Enigmah Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Hei Tror jeg trenger litt hjelp med denne, hvis noen har litt mer peiling.. Bygget for et lite års tid siden en filserver basert på 2 RAID5 à 8 Disker se gjerne: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=268441&hl= Promise RocketRaid 1820 og 1820A er kontrollere Maxtor MaXLine Plus II 250GB SATA disker I går begynte plutselig serveren å pipe så jeg slo den av. Etter omstart koplet jeg til skjerm og bootscreen for det ene RAID5 array forteller at disk 1 og 2 ikke finnes. Mange forskjellige oppkoplinger med forskjellige kanaler etc viser at det desverre er riktig - to av diskene vil ikke være med lengre:( Jeg har prøvd å bytte selve kretskortet på disse to disker uten at dette ville hjelpe, diskene spinner også opp som de skal så jeg regner med at det er boot-info på selve platene eller i evt bootrom som er skadet. Der er omtrent 1.3TB data + paritet på hele array'et... Hva gjør man nå?? Er IBAS eneste alternativ? Mvh Enigmah
Enigmah Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Skrevet 22. mai 2005 Jaja, man må jo reise seg opp igjen...de 6 okay disker blir akkurat nå satt opp i et nytt RAID5..så får man begynne å samle shit igjen.. 1,3TB med media skulle bare ta 130 dager (og netter) her i gården så vi får håpe noen ikke vedtar nye lover i mellomtiden Ikke ett ondt ord om IBAS men 21.000 (+mva?) bare for analyse er ikke småpenger, så det er nok ikke så praktisk for private husholdninger. Men det store spørsmålet oppi elendigheten er at om 2 nabodisker kutter i et RAID5, hva da med fx. begge 2 i et RAID1 el. 0+1 og hvornår er man egentlig helgardert? Enigmah
Admin'c Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 mirroring gjør en vel ganske helgardert. Hvis det bare er to disker så skal de mye til for at begge går. Men rart at du mistet to samtidig
ozone Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Mirroring (RAID-1) gjør en ikke noe mer helgardert enn RAID-5. Begge tåler bare å miste 1 disk. Det mirroring gjør bedre er ytelsen når en disk ryker. Der blir RAID-5 mye tregere. Enigmah har vært maks uheldig og mistet 2 disker samtidig! Er du HELT sikker på at det ikke bare er kontrolleren som er defekt? Da vil jo begge diskene på samme kabel slutte å virke... Du får satse på RAID-6 neste gang; det tåler tap av 2 disker
capy Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 som siste utvei kan du se om du får tak i 2 nye disker, identisk til de du allerede har. så kan du bytte de gamle kretskortene med de nye og håpe på at det ikke er noe i veien med lesehode, platene eller motorene. håper det ordner seg for deg:)
The Red Devil Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Vist alle diskene er av samme modell og revisjon, så kan opptil fleire disker ryke samtidigt vist grunnen er ein svakhet i den revisjonen av modellen. På grunn av dette kan det være ein ide å kansje bruke harddisker fra forskjellige produsenter eller forskjellige revisjoner i raid 5.
Largie Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 En annen variant kan være at den ene disken har stoppet for lenge siden. Hvis man da ikke har noe overvåkning/varslingssystem merker man det ikke (evnt led i hotswap skuffer). Siden RAID5 fungerer med 1 disk defekt kan Enigmah ha kjørt en stund med en defekt disk. Først når en til går istykker smeller alt, og da er man ute å kjøre. Hvis det ikke er raid-kontrolleren som har tatt kvelden, er det lite (til ingenting) som kan garantere at du får tilbake dataene. (Stuntet til capy kan virke, men kan også rote til alt for godt ) Føler med deg Enigmah!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå