Gå til innhold

Ny DIY stille-pc til musikkproduksjon. 10-20000kr


Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge en pc selv, til hjemmestudioet mitt, da laptopen jeg har er for svak og jeg gjerne vil skille mellom

bruks-pc og musikk-pc. Det medfører at det aller viktigste er støy (helst mangel på ;)) og stabilitet. Jeg kommer ikke til å koble til internett og jeg kommer ikke til å spille spill!

 

Til en musikk-pc trenger jeg stabile og raske disker og mye ram.

Har allerede en LaCie FW800 250Gb ekstern disk, og audiointerfacet er

RME Fireface 800 som også kjører på FW800.

 

Vet ikke hva slags prosessor jeg burde ha, eller hvilken cpu-vifte.

 

Har sett meg ut Antec Sonata som kabinett, da det er stillegående uten modifikasjoner og forholdsvis lett å installere.

 

Altså:

Kabinett: Antec Sonata m/Antec PSU (regulerer viftehastigheten -> mindre støy)

Hovedkort: ?

Cpu: ?

Minne: ca. 2Gb

Disk: Stabile, 7200rpm, to identiske i RAID? Trenger ikke være de største og dyreste!

Skjermkort: støtte for 2 skjermer, uten vifte? (pga støy)

 

Kommer til å kjøre Cubase Sx3 i WinXP SP2 for det meste.

Gi meg gjerne et prisoverslag UTEN skjerm(er).

Vet at 10-20'000 er litt udefinert - jeg vil gjerne ha det så billig som mulig, men jeg vet at jeg kanskje må punge ut litt for å få det jeg vil ha. Tips om hvor man kan spare inn litt på budsjettet tas imot med stor takk! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer det med psu det kabinettet der? tror nok du må belage deg på litt modifikasjoner uansett, har aldri vært borte i et såkalt stille kabinett som man ikke har klart og gjøre stillere selv.

 

Hva som er best til musikkproduksjon vet jeg ikke, men s939 er det som gir mest for penga også utvikler den lite varme noe som gjør de lett og kjøle som igjen gir lite støy.

 

harddisk så ville jeg valgt 2x av samsung sin nye sata-2 serie med NCQ. evt seagate 7200.8 serien visst du vil kjøre stabilitet forran støy.

 

hovedkort så ville jeg valgt et med passiv NB kjøler, eller at du evt kjøper dette i ettertid og monterer selv.

 

minne kan du jo se på Corsair TWINX og skjermkort holder det jo lenge med et billig et med passiv kjøling, f.eks radeon 9250, skal du kjøre pci-e og dual dvi derimot så må du vurdere noe annet. viktigste er jo passiv kjøling. vet at x700 og 6600 kommer med dette i noen tilfeller. men det koster jo litt også.

 

edit: glemte jo av cpu kjøleren, det trengs jo selvsagt. en thermeltak xp120 med en rolig papst vifte vil nok gi deg den stilleste løsningen.

 

edit:2 med mindre det er integrert i kabinettet så må du ha vibrasjonsdemping til harddisker også. f.eks denne som også sørger for ekstra kjøling til diskene dine.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg være til så mye hjelp, men tenker å bygge et veldig stille system selv, og har sett meg ut noen deler som skal kjøpes inn til høsten.

 

Jeg har selv Antec Sonata og kan bekrefte at det er ganske stille, men har fremdeles lyst til å få vekk noe støy.

 

Strømforsyning

Strømforsyningen i Antec Sonata er stille, men ønsker du mer kraft kan denne være løsningen.

 

Kabinettvifte

Dette er nok den delen i Antec sonata som støyer mest. Bytt den ut med en SilenX vifte.

 

Prosessor

Vet ikke hvor mye kraft det trengs for musikk, men vil anbefale AMD Athlon 64 Venice på grunn av veldig høy ytelse i forhold til varmeutvikling.

