når det gjaldt deres TVer. Er dette sant? Gjelder det i så fall bare PC eller gjelder det Xbox også?

 

Edit:

Finner ikke TVen din til under 20000kr noe sted på internett.

Nei du finner den ikke fordi jeg var innom Hfiklubben i Stavanger og der hadde de den TV`en hengende på veggen som viste HD-Tv fra den eneste HD-sateliten i Europa. Så hvorfor de ikke har TV`en til salgs på hjemmesiden deres er det veldig uvist. Men den er ihvertfall inne i butikken. :yes:

Ooooo , springe ned på hifiklubben og titte :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kanskje du har rett når det gjelder 16000kr... men Hugoson var allikevel en skuff til tross for den "høye" prisen på 15000kr .. Ville personlig ikke gitt spesielt mye for det...

 

Noen som har noen synspunkt/erfaringer?

Du skriver at du har testet denne, og at du ikke er overbevist. Kan du utdype litt hva du mener ikke er bra nok? Hvordan testet du den?

 

Jeg var innom HIFI-klubben i går og tittet litt på denne (riktignok 27"). Jeg synes den så relativt bra ut. Det eneste jeg reagerte på var at det var litt flimring helt øverst, men dette tror jeg at jeg kan leve med. Det var i hvert fall bedre bilde enn jeg har sett på en del billigere modeller. Så jeg vurderer å kjøpe meg 32" av samme merket.

 

-diggy-

Lenke til kommentar

men er det slik at pj har samme kvalitet som plasma/lcd om du ikke ser noe til regnbue effekten?

 

Jeg ser den ikke på benq som en kamerat av meg har.

 

På hd-tv-er er det vel interpolering,,kansje ikke alle sammen, jeg vet ikke, men da blir jo bilde mye skarpere.

Er det interpolering i pj om du kjøper xga pj på 1280*748 eller hva det nå enn er?

 

Du kan kansje interpolere med programvare? Men det krever vel for mye av pc-en å skulle interpolere live.

Kjedelig å skulle interpolere ved å konvertere alle filmene på nytt også.

Divx mener jeg

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Jeg så på 32". Jeg så vel klipp fra 3 forskjellige filmer på den. Førsteintrykket var kjip. Det var regelrett vanskelig å lese teksten i begynnelsen (sånn hvit som kommer på svart bakgrunn i begynnelsen av en del filmer, før handlingen starter). Synes også at fargene var litt "daffe", altså ikke så veldig klare.

 

Men nå er det jo en god del feilkilder når det gjelder "testen" min da... Lysforhold har jo en del å si etc. Men jeg anbefaler sterkt å teste 32" før du kjøper den, den er tross alt en del større enn 27" (noe som kan gjøre bildet kjipere).

 

Synd det ikke fins en eneste profesionell test av LCD-TVer...

Lenke til kommentar

For dere som snakker om HD-Ready og kanskje lurer på hva det innebærer:

 

Kravene fra Eicta for å få HD-Ready merket innebærer i korte trekk:

 

* Minimum 720 fysiske linjers oppløsning (dagens standard PAL-oppløsning er 576i)

 

* Analog komponent video inngang ogHDMI eller DVI digital video inngang. Merk deg at disse må være kompatible med HDCP kopibeskyttelse

 

* Må være kompatibelt med formatene 720P 50hz og 60hz (1280x720) og 1080i 50hz og 60hz (1920x1080)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...