Gå til innhold

CRT eller LCD?


Anbefalte innlegg

Hei dere

 

 

 

Jeg sitter nå med en standard STANDARD møkka skjerm 17" CRT, som har elendig bilde kvalitet og max oppløsning er 1280x1024@60Hz ..så dvs at den får små flimring/hakking under spilling i den oppløsningen.

 

Nå, har jeg endelig greid å skrapt meg opp ca. 2000 kr til ny skjerm..

 

Mine bruksområder er: Spilling, ja faktisk bare spilling..og ellers sånn standard ting man gjør på pc'n..

 

Så da er spørsmålet: skal jeg betale 2k kr for en Ok LCD skjerm, eller en god CRT skjerm til ca. 1k kr? Jeg har skal kansje kjøpe meg 1gb RAM også, fordi 333Mhz sinker 9800pro kortet mitt..så ja, har lyst til å ha råd til begge deler :)

 

Men så hører jeg litt her og der at LCD har bedre bilde kvalitet, og det gjør meg usikker..

 

Jeg har sett på disse skjermene:

 

CRT:

 

Samsung 17" Dynaflat CRT

 

Hyundai 17" Dynaflat CRT

 

LCD:

 

LG 17" 12ms LCD

 

 

Den Hyundai skjermen har jeg sett hos en kamerat, og bildekvaliteten er så utrolig mye bedre enn den jeg har nå..så jeg vet at den holder mål...men så lurer jeg på om det finns noe bedre der ute, noe rimeligere..osv..

Endret av ErikBlodøks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en ting du må vurdere selv, men jeg kan hjelpe deg til å fatte rett beslutning.

 

LCD-skjermer til under 2000,- er bare møkk. De har dårlige farger, dårlig oppløsning, og ikke minst dårlig responstid.

 

Skal du bruke under 2000 har hyundai en rimelig 19" CRT som jeg kan garantere deg er knallbra i forhold til en LCD til samme pris. Problemet er bare at den tar plass.

 

Har du plass til CRT, og lite penger, så er ikke valget vanskelig.

 

Denne skjermen er ikke dum

Lenke til kommentar

Batti64: wow, ikke dårlig! akkurat hva jeg har letet etter :) Overlegen konkurent mot Hyundai crt'n

 

 

Okey..dette kan virke litt "nazi" ut, men bare for å sikre meg: så lurer jeg på hvor gammel du er, og hvor kjent du er innenfor dette området..For jeg har nemlig sett umodne tenåringer som gir alt fult hus og sier gjerne " Superduper, omg..jeg er frelst!!! " ..

 

Så ja, ikke ta det ille opp, men som sagt : jeg vil bare forsikre meg :)

Endret av ErikBlodøks
Lenke til kommentar

Jeg er 16 år, jeg kan ikke si att jeg er en ekspert innenfor dette området, men jeg er ikke helt blank heller og jeg fikk annbefalt denne selv for ca 1 mnd siden når jeg skulle kjøpe skjerm :yes:..

 

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte denne skjermen og har som sagt, aldri merket "etterslep".. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt crt selv, det har jeg gjort og, har bestilt 21” SUN (Sony) 500PS fra jmdata, kan jo vente til jeg får den og så kan jeg fortelle deg hvordan det går, sitter atm med en 17" som ble kjøpt for 5 år siden for ca 1500, 1024x768@85 som maks oppløsning. Men jeg tror heller jeg ville gått for Eizo F77S, jeg kjøpte min bare for den var på tilbud, og da billigere enn eizo, er ikke mye forskjell men. Lcd er ikke noe bra synes jeg. Vil anbefale deg å kjøpe crt.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt crt selv, det har jeg gjort og, har bestilt 21” SUN (Sony) 500PS fra jmdata, kan jo vente til jeg får den og så kan jeg fortelle deg hvordan det går, sitter atm med en 17" som ble kjøpt for 5 år siden for ca 1500, 1024x768@85 som maks oppløsning. Men jeg tror heller jeg ville gått for Eizo F77S, jeg kjøpte min bare for den var på tilbud, og da billigere enn eizo, er ikke mye forskjell men. Lcd er ikke noe bra synes jeg. Vil anbefale deg å kjøpe crt.

Hvorfor er crt så mye bedre enn lcd da? :thumbdown: Lcd er MYE lettere å ta med seg på lan + at den tar SINNSYKT mye mindre plass, dessuten merker du ikke såkalt "etterslep", jeg spiller cs:s osv og har aldri merket "etterslep"..