 

Prosessorkjøler

Denne har fått gode kritikker og kan brukes sammen med 120 mm vifte. PS. Jeg vet ikke om denne kjøleren er for stor for Antec Sonata. Har sett noen som har hatt problemer med å få plass i noen kabinetter.

 

Prosessorvifte

Dette er den samme som kabinettviften

 

Viftestyring

Bra viftestyring for å få ned støyen enda mer.

 

Når det gjelder hovedkort så ville det nok være smart å gå for et uten vifte, men hvilket hovedkort som er best av disse, vet jeg lite om. Det er jo heller ikke noe problem å skifte ut viften på hovedkortet med en slik en.

LINK

 

Edit: Mange skriveleifer. :blush:

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Tror jeg holder meg til strømforsyningen til Antec, siden den styrer viftehastigheten og minsker støyen veldig har jeg hørt, og ikke trenger mer kraft, tror jeg.

Vil helst også slippe separat viftestyring.

 

Når det gjelder hovedkort er jeg helt blank :blush:

Noen som kan foreslå et bra s939 kort uten vifte?

Tips om hva som er forskjellig på hovedkortene og hva man skal se etter?

Velger man hovedkort etter prosessor?

Trenger minst 2 FW800 porter - på hovedkortet eller kjøpe kontroller?

Anbefalt tilbehør til "Venice" var bl.a. Abit AV8 & MSI K8N - hvordan velge?

 

Si at jeg da har:

Antec Sonata m/Antec PSU & Silenx kab.vifte : 1410,- (microplex.no & vendur.no)

Amd Athlon "Venice" : 2350,- (netshop.no)

+ Silenx vifte: 220,-

Corsair TWINX 2Gb DDR : 2449,- (komplett.no)

2x Samsung S-ATA 200GB NCQ : 2x875,- = 1750,- (komplett.no)

 

Totalt: 8159,-

 

Hvis noen da kan anbefale meg hovedkort og dual grafikkort u/vifte til 2-3000, så er jeg fortsatt i nederste delen av budsjettet mitt, og det liker jeg :D

 

Mange spørsmål nå... :roll: takk for tålmodigheten ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen 14 dB SilenX vifter selv, så uten viftestyring kan det hende de støyer litt. Den SilenX viften jeg har, er 11 dB versonen og den er nesten lydløs. Jeg vil gjette at to 120mm SilenX vifter på 11 dB også er nok til å kjøle ned PCen, men kan ikke på noen måte love dette.

 

Edit: Husk at en skjerm kan være kjekk å ha. ;)

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg ikke har tenkt til å overklokke.

Vet ikke hvor mye kjøling jeg trenger. Viftereguleringen fra strømforsyningen (to utganger) burde vel hjelpe litt...

 

Edit: Skjerm, jah..hehe :p

Tenker at jeg kanskje skal bruke to eldre crc skjermer i begynnelsen, for å spare inn litt på budsjettet - må jeg ha et annet skjermkort for å kjøre 2 crc enn 2 lcd?

 

Hva med Matrix G550 Dual Head? Tror ikke den har vifte... :hmm:

Endret av stoney
Lenke til kommentar

Du trenger i utgangspunktet ikke forskjellig skjermkort om du har CRT eller LCD, men det sies at bildet blir best med DVI kabel fra skjermkort til skjerm. Dessuten er det viktig å huske at skjermkortet passer sammen med hovedkortet.

 

Har valgt ut hovedkort og skjermkort som (jeg tror) passer sammen, men har egentlig ikke greie på dette. :blush:

 

*fjerne*

 

Skjermkort

 

Dette skjermkortet er iallfall uten vifte og kan brukes med to skjermer. Det har en DVI og en VGA (tror det heter VGA) utgang, men det bruker å følge med en ovegang fra DVI - VGA slik at du kan bruke det sammen med to VGA-skjermer.

