Gå til innhold

Forslag til sanger jeg kan spille med? (trommer)


figure_02

Anbefalte innlegg

Det beste er å begynne med et enkelt trommesett. Det er lett å tenke at man vil ha et svært sett, men først må du bli kjent med trommene.

Det er det som er det aller viktigste. Pluss at du skal alltid holde takten uansett. Spill gjerne sammen med en metronom så lærer du deg takten bedre.

 

Noe av det aller viktigste er at du spiller dynamisk og fyldig. Jeg begynte å spille til noter, men har nå har jeg ikke gjort det på 7 år og du trenger ikke nødvendigvis spille 4-4 hele tiden. Du kan kanskje variere trykket litt på hi-haten og kanskje slippe opp pedalen litt her og der for å få litt mer dybde i det hele.

 

 

Lær deg å spille med hendene og føttene uavhengig av hverandre. Det er utrolig viktig og hvis du ikke lærer det så kommer du ingen vei. Det er også Metallica fint til å trene til. Bare ta en enkel takt og øv på at basstromma har et slag mer eller mindre her og der.

 

Og lær å holde takten med hi-haten og pedalen. Det gir mer dybde og høres ikke så tamt ut når du skal ta en break og gir litt mer fylde.

 

Og jeg anbefaler å høre masse musikk og merk deg forskjellige spillestiler.

Hør gjerne på jazz og progrock fra tidlig 70-tallet og la deg få inspirasjon. (King Crimson - Starless And Bible Black (låta altså, ikke albumet))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra info raziel014 :thumbup: .

 

figure_02: Om du virkelig "trenger" dobbeltpedaler er det egentlig ingen andre enn deg selv som kan svare på. Det finnes mange trommiser som ikke bruker det, og det finnes veldig mange som bruker enten dobbeltpedaler eller 2 basstrommer med enkeltpedaler. Men, om du spiller mest heavy/metal musikk (eller annen type musikk der dobbelbass blir brukt) og tror dette er noe du vil fortsette med fremover, vil jeg anbefale deg å skaffe det når du selv synes du er klar for det. Mitt tips er å bli ganske stødig på enkeltpedal først, mye enklere å lære seg teknikken da (i alle fall av egen erfaring). Selv skaffet jeg meg ikke dobbeltpedal før jeg hadde spilt omtrent 8-9 år med kun enkeltpedal først (men så startet jeg jo også veldig tidlig da), kunne nok ha skaffet det mye tidligere, men var egentlig ikke interessert i å spille så veldig hard musikk tidligere, kom liksom med årene...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er utrolig mye musikk du kan spille til for å bli flinkere. Hva slags musikk liker du? Jeg vil foreslå å spille til musikk du liker, ganske enkelt. Hvis du BARE liker musikk som har dødsvanskelige trommer blir saken litt verre, så da har jeg noen anbefalinger.

De aller fleste metallicasanger er veldig gode å øve på for en nybegynner. Du lærer deg å bruke hender og føtter uavhengig av hverandre (dette er VELDIG viktig og gjør at spillingen din høres mye fetere ut). System of a down har også en del svært enkle sanger som du kan spille til. Nirvana har også en del sanger som er lette å spille til. Du kan oså sjekke ut deep purple, blant annet black night og smoke on the water.

Dobbeltpedaler ville jeg ikke kjøpt hvis du ikke "må" ha det, altså du skal spille rask metal eller andre "harde" musikkstiler. Mestre enkeltpedaler først, så skaffer du dobbeltpedaler.

Men det aller viktigste for å bli en flinkere trommis er å lære seg å holde takten. Uansett hva du spiller, ikke "spill fra deg selv". Spill veldig enkle ting i starten mens du spiller med metronom eller playback, så improviserer du litt med vanskeligere break her og der, så etter hvert spiller du andre takter enn standardtaktene. Men det viktigste er som sagt å spille i takt!

 

Herr Brun

Lenke til kommentar

Et break er en overgang. Litt vanskelig å forklare egentli :p

Ikke nødvendigvis spille samme takten hele tiden, men holde takten (dvs. spille i samme tempo, ikke øke eller sakke).

Er et slit å holde takten med hihatpedalen i begynnelsen, men ting høres mye bedre ut når du klarer det.

 

Herr Brun

Lenke til kommentar

En break er en overgang mellom to takter og kan inneholde hva som helst. I en break er det ikke så farlig å passe den normale takten, bare pass på at at du kommer inn igjen på rett tidspunkt! ;) Du kan spille noe raskt, men pass på at du ikke spiller den standarde 4 slag-på-hver-tam-greie. Det høres utrolig noob ut.

 

Bill Bruford som spilte i det tidlige Yes og King Crimson er en mester på kule break!

 

Hør "One More Red Nightmare" av King Crimson! Da får du inspirasjon!

 

Edit: Europe med Final Countdown er helt forferdelig! :sick: Du må få inspirasjon fra andre kilder! Som Crimson! (hehe, prøver å prakke på deg prog nå ;))

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Synes bare trompet greiene eller det til final countdown var så fett, men uti sangen var det ikke så kult.... :S

 

Hørtes litt vanskelig ut også :p

 

4 slag på hver tam?

 

sånn som:

T1:|xxxx------

T2:|------xxxx

C: |------------X

 

Lol, den jeg har bruk....

