Gå til innhold

Terratec lanserer digital-TV-kort


Anbefalte innlegg

Men en antenne er vel neppe nok til å dekke millioner av brukere? Uansett synes jeg en storstilt utbygging av nett hadde vært mer velinvesterte penger. (hvem bryr seg om tv? :))

Dersom alle millionene bor i dekningsområdet til antennen så fungerer det ;) Derimot er Norge et ulendt land å bygge ut TV i og folk bor spredt. Om jeg husker riktig er det over 4000 sendere i dagens analoge nettverk. Det koster naturligvis penger å oppgradere dette nettet til digitalt, men mye penger spares ved å slukke de analoge sendingene og det er langt billigere å sette en antenne på en fjelltopp enn å grave opp hver eneste gate for å legge fiber eller kabel hjem i stua til folk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er denne "nye" standarden kompatibel med andre liknende ting, eller gjør kortet kun jobben for DVB-T? Hva er det sånne parabolkort heter igjen?

 

Hvilke TV-selskaper er involvert med DVB-T i Norge, og er de sammen om det? Kan det bli sånn at hvert TV-selskap må ha sitt eget nett sånn som vi ser på mobiltelefoni fronten (alternativt at de leaser nett av hverandre)?

 

Hva mener Stortinget om saken? :roll:

 

TV over internett må vel være framtiden!?

Endret av G
Lenke til kommentar
Men en antenne er vel neppe nok til å dekke millioner av brukere? Uansett synes jeg en storstilt utbygging av nett hadde vært mer velinvesterte penger. (hvem bryr seg om tv? :))

Dersom alle millionene bor i dekningsområdet til antennen så fungerer det ;) Derimot er Norge et ulendt land å bygge ut TV i og folk bor spredt. Om jeg husker riktig er det over 4000 sendere i dagens analoge nettverk. Det koster naturligvis penger å oppgradere dette nettet til digitalt, men mye penger spares ved å slukke de analoge sendingene og det er langt billigere å sette en antenne på en fjelltopp enn å grave opp hver eneste gate for å legge fiber eller kabel hjem i stua til folk...

Joda, det er billigere, men i mine øyne myyyye mer nyttig og framtidsrettet (for litt ulendte steder kan man jo bruke antenner også for vanlig nett).

 

AtW

Lenke til kommentar
Er denne "nye" standarden kompatibel med andre liknende ting, eller gjør kortet kun jobben for DVB-T? Hva er det sånne parabolkort heter igjen?

 

Hvilke TV-selskaper er involvert med DVB-T i Norge, og er de sammen om det? Kan det bli sånn at hvert TV-selskap må ha sitt eget nett sånn som vi ser på mobiltelefoni fronten (alternativt at de leaser nett av hverandre)?

 

Hva mener Stortinget om saken? :roll:

 

TV over internett må vel være framtiden!?

Stortinget har sagt JA til utbygging av bakke nett og JA til slukking av det analoge nettet.

 

Kandidater til utbygging er Norges Televisjon (www.ntv.as) og Telenor, men det er mulighet for flere tjeneste tilbydere over det samme nettet.

 

Det brukes forskjellige komponenter for å ta i mot digital kabel (DVB-C), satellitt (DVB-S) og bakke nettet (DVB-T), så det er i prinsipp kompatibelt med alt annet bakke nett utstyr, men ikke med satellitt eller kabel. Du bør også vite signalene ofte er kryptert slik at man trenger en ekstra "CA modul" og ikke alt utstyr har mulighet for å kople til slike. Det er også mulig å bruke forskjellige kodekser og ikke alt utstyr støtter (i hardware i ihvertfall) alle disse: MPEG-2, MPEG-4, AAC etc...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...