 

Kan du begrunne hvorfor crt er SÅ MYE bedre enn lcd?

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve...

 

Et bilderør (såkalt CRT) har bedre kontrast, bedre lysforhold og bedre fargegjengivelse. Det er ikke uten grunn at bildebehandlere bruker bilderør.

 

Et bilderør har mulighet til å vise større oppløsning enn LCD, og ikke minst mulighet til å vise forskjellige oppløsninger uten at bildet blir "matt"

 

Og ikke minst... det er BILLIG for en FET skjerm

 

..et bilderør har ikke etterslep... what so ever!

Lenke til kommentar

CRT vs LCD

 

Hvilke fordeler har LCD?

- Bedre design, som tar mindre plass og varieres mye mer enn på CRT

- Fysiske justeringsmuligheter en CRT-skjerm bare kan drømme om (f.eks. pivot-funksjon)

- Den er flimmerfri. Dette betyr mindre slitne øyne og mindre hodepine for deg som plages av dette

- Et krystallklart bilde med mye bedre skarphet enn på CRT

- Reagerer ikke på stråling

- Kan kjøres digitalt slik at du slipper å justere bildet

- Mer miljøvennlig, bruker mye mindre strøm enn CRT-skjermer

- Bedre i dagslys enn CRT-skjermer

 

 

Hvilke fordeler har CRT?

- Ikke nativ oppløsning, og er derfor like skarp uavhengig av oppløsning

- "Raskere" enn LCD, noe som betyr at den kan vise flere bilder i sekundet enn en LCD-skjerm

- Som regel ikke bundet opp mot ett bruksområde, slik en LCD-skjerm ofte er

- Ikke gjennomslag av baklys, slik LCD-skjermer har

Kilde: http://www.hardware.no/artikkel/8623/3

 

Så får du velge selv ;)

Har du penger bør du nok kjøpe en lcd, har du ikke kan du kjøpe crt.. :thumbup:

Jeg annbefaler fortsatt denne på det varmeste: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25297

Lenke til kommentar

Fordeler med LCD:

* Bruker mindre strøm.

* Bruker mindre plass.

* Flimmerfri.

 

Ulemper med LCD:

* Dårligere kontraster.

* Ikke så skarpt bilde som CRT.

* Dårlig innsysnvinkel.

* "Vanskelig" rengjøring.

* Dårlig responstid.

* En "native"-oppløsning, som gjør at pikselene får ulik størrelse i andre oppløsninger.

* "bundet" mot et bruksområde.

 

Fordeler med CRT:

* God innsynsvinkel.

* God bildekvalitet.

* Lyssterk.

* God kontrast.

* God responstid.

* Ikke bundet mot et bruksområde.

 

Ulemper med CRT:

* Ved lav frekvens blir det flimmring.

* Stor (og klumpete).

* Tung.

* Bruker mer strøm.

* Reagérer på stråling; f.eks. mobiltelefon.

 

Dette forutsetter gode eksemplar av både CRT og LCD.

(Jeg har ikke gjort pris til noe argument her, siden prisene variérer)

Totalt sett:

Spiller du, så gå for CRT.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Dette er en ting du må vurdere selv, men jeg kan hjelpe deg til å fatte rett beslutning.

 

LCD-skjermer til under 2000,- er bare møkk. De har dårlige farger, dårlig oppløsning, og ikke minst dårlig responstid.

 

Skal du bruke under 2000 har hyundai en rimelig 19" CRT som jeg kan garantere deg er knallbra i forhold til en LCD til samme pris. Problemet er bare at den tar plass.

 

Har du plass til CRT, og lite penger, så er ikke valget vanskelig.

 

Denne skjermen er ikke dum

4216209[/snapback]

dette er feil, jeg har en LCD skjerm til 1795,- som er kjøpt på elkjøp... Den funker enormt bra til spilling, jeg spiller cs:s 5-6 timer til dagen, g det er ingen problemer.. Men skulle jeg velge ville jeg heller hatt en 19" CRT :roll:

Lenke til kommentar

Skal du ha en skjerm til bare hjemmebruk som spilling ville jeg kjøpt en LCD skjerm på 8-12 ms, skal du ha skjerm som du skal ha med deg på lan osv. ville jeg gått for CRT selv om det er mye å dra med seg på, LCD skjermene tåler lite.

Har LCD selv som jeg ofte tar med meg på lan, etter et lan hadde jeg store riper i skjermen som jeg aldri ville fått hadde jeg hatt en CRT. Men gå for LCD på 8-12 ms til spill-bruk hjemme! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...