Gå til innhold

Hvorfor har japanere så mye bedre mobiler enn oss?


Anbefalte innlegg

Ja, emnetittelen sier vel det meste, men jeg lurer på hvorfor de i Japan har så utrolig mye bedre mobiler enn i Norge. Der har jo aldri mp kamera- har de hatt lenge og videosamtale over nett som får 3g til å virke gammeldags.

 

Se på disse mobilene her. De skal visst være lavprisklassen også tror jeg.

http://www.nttdocomo.co.jp/english/p_s/pro.../foma/901i.html

 

Og se på Se sine japanske sider. Mye fetere de mobilene de har der enn de vi har i Norge. Hvorfor selger de ikke de samme her? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm lurer litt på det jeg og.

kan vel legge litt av skylda på telenor vi skulle jo hatt 3g for 3-4 år siden men stjelehor ville fortsette å melke gsm nettet.Ja jeg vet at det er dyrt å bygge ut 3g nett.

Det med 3g telefoner syns jeg også er rart,men japsene har alltid vært teknologiske overlegne sånn kommer vel alltid til å bli.

Men en annen ting jeg lurer på hvorfor ikke europa/norga ikke satsa på det samme nettet som japanerne?har umts noen fordeler cdma?

Lenke til kommentar

Dette har blitt tatt opp før og ikke noe matnyttig har kommet ut av det.

 

Det dere glemmer å nevne er at f.eks bluetooth hadde vi en stund før japan. Kun en liten andel av telefonene der har bluetooth. I tillegg er mange på størrelse +S700i.

 

Når dere først er i gang. Det er ikke bare på mobiler de ligger foran oss. PC, transport, det meste av teknologiske ting og ikke minst toaletter. Kan du tenke deg å gå på dass når toalettskåla snakker til deg, åpner/lukker seg selv og spyler og blåser deg i r*va når du er ferdig!

 

Svaret på spørsmålet ditt er: Sånn er det bare og som Danny sier: Sånn kommer det alltid til å bli.

 

Som kompensasjon for at du må gå rundt med en "gammel" mobil, så slipper du å gå på skole fra 7 om morningen til 9 om kvelden for at du skal kunne bli til nytte for samfunnet og leve en konstant prestasjonsbasert hverdag. Det er en grunn til at Norge er har verdens høyeste levestandard. Mao du skal bare være glad du går rundt med en gammel mobil! :p

Lenke til kommentar

Hehe joa, det er nok som du sier, men hvorofr tar ikke de store japanske mobilprodusentene og forsovet toalettprodusentene og utvider markedet til Europa og USA. De ville jo tjent utrolig mye penger på det.

 

Er bare så rart at i en kapitalistisk verden så selger de ikke teknologien sin videre

Lenke til kommentar
Hehe joa, det er nok som du sier, men hvorofr tar ikke de store japanske mobilprodusentene og forsovet toalettprodusentene og utvider markedet til Europa og USA. De ville jo tjent utrolig mye penger på det.

 

Er bare så rart at i en kapitalistisk verden så selger de ikke teknologien sin videre

Tenk deg dette:

 

Om du visste du kunne fått 4-5000 kroner for 3310 og T68 i den tredje verden, hadde du ikke utnyttet det til det fulle istedet for å tilby dem K750 og Qtek 9090 til samme prisen?

 

Jo, det tror jeg.

 

Gammel, billig og utprøvd teknologi blir solgt så lenge det er stor nok etterspørsel etter det. Sånn fungerer den økonomiske verden.

Lenke til kommentar
Markedet for mobiler er kanskje en smule større i Japan enn f.eks. lille Norge.

Japan: ca 130 millioner mennesker

Norge: ca 4,5 millioner mennesker

 

Et litt større marked ja...

 

Off topic:

-------

Bluethooth kom til europa først fordi det er en Svensk oppfinnelse.
Det er så absolutt ikke nødvendighet. Det er ikke noe krav at en oppfinnelse skal lanseres i det landet den stammer fra. Alt er avhengig av marked, etterspørsel, produksjonskostader, teknologi osv.
Lenke til kommentar
Det er så absolutt ikke nødvendighet. Det er ikke noe krav at en oppfinnelse skal lanseres i det landet den stammer fra. Alt er avhengig av marked, etterspørsel, produksjonskostader, teknologi osv.

 

Hvis jeg hadde funnet opp bluetooth, hadde jeg nok ikke lansert det først i Japan ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
QUOTE (_crs_ @ 24/05/2005 : 23:33)

Markedet for mobiler er kanskje en smule større i Japan enn f.eks. lille Norge.

 

Japan: ca 130 millioner mennesker

Norge: ca 4,5 millioner mennesker

 

Et litt større marked ja...

 

Off topic:

-------

QUOTE

Bluethooth kom til europa først fordi det er en Svensk oppfinnelse.

Det er så absolutt ikke nødvendighet. Det er ikke noe krav at en oppfinnelse skal lanseres i det landet den stammer fra. Alt er avhengig av marked, etterspørsel, produksjonskostader, teknologi osv.

 

EU: ca 450 millioner mennesker

 

Og det er vel i samme markedet som Norge?

Lenke til kommentar

 

Det dere glemmer å nevne er at f.eks bluetooth hadde vi en stund før japan. Kun en liten andel av telefonene der har bluetooth. I tillegg er mange på størrelse +S700i.

 

Bluethooth kom til europa først fordi det er en Svensk oppfinnelse. :thumbup:

jøss, så det beviser at svenskene har "noe" nyttig å bringe til omverden :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...