Gå til innhold

Hjelp til å få surround!


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått en ny forsterker. Nærmere bestemt en KODA-3020. Det skulle visst være en surround forsterker, men den har verken Pro Logic eller Dolby Digital dekoder inne :eek:

Men den har AC-3 innganger (5.1), hvordan skal jeg kunne få surround på spillene mine igjen (hadde en annen forsterker før). Er det mulig å kjøpe ett billig lydkort med dekodere?? men hvordan koble det til anlegget isåfall?? Har ikke noe peiling på dette her (har ikke visst noe om dekodere før i dag jeg), men regner med at noe andre kanskje har litt mere peiling enn meg...

Men hva i all verden er poenget med å lage surroundforsterker uten Pro Logic eller Dolby Digital dekoder når den har 5.1 kanaler....

 

---------------------------------------------------

yummyedit: emnet. Du trenger ikke lage slike emner for å få oppmerksomhet. Vennligst unngå dette for ettertiden. Forumet blir litt vel rotete ellers...

 

-moderator yummy-

---------------------------------------------------

 

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-07-15 18:43 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er veldig rart at en surround forsterker ikke har pro logic! Det hadde vært greit hvis den ikke hadde DD men allikevel AC3, fordi det fins.. Hvis det er tilfellet kan du kjøpe et lydkort med dd dekoder og koble s/pdif på lydkort til ac3 klar inngang...

 

Komplett har Sb live! 5.1 Digital... vet ikke om audigy også har dd decoder..

Lenke til kommentar

Vet det er rart at den ikke har noen dekodere men den er såkalt "5.1 ready" :eek:( og har 5.1 kanaler hva enn nå poenget med det er. Den har AC-3 innganger bak, 6stk (2 main, 2 sourround, 1 center og 1 subwoofer).

Men lurer bare på hvordan det skal gå med koblingen mellom lydkortet og forsterkeren da?? lydkortet har vel ikke 6 speaker utganger??

huff så masse styr!

Lenke til kommentar

Takker for svaret.. Brukte hele går på å lete etter en løsning og har funnet ut at det er en 6 kanalers forsterker, uten noen form for surround dekoder i.

Men tinger er at den har kun analoge innganger (6stk, 2 for de fremre, 2 for de bakre, en centeren og en for basen)..

Så ifra lydkortet er det vel ikke 6 utganger (AC-3) som jeg kan plugge inn i den..?

Og hvordan blir det med DVD??? har finni ut at de aller, aller fleste av de kun har som lydkorta, dvs 1 digitalutgang og kanskje 2 analoge (til fremrehøytalerne).

Hvis det finnes noen med 6 utganger er det i såfall mulig å en vanlig (ekstern) dvd spiller til pcen, og så får den surround av lydkortet som sender det videre til forsterkeren??? eller er jeg helt på villspor?? Har det egentlig lydkortet så mye å si på pcen sånn ellers?? merker en noe forskjell på noen måte?

 

Takker for alle svar :eek:)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-16 15:27, Galdermester skrev:

Men tinger er at den har kun analoge innganger (6stk, 2 for de fremre, 2 for de bakre, en centeren og en for basen)..


 

Slik effektforsterkere o.l klargjort for x.1 vanligvis er.

 

Quote:


Så ifra lydkortet er det vel ikke 6 utganger (AC-3) som jeg kan plugge inn i den..?


Jo. Ikke på alle, men iallefall på SB Audigy og Live! 5.1.

Quote:


Og hvordan blir det med DVD??? har finni ut at de aller, aller fleste av de kun har som lydkorta, dvs 1 digitalutgang og kanskje 2 analoge (til fremrehøytalerne).


Nja. De kan brukes til mer enn en ting.

Quote:


Hvis det finnes noen med 6 utganger er det i såfall mulig å en vanlig (ekstern) dvd spiller til pcen, og så får den surround av lydkortet som sender det videre til forsterkeren???


Du trenger ikke 6 utganger. 3 holder lenge.

Det funker slik: 3 minijack til stereo RCA-kabler, koble de 3 rette utgangene mot de 6 rette inngangene. Easy as pie.

Quote:


eller er jeg helt på villspor?? Har det egentlig lydkortet så mye å si på pcen sånn ellers?? merker en noe forskjell på noen måte?


 

Nja, det kan skjære ned på fpsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...