Gå til innhold

Handle på firma? Noen som har prøvd?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bestille noe hardware, men kom til å tenke på noe.

 

Jeg har nylig startet et enkeltmannsfirma, og lurer på om jeg kan bestille ting på firmaet og dermed slippe moms eller noe sånt?

 

Finnes det noen lure triks inni bildet her som jeg burde vite om? Er det noen som har noe erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enkeltmannsforetak fungerer egentlig bare slik at du som person også kan regnes som firma. Alt går jo over samme selvangivelse uansett, og siden du ikke er registrert i mva-registeret slipper du ikke moms. Dessuten har du dårligere reklamasjonsrettigheter ved å kjøpe som selskap.

Jeg betaler moms og skriver egen selvangivelse

Lenke til kommentar

Joda, jeg har tjent over 50.000kr og registrert meg i mva registeret og fakturerer alt med moms, og betaler inn annenhver mnd, så det skulle være i orden.

 

Kan jeg da be nettbutikker o.l. om å trekke fra momsen når jeg bestiller noe eller er dette noe jeg betaler og får tilbake senere i selvangivelsen neste år?

Lenke til kommentar

Kan jeg da be nettbutikker o.l. om å trekke fra momsen når jeg bestiller noe eller er dette noe jeg betaler og får tilbake senere i selvangivelsen neste år?

Nei, du må ha MVAnr. og da får du inn-og utgående moms i regneskapet.

Hvis du omsetter mindre enn 1mil. i året så kan du søke om å få leveret MVA-

oppgaven en gang i året, ellers må du levere den inn 2 mnd. mellomrom.

 

http://www.spor-oss.no/kap4/kap42.html

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Er fremdeles ikke helt sikker på om jeg skjønner dette.

 

Inngående avgift er den merverdiavgiften som er lagt til prisen ved kjøp av en avgiftspliktig vare eller tjeneste. Når kjøperen er registrert for MVA, kan hun føre dette avgiftsbeløpet til fradrag i oppgjøret sitt med avgiftsmyndighetene

Betyr det at jeg da kan trekke det fra dette beløpet i selvangivelsen senere?

Lenke til kommentar

Dersom du leverer mva oppgave, skal du trekke fra mva på de varene du selv har kjøpt.

Går ut fra at du er registrert i mva manntallet ? Hvis du ikke er det, kan du ikke trekke fra mva, og må betale det på samme måte som vanlige forbrukere.

Altså, uten mulighet for å trekke fra mva på varer du har kjøpt.

 

EDIT : Les gjennom det jarmo har skrevet...

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Nei, du må ha MVAnr. og da får du inn-og utgående moms i regneskapet.

Hvis du omsetter mindre enn 1mil. i året så kan du søke om å få leveret MVA-

oppgaven en gang i året, ellers må du levere den inn 2 mnd. mellomrom.

 

http://www.spor-oss.no/kap4/kap42.html

Ronnyaa, Joda, jeg skjønner det at jeg kan betale moms i gang i året i stedet for annenhver måned, men det er ikke akkurat det jeg spør om da.

Lenke til kommentar
Men hva er det egentlig du lurer på da?

 

Du kjøper datavarene, og fører opp momsen på disse som inngående moms ved neste omsetningsoppgave du sender inn. Les mer her: http://www.bedin.no/cwobjekter/Merverdiavgift.shtml

 

Nå er det vel i teorien slik at du ikke kan trekke fra momsen dersom disse varene ikke brukes i jobbsammenheng.

Supert!

 

Jeg lurte på om det var mulig/lovlig.

 

Jeg skal kjøpe noen deler som brukes på en PC i jobbsammenheng.

 

Så da kjøper jeg f.eks et hovedkort (som skal *brukes* i jobbsammenheng) og trekker fra momsen på det i neste omsetningsoppgave, korrekt?

Lenke til kommentar

Riktig... Er i alle fall det jeg gjør :p

 

Jeg skyter inn et lite spørsmål til:

 

Så lenge det er et enkeltpersonsforetak trenger vel ikke kjøpet være registrert som et bedrift/firma-kjøp? Bedrifter har jo ikke angrerett, så dersom jeg kjøper som privatperson har jeg vel både angrerett, og har fortsatt mulighet for å skriva av MVA i momsoppgaven?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg lurte på om det var mulig/lovlig.

 

Jeg skal kjøpe noen deler som brukes på en PC i jobbsammenheng.

 

Så da kjøper jeg f.eks et hovedkort (som skal *brukes* i jobbsammenheng) og trekker fra momsen på det i neste omsetningsoppgave, korrekt?

Helt lovlig så lenge maskinen *tilhører* til jobben (firmaet ditt) men seff. et par stk. pr/maskin i året(les ingen overdrivelser)..... ;)

Lenke til kommentar
Jeg skyter inn et lite spørsmål til:

 

Så lenge det er et enkeltpersonsforetak trenger vel ikke kjøpet være registrert som et bedrift/firma-kjøp? Bedrifter har jo ikke angrerett, så dersom jeg kjøper som privatperson har jeg vel både angrerett, og har fortsatt mulighet for å skriva av MVA i momsoppgaven?

Hehe ! Ole brum spm, du får nok ikke både pose og sekk så valget må nok bli

enten eller ei... :)

Lenke til kommentar

Du får nok ikke i pose og sekk Lurifaksen, enten er det til firmaet eller bedriften\ foretaket.

 

tacomodo: Du kan handle varen i foretaketsnavn og selv ta ut varen fra ditt foretak, men da skal du betale mva. Husk også på utstyr som også blir brukt privat skal fordelsbeskattes.

Lenke til kommentar
Du får nok ikke i pose og sekk Lurifaksen, enten er det til firmaet eller bedriften\ foretaket.

 

tacomodo: Du kan handle varen i foretaketsnavn og selv ta ut varen fra ditt foretak, men da skal du betale mva. Husk også på utstyr som også blir brukt privat skal fordelsbeskattes.

Nei, den skal nok forbli i firmaet den her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...