Hva slags burde jeg bruke da?

Er så vanskelig å høre hva de gjør i sangene, og å lese break's i noter er hvertfall vaskelig... :(

 

EDIT: spiller sammen med Rammstein - Amerika nå, den er ganske så lett ;)

Lenke til kommentar

Det er vel en synth som spiller det, og det er vel det låten slo igjennom med :p

4 slag på hver tam blir vel noe slikt som dette:

T1: |xxxx--------------

T2: |------xxxx--------

GT:|------------xxxx--

C: |------------------x

Men dette høres grenseløst kjedelig ut. Kanskje heller spille noe a la dette:

T1:|-xx--------

T2:|---xx------

GT:|-------xx-

C :|-----------x

Sk:x--x--x--x

Eller noe annet. hør på musikk, gjerne noe som går litt sakte, så forstår du etter hvert hva et break er.

Forøvrig er ikke dette noter, men tabs. Noter er lettere å spille til mener jeg.

 

Herr Brun

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

OK, men jeg kan ikke noter :p

Så da får jeg holde meg til tabs.

surfa litt rundt på mxtabs nå, og fant en enkel og grei rytme som jeg eksprimenterte litt med, slik var den standard:

 

H |x-x-x-x-x-x-x-x-|

S |----o-------o---|

B |o--o---o--o-----|

|1 + 2 + 3 + 4 + |

 

Så tok jeg å mekka litt :p

Klarer ikke skrive det opp med tabs :(

 

Noen kommentarer til den rytmen?

Hva passer som roll/break her?

Endret av figure_02
Lenke til kommentar

Jeg er selv trommis og spiller i band!! Hvis du er nybegynner er slipknot og dream theater noe jeg ville ventet med noen år... Bra og starte med er nok AC\DC eller Metallicas black album.. dette var musikk jeg spilte etter i starten sda jeg var ny... senere kan du prøve deg på Nirvana og gamlere metallica...

 

Stay Heavy!!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Dummeste utsagn jeg har hørt, "styr unna dobbeltpedal, det høres ræv ut"  :nei: . Min mening er at det lønner seg å mestre enkeltpedal noenlunde bra før man kaster seg på dobbeltpedal. Men at det ikke høres bra ut, er din mening, noe du burde ha nevnt.

 

Nybegynner med dobbelpedal høres ræv ut. Var ikke sånn generelt ment at alle som bruker dobbelpedal høres ræv ut. Er bare at skal han lære seg å spille trommer, må han begynne med de tingene som betyr noe. Dobbelpedal er litt mer avansert. Er self enig i at slipknot ikke hadde hørt noe særlig fett ut uten dobbelpedal.

 

så ikke at det andre punktet... Styr unna 80-talls sett med 4 tammer? Kan være enig i at et gigantsett med masse tammer bare er forvirrende og dumt å starte med om man nettopp starter opp, men det er da nok av de som spiller på disse og faktisk foretrekker større sett for musikktypen de spiller... Om du tenker på holdbarheten på 80-talls sett, så finnes det mange gode 80-talls sett der ute fortsatt (Yamaha Recording Custom, så godt som studiostandarden på den tiden, og såvidt jeg vet produseres de fortsatt, omtrent helt identiske som da. Tama Superstar? osv), som fortsatt har god lyd og kan være så godt som strøkne om de er tatt vare på.

 

Hey...! igjen snakker jeg for hva han bør forholde seg til i begynnelsen. Ikke noe vits i å svi 30k på 50 tammer. Og NEI, jeg snakket aldri om holdbarhet på settene. Får han tak i et fint sett fra 70-80 tallet, så er det ingenting som er bedre enn det.

 

Ser teit ut? Din mening. Høres stygt ut?

Mine meninger ja. Self. Hvem andre sine meninger skulle jeg poste?

 

Det viktigste for en nybegynner trommis, er å få den riktige "feelingen". Denne feelingen vil ikke komme av seg selv om man begynner alt for avansert, der man har for masse utstyr og spiller til slipknot eller tool som er ALT for vanskelig. Dobbelpedal burde ikke være et tema på dette tidspunkt engang. Men nok engang bare min mening.

 

Drit i noter foreløpig. Sett deg ned med trommesettet, plugg i noen øreplugger (med musikk fra minidisk el.) i ørene, ta noen verneklokker utenpå de igjen, og begynn å spill (bråker mindre da enn om du skal spille til et annlegg på full guffe). Velg enkle sanger. Vet ikke hva musikk du foretrekker, men det finnes mye enkelt. Weezer er perfekt :)

 

Sitt sånn i flere uker. Bare spill og spill. Lek deg.

Endret av Luke Lovegroove
Lenke til kommentar
Tips1: Styr unna dobbelpedal. Det høres helt RÆV ut. Lær deg heller å spille dobbel med enkelpedal.

hva er galt med dobbeltpedal? man kan jo aldri klare å spille like fort med enkeltpedal som dobbelpedal...

Hørt Ian Paice? :p

 

Han har en trommesolosang på ettelleranna album (husker ikkje ka verken sangen, eller albumet heiter, men det veit sikkert noken her).

Fyren høres ut som ei vaskemaskin på ekstremt turtall når han setter i gang enkeltpedalen sin, så det _kan_ jo gå fort med enkelt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...