Gå til innhold

Hvorfor er Norge Et Rikt Land?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, antagelig, men vi har sikkert andre kontrakter ol. til forskjellige land.

 

Når vi først er inne på Økonimien til Norge, så kan vi jo ta opp hvorfor Norge ikke bruker så veldig mye penger, i forhold til Sverige.

 

De fleste klager på Regjeringen på at det er for dårlige veier, at Norge bruker for lite penger.

Når Olja går slutt, og kontraktene blir litt treige, blir Norge like fattige som andre land.

Derfor mener jeg at det er bra at vi sparer, men et liv som jeg lever,er det jo teit å ikke få brukte skatte pengene, for hvem genrasjon får bruke dem ?

Lenke til kommentar
Når alle utgifter er lagt sammen så kommer norge atskillig dårligere ut enn man skulle tro. Vi får altså mindre for pengene våre selv om vi er rikere enn de fleste andre.

Hvorfor er Norge et av de landene som kjøper mest av "luksus"produkter da? Tenker da på hvite- og brunevarer, relativt store hus, haug med pcer og mobiltelefoner osv. Tror det er litt mer vanlig i Norge at folk har plasmatver, dyre state-of-the-art pcer, heftig komfyr osv.

 

Så nordmenn får nok ganske mye for pengene i forhold til hva de får i andre land. Slike produkter koster forøvrig noenlunde det samme i hele europa/usa og derfor kommer Norge spesielt godt ut.

Lenke til kommentar

Det som plager meg er at vareutvalget i butikkene er så forbanna drittdårlig! Det hjelper ikke på at alt er dyrt heller. I Sverige har man tilgang på mye mere og bedre produkter til billigere priser.

 

Og så lurer jeg på: Hvorfor har Sverige og Danmark nesten like høy BNP per innbygger når de ikke har naturressurser? Kanskje et tegn på at de er mye flinkere enn oss?

 

Alt er bedre i Sverige og Danmark, får jeg en følelse av..

Lenke til kommentar
Alt er bedre i Sverige og Danmark, får jeg en følelse av..

Haha er vel bare å flytte dit da :!:

Nja er litt mye bry å lære seg dansk da.. Mener ikke at ALT er bedre der nede, jeg kan bare ikke skjønne fordelen med å bo i Norge når alt er like bra og noe bedre hos våre naboer. Hva hjelper det at vi har olje når vi i praksis ikke har de samme godene som våre naboer, samt høyere priserm jøy moms, høy skatt og ELENDIG vareutvalg?

 

Hva er vitsen i å skryte over vår "høye levestandard" når alt er dyrere og vi ikke har tilgang på de samme godene som andre europeiske land har? Dessuten er nordmenn dumme og naive....

 

Håper det fins noe å rope hurra for om det å bo i Norge, jeg ser det i hvertfall ikke enda..

Lenke til kommentar

Det er ikke noe stress å flytte til danmark og å forstå språket lærer du nok deg i løpet av et par uker. Det er nok ikke noe stor fordel å bo i Norge, men jeg liker det. Og det at vi skryter over levestandarden er vel det for det meste media som gjør, hver gang Norge kommer på topp i FNs liste.

Lenke til kommentar
Kunnskap

Kunnskap? :huh:

Eg har vanskeleg for å tru at nordmenn er smartare enn folk flest.

Ser heller ingen grunn til at nordmenn skal ha meir kunnskap enn andre I-land.

Nå var nå emnet "Hvorfor er Norge et rikt land", ikke "Hvorfor er Norge nesten rikest i verden". Sammenlikner man kunnskap i I-land og U-land pleier det å sprike ganske mye.

PS: Å være smartere er slett ikke det samme som å ha mer kunnskap.

Lenke til kommentar
Glem ikke solid økonomisk styring av arbeiderpartiet opp gjennom årene. Finnes mange land som har masse ressurser per innbygger, men få som har tatt så godt vare på dem som det Norge har.

Vi må være litt varsomme med å tillegge AP for mye ære nå. Dette er ikke direkte til deg, men til alle som skryter av hvor flinke AP har vært. Man har nettopp erfart en krig, man bygger opp landet igjen, som i motsetning til en del andre land, ikke har så enorme kostnader ang. å bygge opp sønderbombede byer. Vi hadde et greit grunnlag for industri og arbeidsplasser, og etter hvert kom olja og hjalp til i prosessen. Folk hadde moralen på topp, og en beinvilje, samt et godt samhold etter en viss begivenhet på starten av 1940-tallet. Det er klart at AP regjerte nok fornuftig og godt, men jeg tror de fleste hadde klart denne oppgaven ganske godt. Jeg synes det er morsomt at folk bruker det som argument nå, for å stemme på AP, at de var flinke til å bygge opp landet etter 2 VK. Selvsagt skal Gerhardsen og hans kompanjonger ha stor respekt, for den gangen utrettet de faktisk noe, men det var faktisk folket som bygde landet opp etter fem lange, harde år, ikke regjeringen.

 

Ok, ikke fortsett å diskutere på denne ot-vridningen. Det er selvsagt viktig å se det historiske perspektivet at vi hadde en god måte å bygge oss opp etter 2VK, som en mulig faktor for at vi i dag er et rikt land.

Lenke til kommentar
Glem ikke solid økonomisk styring av arbeiderpartiet opp gjennom årene. Finnes mange land som har masse ressurser per innbygger, men få som har tatt så godt vare på dem som det Norge har.

Vi må være litt varsomme med å tillegge AP for mye ære nå. Dette er ikke direkte til deg, men til alle som skryter av hvor flinke AP har vært. Man har nettopp erfart en krig, man bygger opp landet igjen, som i motsetning til en del andre land, ikke har så enorme kostnader ang. å bygge opp sønderbombede byer. Vi hadde et greit grunnlag for industri og arbeidsplasser, og etter hvert kom olja og hjalp til i prosessen. Folk hadde moralen på topp, og en beinvilje, samt et godt samhold etter en viss begivenhet på starten av 1940-tallet. Det er klart at AP regjerte nok fornuftig og godt, men jeg tror de fleste hadde klart denne oppgaven ganske godt. Jeg synes det er morsomt at folk bruker det som argument nå, for å stemme på AP, at de var flinke til å bygge opp landet etter 2 VK. Selvsagt skal Gerhardsen og hans kompanjonger ha stor respekt, for den gangen utrettet de faktisk noe, men det var faktisk folket som bygde landet opp etter fem lange, harde år, ikke regjeringen.

 

Ok, ikke fortsett å diskutere på denne ot-vridningen. Det er selvsagt viktig å se det historiske perspektivet at vi hadde en god måte å bygge oss opp etter 2VK, som en mulig faktor for at vi i dag er et rikt land.

Greit nok, men oljen kom etter selve oppbyggingen og da var vi ganske velstående.... Og det var regjeringen som skaffet folket arbeidsplasser

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Fordi vi har Olje, og betaler mer skatter og avgifter enn NOE annet land i VERDEN.......!

 

Snart på tide med en "huge" skattelette kanskje??

 

Dette er feil.

At Norge er rikt skyldes av Industrialiseringen på slutten av 1800-tallet. Vi hadde bare flaks at vi ligger så nærme Storbritannia at det var gunstig for dem å investere i oss.. Oljen fant vi først i 1969. Selvfølgelig er Oljen en viktig faktor men ikke selve årsaken for at Norge er et rikt land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...