Gå til innhold

Linke til et bestemt sted på en side - hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på hvordan man linker til et bestemt sted på en side. Tenker på feks slik en FAQ ofte ser ut. Alle spørsmålene står øverst på siden. Man trykker så på et spørsmål, og sendes ned til svaret som står lenger ned på samme siden.

 

Noen som kan forklare meg hvordan man gjør dette? Siden koder jeg med Dreamweaver og bruker både CSS og HTML.

 

Hjelp mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan lage ankere ved enten å bruke <a name="noe"></a> eller ved å gi et element en id. Jeg foretrekker den sisnevnte metoden, som kan gjøres slik:

 

<a href="#link">Overskrift</a>
...
<h2 id="link">Overskrift</h2>

 

Linken vil nå linke direkte til overskriften med id="link". Skjønte du noe av det? :)

Lenke til kommentar
Man kan lage ankere ved enten å bruke <a name="noe"></a> eller ved å gi et element en id. Jeg foretrekker den sisnevnte metoden, som kan gjøres slik:

 

<a href="#link">Overskrift</a>
...
<h2 id="link">Overskrift</h2>

 

Linken vil nå linke direkte til overskriften med id="link". Skjønte du noe av det? :)

Noen spesiell grunn til at du foredrekker den metoden? Er det mer praktisk eller?

Lenke til kommentar
Man kan lage ankere ved enten å bruke <a name="noe"></a> eller ved å gi et element en id. Jeg foretrekker den sisnevnte metoden, som kan gjøres slik:

 

<a href="#link">Overskrift</a>
...
<h2 id="link">Overskrift</h2>

 

Linken vil nå linke direkte til overskriften med id="link". Skjønte du noe av det? :)

Noen spesiell grunn til at du foredrekker den metoden? Er det mer praktisk eller?

Den gjør at du ofte slipper å sette inn et uødvendig a-element. Det er for eksempel bedre å utnytte ei overskrift/en del av sida som du allerede har ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...