Gå til innhold

Hva karakteriserer ett godt spill?


Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør ett spill godt.

Er det grafikken?

Spillfølelsen singleplayer/multiplayer?

Troverdigheten?

Lyden?

Lengden/dybden?

Gjennspillbarheten?

 

Personlig mener jeg at grafikken ikker er så viktig, bare den ikke er HELT elendig. Det kan være fusterende å spille ett spill hvor du har vanskligheter for å se hva du holder på med. Spillfølelsen er mye viktigere. Grafikken spiller selvsagt en rolle her og men andre ting er mye viktigere som f.eks design, orginalitet. MP er selvsagt en viktig del av spillet og øker evnen til å spille spillet igjen og igjen. Men en av de viktigste tingene som gjør et spill godt er dypden. Dest jo dypere spillet er dest jo mer er det å forbedre seg i. Ta CS, Dette spillet er faktisk veldig dypt det er tusner av ting å forbedre seg på. Dette gjelder også andre gode spill (UT har mange våpen). Dybden i seg selv kan gjøre ett godt spill, men det uten ett bra design kan dypden lett gå tapt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For rene singleplayer spill er grafikken og stemningen viktig. Jeg har en tendens til å gå fort lei singleplayer spill hvis jeg ikke klarer å leve meg inn i spillet. Jeg har f.eks aldri giddet å spille gjennom Unreal I. Grafikken og stemningen var egentlig ganske grei, men gikk lei fordi alt var så lineært. Fikk aldri følelsen av å være med i noen story, og spillet var egentlig ikke så veldig spennende. Tror det bare er Half-Life, Opposing Force og Jedi Knight jeg har spilt igjennom av singleplayer fps spill. Max Payne spilte jeg nesten igjennom, helt til spillet krasjet på slutten.

 

Derimot har jeg spilt Unreal Tournament i tusenvis av timer. Det er egentlig stort sett det eneste spillet jeg gidder å spille nå. Jeg prøver en del andre singleplayer spill fra tid til annen, men går lei. For meg så betyr multiplayer delen i spill klart mest. Og aller mest at det fins en "community" der ute som spiller spillet.

 

Grafikken betyr mye for at folk kjøper spillet, mens i det lengre løp er det spillbarheten som betyr mest. Hadde UT hatt dårlig grafikk, ville få folk kjøpt det, og du hadde ikke hatt så mange som spilte det idag til tross for glimrende spillbarhet. Hadde UT hatt feit grafikk, men dårlig spillbarhet ville mange kjøpt det, men ingen hadde spilt det den dag idag.

Lenke til kommentar

Jeg synes det viktigste er AI - det finnes utallige eksempler på spill som kunne vært knallbra, hadde det ikke vært for dårlig AI. Spiller mye Return to Castle Wolfenstein nå - her gjemmer soldatene seg bak bord, esker og annet - løper ut, skyter magasinet tomt, gjemmer seg og lader igjen; helt fabelaktig! Det er også noen damesoldater der som minner voldsomt om "ninjaene" i Half-Life; mycket bra.

 

Ellers synes jeg det viktigste er atmosfæren - at du faktisk blir sugd inn i spillet og ikke tenker på andre ting; noe som som regel oppnås med godt lyd og bilde, men også at spillet har en plot/story å vise til.

Lenke til kommentar

Jeg synes stemning er viktig ihvertfll første gang, sånn at man får lyst til å spille mer. Hvis storyen ikke er helt lineær (som fx Deus Ex) eller spillet er forskjellig hver gang (som fx RollcerCoaster Tycoon), er det gøy å spille lenge, eller ta frem igjen noen måneder etterpå. Strategispill kan være frustrerende lange. Når jeg bruker et par timer på å bygge opp noe stort, er det grusomt irriterende at fienden deretter spiser hele greia til frokost så jeg må starte på nytt.

At et spill er gøy er også bra, da teller ikke grafikk og sånt så mye. I Serious Sam er det stort sett bare å pælme seg fram hele veien, men det er vanvittig moro. De har virkelig greid å få tilbake den gode gamle DOOM/Duke3D-følelsen:)

Lenke til kommentar

Definitift viktig med atmosfære, men jeg vektlegger story og ikke-lineært gameplay mere.

 

Favorittspill(singleplayer):

DeusEX: Kul story, god atmosfære og veldig stor grad av frihet. Gleder meg som en unge til 2'ern

Arcanum of steamworks and magic obscura: gutta Bak fallout1 og 2 har gjort det igjenn!

Lenke til kommentar

Kommer an på hva slags spill det er snakk om, men lyden er noe av det som ofte blir undervurdert. Lyden er ofte den som gir deg det lille ekstra kicket og det er den som får den til å leve deg skikkelig inn i spill. Når jeg ser på de spilla jeg har likt/ikke likt så det ofte god lyd = godt spill og dårlig lyd = dårlig spill.

 

For min del er det også at spillet ikke utnytter klare begrensninger i spillet. Beste eksempel her er Doom. Vanvittig irriterende at målet skal være på andre siden av en 40cm høy mur, men du kommer ikke over fordi du ikke kan hoppe. Gearbox gjorde liknende feil i Oposing Force. Et sted må du bruke en granat for å komme gjennom en gang som er sperret av ett skrivebord med en stol og en lampe oppå. Rett og slett latterlig. Gjør leveldesignerne slike feil med å peke på de klare begrensningene så ødelegger det mye av atmosfæren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

det grunnleggende i FPS spill:

 

10. When explosives are detonated, much like in Bugs Bunny cartoons, they leave the surrounding area "kind of black and dirty looking".

 

24. Bad guys with heavy weapons always follow the same procedure: shoot five rockets, run around waving their arms like idiots, repeat.

 

40. Destructible walls are the ones that have cracks in them. Even if you're facing a wooden door, and shoot it with a rocket launcher, it shouldn't blow up unless it has a crack in it.

 

92. Make sure that every upgrade or release for your game resets all of the control bindings to default, and sets the multiplayer name to "Player".

 

 

------resten av de 100 reglene-----

http://www.somethingawful.com/guides/gameg...guide/index.htm

Lenke til kommentar

jeg syns spillets balanse er nr.1 da det er en direkte link med spillbarhet på den der. AI hvis singleplayer blir da viktig.

 

Musikken er viktig for å sette spillet i den rette stemingen.

 

Grafikken bør hvis hva som skjer, hva du skal gjøre, tydelig og klart. Bra grafikk er alltid er pluss.

 

Lydeffektene blir oljen som gjør det knirkefritt, og rett lyd til rett handling er viktig.

 

et godt spill er et spill du kan spille mange ganger. For FPS spill er det da multiplayer. Det er da viktig at det er mange teknikker man kan lære seg for å bli bedre, og balansen er viktig.

 

Favoritt sjangeren min er RPG spill hvor karakteren din utvikler seg, bare det ikke er tamt & linært som Diablo spilla, som blir nokså meningsløst ganske fort.

 

Beste spill noensinne? TES: Daggerfall ! Hvilket spill vil ta over tittelen? TES: Morrowind (om den noensinne kommer ut!)

Lenke til kommentar

Jeg sitter ennå med mitt 2 år gamle Kingpin og spiller på nettet :smile:

Grunnen til att jeg liker det og ikke quake 3/Unreal Tournement er att kingpin er litt mere realistisk og ikke så vilt som Quake 3 ...

Men men det begynner og skorte på spillere på Kingpin servere, men det kommer en 2er snart ...

ja jeg gleder meg til det :smile:

ps ,,ikke si til noen att jeg er 37 år og DEN spille friken ..hhehehehehehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...