Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan Pinge en spesifikk port


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ping er en icmp-funksjon og ligger på et lavere nivå enn porter, derfor kan du ikke pinge på en spesifikk port fordi ping ikke bruker noen porter i utgangspunktet.

 

Du bruker et portscanningverktøy for å finne ut hva for porter som er tilgjengelig på en adresse.

Lenke til kommentar
Er det mulig å pinge en spesifkk port på en server for å eventuelt sjekke om den får kontakt på denne porten?

Nei det er ikke mulig per definisjon.

 

EDIT : Ping er et program som benytter ICMP protokollen på transportlaget i TCP/IP stacken og er tett knyttet mot IP laget i TCP/IP stacken. Du er løskoblet fra applikasjonslaget når du benytter ICMP ; i praksis opererer du på IP-laget.

 

Derimot kan du "pinge" (merk anførselstegnene) på TCP nivå , dvs du kan se om du får TCP respons ved å benytte "ping" program som arbeider i TCP protokollen på transportlaget. hping2 er en powertool du kan laste ned først som sist :D

 

Ellers kan du benytte telnet kommandoen og spesifisere den aktuelle porten som også er foreslått her. Merk at responsen selvsagt vil være annerledes enn om hvis du foretar en konvesjonell telnet.

 

-coz

Endret av cozmo_
Lenke til kommentar

eller du kan bruke "telnet adresse port" hvis du vet hvilken port du skal teste.

 

Du bruker et portscanningverktøy for å finne ut hva for porter som er tilgjengelig på en adresse.

 

Portscanning er fyfy! Er jo lite poeng i å scanne alle portene hvis du skal finne ut om en spesifikk port er åpen og har "noen" som svarer på den porten.

Endret av dreden
Lenke til kommentar
Hvis du har et speedtouch 510i rutermodem så kan du kjøre en traceroute kommand der du kan spesifisere port, du kan velge mellom UDP eller ICMP protokoll.

For så vidt riktig at mange traceroute klienter benytter UDP for å sende selve datagrammene med økende TTL verdi inntil man ikke før ICMP time exceeded tilbake. Poenget med å kunne spesifisere port verdi i denne kommandoen er evt å override default porten disse UDP datagrammene sendes på ; de er ikke ment brukt for å lokalisere en tjeneste i andre enden, derimot velges de faktisk "med omhu" for å finne porter som IKKE kjører noen tjenester slik at det siste UDP datagrammet i traceroute'n trigger en ICMP "port unreachable" i andre enden. Det er denne ICMP meldingen som gjør at tracerouten kan kompletteres.

 

Men dette hadde jo ikke noe med saken å gjøre whatsoever..

 

-coz

Lenke til kommentar
eller du kan bruke "telnet adresse port" hvis du vet hvilken port du skal teste.

 

Du bruker et portscanningverktøy for å finne ut hva for porter som er tilgjengelig på en adresse.

 

Portscanning er fyfy! Er jo lite poeng i å scanne alle portene hvis du skal finne ut om en spesifikk port er åpen og har "noen" som svarer på den porten.

:roll:

 

Portscanning har da mange positive bruksområder. Er ikke alle som er like opptatt som deg til å herpe/"hacke" ting .... (ikke ta det personlig)

 

Edit: du edita, men jeg lar posten min stå

Endret av hanscats
Lenke til kommentar
eller du kan bruke "telnet adresse port" hvis du vet hvilken port du skal teste.

 

Du bruker et portscanningverktøy for å finne ut hva for porter som er tilgjengelig på en adresse.

 

Portscanning er fyfy! Er jo lite poeng i å scanne alle portene hvis du skal finne ut om en spesifikk port er åpen og har "noen" som svarer på den porten.

Bruk gjerne et portscanneverktøy, men IKKE kjør noen portscan annet enn en TCP oppkobling på den aktuelle porten - dvs du portscanner én port.

 

hping2 anbefales på det sterkeste ; bruk det med omhu og forsiktighet :

 

http://sourceforge.net/projects/hping2/

 

for helt enkle oppgaver, bruk telnet <ip> <port>.

 

-coz

Lenke til kommentar

Etter det jeg ser er hping2 for linux/unix.. Jeg trenger å teste på windows..

 

Prøvde å kjøre en telnet session via cmd mot serveren, men da står den bare å blinker.. Tyder dette på at jeg har kontakt på den porten?

 

Takker for interessen rundt problemstillingen min :thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Etter det jeg ser er hping2 for linux/unix.. Jeg trenger å teste på windows..

 

Prøvde å kjøre en telnet session via cmd mot serveren, men da står den bare å blinker.. Tyder dette på at jeg har kontakt på den porten?

 

Takker for interessen rundt problemstillingen min :thumbup::thumbup::thumbup:

Alle ekte hackere har vel en linux boks når de skal teste nettverksting ?? ! :dribble:

 

Anyway :

Hva mener du med at den står og blinker ? Clearer hele dos-vinduet slik at markøren står og blinker oppe i venstre hjørne ? Da har du absolutt kontakt med den aktuelle porten. Eller hvis du får masse gurbish tekst i retur, eller på annen måte skjer noe du ikke helt kan forklare ;-), da har du kontakt ..-

 

Hvis du får connection refused eller den bare timer-ut har du ikke kontakt med den aktuelle porten...

 

-coz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...