Gå til innhold

Piratshoppen, trygt å forskuddsbetale?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

tenkte i dag jeg skulle bestille meg bl.a. en piratebay t-skjorte fra http://shop.piratbyran.org/ . (Det er vel ikke noe med denne webshoppen som gjør den ulovlig på forumet?) - det jeg stusset på var at om man bestilte til norge måtte man betale på forskudd, noe jeg er litt skeptisk til.. dessuten var det en post på skjemaet man måtte fylle ut med person/organisasjonsnr, men her var det kun plass til ti siffer, og hva skal de egentlig med personnr'et mitt?

 

Er det noen som har handlet her og kan fortelle om det er trygt?

 

- Medrakil

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en t-skjorte til noen usle kroner.. tenk om de ikke sender deg den, du blir gjeldsoffer for resten av livet.

 

Dessuten, hvorfor skulle de ikke sende den. Tror du en side som har vært oppe såpass lenge ikke sender varene du bestiller?

 

Og til de som sier man aldri skal forskuddsbetale, hvorfor ikke? Har du aldri betalt med Visa hos Komplett før? Dette er ikke en person på bruktmarkedet.

 

Når det gjelder personnummer, hvorfor mailer du de ikke og spør?

Lenke til kommentar

I Sverige har man et helt annet forhold til personnummer enn i Norge. Der trenger man det til alt mulig fra å leie video til å bestille time på bilverksted; det er ikke en sensitiv greie som her til lands. Jeg er sikker på at du som nordmann ikke trenger oppgi personnummer.

Lenke til kommentar

Oppgi personnr til den butikken er trur eg eg først gjer når griser flyr og h***** fryser til is.

 

Eg veit ikkje heilt regelverket i Sverige men viss me tar utgangspunkteti norske regler, så kan berre eit firma kreve personnr når det skal gjere ein kredittsjekk av kunden.

Og i dei fleste tilfeller er det anten at kunden skal få kreditt eller abonnement-tjenester frå firmaet.

 

Som eit eksmepel så fekk eit av direkatorata her i Noreg virkeleg pisk på pungen fordi dei brukte personnr til brukarane som registeringsnr og innologgingsnr.

Datatilsynet gav dei 3 mnd på å lage ei alternativ løysning og 7 mnd til at den gamle løysinga skulle vere totalt fjerna.

Så personnr-bruk av hvermansen i Noreg er lite lovleg.

 

 

Så når denne butikken skal ha forskuddsbetalt samt personnummeret så blir eg ganske skeptisk. (dårlig phishingforsøk?)

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Å dele ut personnummer til folk som ikke skal ha det, er ikke smart. De har definitivt ikke behov for det.

 

Edit: Typo.

Dette er faktisk litt tull. Mange TROR det, men personnummer er faktisk ikke regnet som sensitive opplysninger.. dette regnes som personlige opplysninger.

 

Kontonummer, kortnummer, pinkoder osv. er derimot regnet som sensitive opplysninger.

 

Derfor er det i utgangspunktet (hvis man ser bort fra sikkerheten i systemet som skal håndtere opplysningene) langt mer "risikabelt" å handle på nett med et bankkort enn det er å dele ut personnummeret sitt.

 

Må jo respektere at alle ikke liker å oppgi personnummer, men det er altså ikke en sensitiv opplysning...

Lenke til kommentar

Husker jeg måtte på sykehuset i sverje en gang... De kunne ikke gjøre noenting før de hadde fått personnummeret mitt inn i datasystemet, men det gikk ikke fordi det var for langt. For et styr

 

Edit: Jeg ville ikka ha hatt personnummeret mitt i databasen til noen som driver med tvilsom virksomhet i tilfelle de blir raidet :D

Endret av friskies
Lenke til kommentar

sist eg var på ferie i sverige så måtte eg oppgi mitt personnummer flere ganger i forbindelse med leie av film. Men probemet er jo at de har bare 10 siffer, vi har 11.

Så det de gjorde var å bare finne opp et nummer.

På denne måten slapp et lett unna alle potensiele problemer :)

Lenke til kommentar
Å dele ut personnummer til folk som ikke skal ha det, er ikke smart. De har definitivt ikke behov for det.

 

Edit: Typo.

Dette er faktisk litt tull. Mange TROR det, men personnummer er faktisk ikke regnet som sensitive opplysninger.. dette regnes som personlige opplysninger.