 

Edit: Ble litt feil her. Her er hovedkortet

Hovedkort

 

Dette hovedkortet har vifte og bråker mye! Hvis du velger dette må du også kjøpe den passive kjøleren til hovedkortet som jeg linket til tidligere.

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar

matrox er veldig gode skjermkort visst du er ute etter god bildekvalitet, vet ikke hvor viktig dette er på en musikk pc da.

 

forskjellen på crt pg lcd er at lcd ofte bruker dvi tilslutning, mens crt bruker vga. men dette er ikke noe problem ettersom man bare kan bruke overganger mellom dvi og vga.

 

det du ellers må tenke på er agp og pci-e, både skjermkortet og hovedkortet må ha samme her ellers passer de ikke overens.

Lenke til kommentar

Hmm..

Det så jo ikke så dumt ut.

Men hvor komplisert er det å bytte viften? Har bygget litt pc før, men er ikke kjempeerfaren og får litt frysninger av å modifisere komponenter :roll:

 

Derfor har jeg sett på noe lignende denne Asus'en, men den har jo ikke PCIe igjen...

Kanskje en mellomting?

 

Hvis du klarer å overbevise meg om at det er lett å bytte vifte, kan jeg jo prøve det. Skjermkortet så jo strålende ut, med tanke på utganger og pris.

 

Hva er egentlig forskjellen på PCIe & AGP (bortsett fra den innlysende forskjellen i at portene er fysisk forskjellige)?

 

 

Edit:

phax - billedkvaliteten er ikke det viktigste, så jeg gidder ikke punge ut masse for å få et litt bedre bilde, men hvis prisforskjellene ikke er så store er det ikke så dumt hvis jeg f.eks. skal legge bilde til lyd i Nuendo etc.

 

Brus - har ikke vurdert det egentlig, muligens pga manglende kunnskap på området. I utgangspunktet er jeg ute etter viftekjøling siden jeg kjenner til det fra før... Synes for så vidt også det er litt skummelt med vann i pc'en :p

Endret av stoney
Lenke til kommentar

Hei.Ser at du har RME fireface 800, da er det lurt med et hovedkort som støtter firewire 800.

Vet at gigabyte har noen fine hovedkort med fw800, feks dette:

 

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4671

 

Har ellers lest meg fram til at daw pcer (digital audio workstation)

takler pci-express svært dårlig så jeg anbefaler at du går for en agp løsning.

 

Et skjermkort å anbefale er matrox p650:

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2986

 

Dette kortet er konge bra på 2d og lager ikke støy da det ikke har vifte. det kan også oppgraderes sånn at du kan bruke tre skjermer på det.

 

Hvis du søker på forumet til www.nuendo.com så vil du få mer utfyllende svar på alle disse tingene.

 

Hilsen

Rune

Lenke til kommentar
Jeg har ingen 14 dB SilenX vifter selv, så uten viftestyring kan det hende de støyer litt. Den SilenX viften jeg har, er 11 dB versonen og den er nesten lydløs. Jeg vil gjette at to 120mm SilenX vifter på 11 dB også er nok til å kjøle ned PCen, men kan ikke på noen måte love dette.

 

Edit: Husk at en skjerm kan være kjekk å ha.  ;)

Hvis den er 11 dba i realiteten, så er den helt lydløs om du ikke bor i grand canyon eller noe slikt. (om jeg ikke husker feil, så tilsvarer 10 db vanlig pusting på 3 meters avstand, og du skal ha veeeeldig lite bakgrunnsstøy for å høre det). Jeg må innrømme at specsene på SilentX ser noe lugubre ut, så høye flow med så liten støy, er ikke akkurat som vifter er så veldig komplisert, høres rart ut at de skal ha så mye bedre tall enn alle andre. Jeg skulle gjerne visst hvordan de måler dette.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

-Edit- Svar til Rune -Edit-

Tusen takk for informativt svar! :thumbup:

 

Høres ut som et godt alternativ.

