Gå til innhold

Vurderer PowerBook, støy?


Anbefalte innlegg

Hei jeg vurdere å kjøpe meg en PowerMac, blir ikke før til høsten men ser litt rundt for det da, det blir min første mac :)

 

Det jeg lurer på er om noen her har erfaring med hvordan disse maskinene er når det gjelder viftestøy hdd støy? er de forelesningssalvennlige? (langt rart ord) går vifta i et sett eller er den rolig som en god centrino?

 

Og hvordan er en PowerBook ytelsesmessig mot en 3ghz intel f.eks? Da tenker jeg ikke på spilling og sånn nei, men i Avid videoredigering, Maya rendering osv, lyd, video generelt? Photoshop osv? Er de mye bedre?

 

Tenker en powerbook med 1gb ram og 80gb hdd 15" og superdrive...(kommer sikkert til å endre seg til høsten men ja)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv en 12" PB SuperDrive m/512mb ram. Den funker glimrende til "vanlig bruk" (MS Office, mail, iCal, safari og en 3. parts VPN klient i bakgrunnen) og ved bruk av Photoshop eller Final Cut i tillegg merker jeg ikke særlig mangel på arbeidskraft. Rendering i Maya har jeg ikke testet ut, så det vet jeg ikke...

 

Eneste jeg har reagert på er at SuperDrive´en er litt treg ved brenning av full dvd, og når jeg kjører dvd-film eller brenner noe merker jeg at den legger beslag på litt mer ressurser enn jeg hadde håpet. :hrm:

 

[EDIT] Virtual PC med WinXP Pro er TREGT :thumbdown: [/EDIT]

 

Ellers kan jeg ikke annet enn å anbefale PowerBook, det er den beste bærbare opplevelsen jeg har hatt på lang tid - sist jeg ble skikkelig imponert av en bærbar maskin var vel når Fujitsu Siemens Celcius Mobile H ble lansert for 5-6 år siden :thumbup:

Endret av MacPaal
Lenke til kommentar

Har samme maskinen som MacPaal, den støyer ikke under vanlig bruk, selv om jeg bruker den på fanget. Skal du derimot bruke spill som tar all cpu og grafikkort kraften begynner vifta å gå. Har ikke opplevd dette ved surfing, selv med all denne reklameflashen. Under avspilling av video er den også stille, men da jeg prøvde å encode video ble den varm og vifta gikk. Batteriet varer i 5 timer hvis en demper lysstyrken på skjermen litt.

 

Så absolutt å annbefale.

Lenke til kommentar

Sorry for tregt svar her nå, men har vært litt opptatt.

 

Tusen takk for svar så jeg trenger ikke å være redd for at vifta/ene går i et sett når jeg bare surfer eller brukker word eller noe sånt. Det er fint, har opplevd alt for mange "lydløse" centrinoer som går i et sett...

 

Synd man må ut med 20 lapper for en pc da, men dere hadde begge 12" er ikke det litt lite? jeg føler at det blir litt for lite jeg... Spesielt til video osv?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei jeg vurdere å kjøpe meg en PowerMac, blir ikke før til høsten men ser litt rundt for det da, det blir min første mac :)

 

Det jeg lurer på er om noen her har erfaring med hvordan disse maskinene er når det gjelder viftestøy hdd støy? er de forelesningssalvennlige? (langt rart ord) går vifta i et sett eller er den rolig som en god centrino?

 

Og hvordan er en PowerBook ytelsesmessig mot en 3ghz intel f.eks? Da tenker jeg ikke på spilling og sånn nei, men i Avid videoredigering, Maya rendering osv, lyd, video generelt? Photoshop osv? Er de mye bedre?

 

Tenker en powerbook med 1gb ram og 80gb hdd 15" og superdrive...(kommer sikkert til å endre seg til høsten men ja)

Hei espenc. Jeg anbefaler hvertfall en PowerBook G4 15.2, for jeg har en selv. Har hatt den i 3år nå og meget fornøyd. Selve maskina støyer ikke og du merker ikke noe av det. Eneste som støyer er hvis du putter en cd inn da merker man det når den jobber. Ellers så er det en meget fin mac bærbar skal jeg si. De er nok dyre ja, men verdt å ha.

 

Når det gjelder ytelsen er det vanskelig å sammenligne mot en intel. Selv en mac på 1.67Ghz er like god som en intel på 3Ghz. Det er selvfølgelig at programmer som Avid, Maya, lyd og Photoshop funker utmerket med PowerBook. Jeg har en her som er på 677Mhz og 512Ram og kjører Maya, Photoshop og andre lyd programmer. Ikke noe problem, du vil bli overasket over det.

 

Lykke til med å kjøpe mac :)

Lenke til kommentar
Må bare påpeke at størrelse avhenger _sterkt_ over bruksområdet. Jeg vil fraråde deg å kjøpe 15" hvis du skal bære den med deg rundt om kring daglig. Jeg har 12" versjonen og du merker fort vekten av den også.

 

Lykke til med kjøp!

Helt klart. 12" er liten og søt, og ultraportabel. Men personlig så liker jeg 15" veldig godt, og synes det ikke er så mye mer å drasse på.

 

Men det er veldig opp til personen, og bruksområdene.

Lenke til kommentar

tviler en g4 tar en p4 men er centrino som er for deg som skal ha en stille og kraftig maskin p4 i bærbar går viften hele tiden mens centrino kun når det trengs her er det forskjell fra merke til merke noen har nesten ingen støy på viftene mens andre hyler, er veldig fornøyd med min dell =)

centrino med 1.86ghz 2mb cache er ca som 3ghz p4

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...