 

Kontonummer, kortnummer, pinkoder osv. er derimot regnet som sensitive opplysninger.

 

Derfor er det i utgangspunktet (hvis man ser bort fra sikkerheten i systemet som skal håndtere opplysningene) langt mer "risikabelt" å handle på nett med et bankkort enn det er å dele ut personnummeret sitt.

 

Må jo respektere at alle ikke liker å oppgi personnummer, men det er altså ikke en sensitiv opplysning...

cyperpet, kanskje spørre datatlisynet om dei er heilt einige i den tolkninga?

 

Spesielt viss du ser på eksempelet mitt

Personrn er ikkje ein høgrisiko men det er ikkje heilt fritt til å bruke til ein kvar registeringsting.

 

Når det gjeld sykehus og andre offentlege tjenesteregister stiller det seg litt anderledes, men forsatt er den restiksjoner på bruken av personnr i Noreg.

Lenke til kommentar
cyperpet, kanskje spørre datatlisynet om dei er heilt einige i den tolkninga?

 

Spesielt viss du ser på eksempelet mitt

Personrn er ikkje ein høgrisiko men det er ikkje heilt fritt til å bruke til ein kvar registeringsting.

Hvordan personnummer klasifiseres av datatilsynet er vel ikke det intressante..

 

Poenget er at det "latterlig" enkelt å få tak i evt. personnummer hvis du ønsker å misbruke det..., akkurat slik som det er "latterlig" enkelt å forfalske en signatur hvis man ønsker det... :roll:

 

Hadde noen ønsket å bruke ditt personnummer til noe skummelt hadde de gjort det for lenge siden..., selv om du ikke hadde røpet nummeret for en sjæl hele ditt liv.

 

PS: Hvis noen skulle misbruke signaturen din, som de hadde sett du hadde skrevet en plass, ville nok det kunne medføre langt større komplikasjoner enn om de hadde fått tak i personnummeret. Moralen må jo da bli - aldri skriv under på noe :p

Endret av snowbaard
Lenke til kommentar
Å dele ut personnummer til folk som ikke skal ha det, er ikke smart. De har definitivt ikke behov for det.

 

Edit: Typo.

Dette er faktisk litt tull. Mange TROR det, men personnummer er faktisk ikke regnet som sensitive opplysninger.. dette regnes som personlige opplysninger.

 

Kontonummer, kortnummer, pinkoder osv. er derimot regnet som sensitive opplysninger.

 

Derfor er det i utgangspunktet (hvis man ser bort fra sikkerheten i systemet som skal håndtere opplysningene) langt mer "risikabelt" å handle på nett med et bankkort enn det er å dele ut personnummeret sitt.

 

Må jo respektere at alle ikke liker å oppgi personnummer, men det er altså ikke en sensitiv opplysning...

cyperpet, kanskje spørre datatlisynet om dei er heilt einige i den tolkninga?

 

Spesielt viss du ser på eksempelet mitt

Personrn er ikkje ein høgrisiko men det er ikkje heilt fritt til å bruke til ein kvar registeringsting.

 

Når det gjeld sykehus og andre offentlege tjenesteregister stiller det seg litt anderledes, men forsatt er den restiksjoner på bruken av personnr i Noreg.

Tror faktisk de er ganske enige.. Hadde nemlig foredrag om nettopp dette da jeg tok bachelor i IT..

Lenke til kommentar

Søkte litt rundt på nettet, DataTilsynet skriver dette:

 

"Er fødselsnummeret taushetsbelagt?

Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven. "

 

Skal innrømme at de ikke akkurat anbefaler å kaste rundt seg med personnummeret, det er f.eks. forbudt med personnummer utenpå postsendinger, men hovedoppgaven il personnummeret er å skille personer med identiske navn/fødselsdato fra hverandre.

 

De som er interessert kan lese resten her:

 

http://www.datatilsynet.no/templates/article____903.aspx#7

Lenke til kommentar

Det med personnr. er vel en liten svensk ting har jeg funnet ut. Samme skjer når man skal bestille filmer fra dvdstrax i danmark, alle svenske kunder må oppgi personnr. Resten av oss slipper unna.

 

Så der vel en eller annen som har funnet ut at alle svensker er kjeltringer, og de kan man ikke stole på :p

 

Men jeg hadde aldri oppgitt personnr. til den type sider eller noen andre for saken skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...