Vet du om vifta på hovedkortet bråker mye?

Kan den evt. byttes med en kjøler som nevnt over?

 

*åpner nytt vindu -> www.nuendo.com* ;)

Endret av stoney
Lenke til kommentar
Jeg har ingen 14 dB SilenX vifter selv, så uten viftestyring kan det hende de støyer litt. Den SilenX viften jeg har, er 11 dB versonen og den er nesten lydløs. Jeg vil gjette at to 120mm SilenX vifter på 11 dB også er nok til å kjøle ned PCen, men kan ikke på noen måte love dette.

 

Edit: Husk at en skjerm kan være kjekk å ha.  ;)

Hvis den er 11 dba i realiteten, så er den helt lydløs om du ikke bor i grand canyon eller noe slikt. (om jeg ikke husker feil, så tilsvarer 10 db vanlig pusting på 3 meters avstand, og du skal ha veeeeldig lite bakgrunnsstøy for å høre det). Jeg må innrømme at specsene på SilentX ser noe lugubre ut, så høye flow med så liten støy, er ikke akkurat som vifter er så veldig komplisert, høres rart ut at de skal ha så mye bedre tall enn alle andre. Jeg skulle gjerne visst hvordan de måler dette.

 

AtW

Enig i at SilenX høres litt for godt ut til å være sant. Spennende om f.eks overklokking.no kunne teste SilenX vs Papst og målt forskjellen både i støy og luftstrøm.

Lenke til kommentar

jepp det blir det. papst vifter holder nok de. tror egentlig både papst og silenX skryter litt på seg når de oppgir db.

 

men men, det viktigste og enkleste trikset for å gjøre en pc stille er og kjøre viftene på lavere volt. dette er utrolig enkelt, bare snu molex kontakten 180 grader så får vifta 5volt istedet for 12volt og snurrer dermed saktere og lager mye mindre støy.

 

pusher selvsagt mindre luft også så dette er strengt tatt bare og anbefale på kabinettvifter o.l, ikke på cpu liksom..

Lenke til kommentar

Det kan kansje virke litt skumel og putte vann in i en pc til 10 - 20 k, men tenk på hvor stille det kunne blitt med dette settet -> http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303850&view=detailed

Komplett har det ikke inne akurat nå, men microplex har det inne http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMRESERATOR1

 

eventuelt kan du jo kjøpe superkabinettet fra microlex, http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMTNN500AF

 

det koster 8500, og frakten kommer på mye, men det er HELT vivteløst (det var vel det som var viktig med en studio pc),

 

for de som ikke gidder og trykke på linker, her er et lite sitat fra micropex:

 

TNN500AF er utviklet av Zalman for brukere som stiller meget høye krav til støynivå, for eksempel lydstudioeteknikere. Kabinettet er tilvirket av aluminium og utformet som en stor kjøleribbe. Varmen overføres fra prosessor, skjermkort, chipset og strømforsyning til kabinettet ved hjelp av heatpipeteknologi.

Lenke til kommentar
Det kan kansje virke litt skumel og putte vann in i en pc til 10 - 20 k, men tenk på hvor stille det kunne blitt med dette settet -> http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303850&view=detailed

men altså, hvor mye stillere blir det med et sånn sett? det eneste du får kjølt er jo cpu og gpu.. også har du jo pumpa som sikkert lager litt lyd.. gpu'n har jo allerede passivkjøling siden han ikke trenger noe 3d ytelse, og cpu'n klarer man gjøre tilnærma lydløs for langt under den prisen med en god kjøleribbe og vifte.

 

man må jo uansett ha psu, den får man jo ikke vannkjølt, ikke med det settet hvertfall, og harddisker er uansett det som bråker mest og overdøver resten, så ser ikke poenget egentlig.

 

nei bruk heller en 6-700,- på en rå cpu kjøling med xp120 + papst, også putter du resten inn i støydemping ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...