Gå til innhold

hjelpemiddler fra HMS!


Anbefalte innlegg

jeg fikk en pc fra hjelpemiddelsentralen da jeg var 12 år pga. lese problemer. nå har jeg hatt pc'en i 3 år, har jeg da krav på oppgradering av pc? pc'en er jo den tregeste du kan finne til tider, og HD er på 10gb. har jeg krav på oppgradering, og i det minste et nytt OS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. leser du så mye at det tar mer plass enn det er på hdd?

 

2. leser du så fort at pc'en ikke holder følge når du skal scrolle?

 

3. Skriver du nå så fort at den ikke holder følge?

 

Husk at du fikk pc'en pga lese- og skrivevansker, ikke for å ha en rask pc å surfe på.

 

Angående nytt OS, Linux er gratis, og det vil nok kunne gjøre pc'en noe raskere.

Endret av TriNitroToluen
Lenke til kommentar

Ta kontakt med dem du fikk den av og forklar problemene og hør om de vil hjelpe deg. De bør sørge for at du har en pc som fungerer til det du skal bruke den til, men det er ikke sikkert de er enige i din vurdering. Det greieste er nok bare å snakke med dem om det. Ellers mener jeg å ha hørt at en HMS-pc skal vare i fem år, men jeg er ikke sikker om det stemmer.

Lenke til kommentar

hmm.....! f.eks når jeg sitter i timene med den, så lager HD nå sinnsykt til bråk da=P jeg må slå den av pga. at andre elever klager=P god nokk grunn det? og jeg må vente ca. 10 min, før pc har slått seg på, og alle programmer har startet, så kan jeg slå opp Word, som tar 1 min! tar sin tid....

Lenke til kommentar

Tror at så lenge du forklarer at pcen din støyer for mye i klassen og at den bruker veldig lang tid på å starte opp og at du mister undervisning pga dette så blir sikkert hjelpemiddelsentralen mye mer behjelpelig til å oppgradere den.

 

Hvis du kan få en lærer til å stadfeste problemene i et lite skriv (enkel sak om det er en grei lærer) så vil det nok hjelpe enda mer.

Lenke til kommentar

Ikke for å være slem eller noe, men en ny harddisk til bærbare behøver ikke koste så mye da. ;)

 

Samsung SpinPoint på 40GB og 5400rpm til 595kr vil nok gjøre dataen din raskere, du får 4 ganger så mye plass (teoretisk) og kan nesten garantere mye lavere støy.

 

Skiftet selv disk i min Compaq Pre1702 og du verden for en forskjell! Gikk for en Hitachi Travelstar 40GB 5400rpm. Har den gamle 10 gigern som satt i fra fabrikk (en 10GB IBM Deskstar 4200rpm) i et 2.5" harddiskkabinett, bråker og hyler så en får hodepine etter noen sekunder.

 

Kanskje litt mer ram kunne bidra til å gjøre livet foran laptopen litt hyggeligere. Bare vær obs på å se etter riktig ram type. Siden du har en 3 år gammel maskin, omtrent som min bare et år nyere, linket jeg til ram typen jeg bruker.

 

Nå er vel du 15, så er vel ikke så mye du har å rutte med kanskje, men om du spør din gode mor eller far pent så kanskje... :thumbup:

 

Edit: Hm, det var visst oppgraderinger du spurte etter ja, ikke om du ville på ny maskin av HMS, misforsto igjen jeg da :roll: men jaja...

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
hehe;);)

 

Men det er ikke så enkelt. dette er jo ikke min pc, så jeg kan ike begynne å klusse med den. Men jeg skal be dem om oppgradering`=P

Nei nettop, leste litt feil jeg hehe, beklager. Men 3 år... er ikke garantien gått ut da da, eller er det en form for leiemaskin du har?

 

Edit: *lære seg å skrive ferdig innlegg før man trykker "send"* Men om du "tilbyr" å betale for oppgraderingene selv?

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har en bærbar pc fra HMS jeg fikk for lenge siden (specs. celeron mobile 700mhz, 128MB ram, 20GB disk, dedikert 16MB grafikkort (wow)). Jeg søkte om oppgradering etter 3 år og fikk NEI, da denne er mer enn god nok til å skrive i word med (forstår jo det såklart, men det er lov å prøve). Hovedkortet har kvelda på den en gang (i sommer var det vel...) men da bytta de heller hovedkort istedet for å gi meg en nyere pc.

 

Nå om dagen gir HMS ut 9000 kr for at brukeren heller skal kjøpe pc selv etter ønske og har selv ansvaret for service. Skal du ha en ny pc må den gamle bli totalt ødelagt eller stjålet. Blir den stjålet må du foreta en politiannmeldelse og hele pakka. Du må uansett igjennom en lang prosess for å MULIGENS få en ny. Jeg jobber for tiden som IKT lærling på skole og har ofte kontakt med HMS om slike problemstillinger (som jeg forøvrig mange ganger har hatt planer om å utnytte selv, men ikke har samvittighet til... hehe).

Lenke til kommentar

Helt ærlig så synes jeg at du bør være fornøyd med at du har gratis pc. HMS sin tjeneste er til for å hjelpe deg, ikke for at du skal ha det gøy å spille. Jeg fikk selv en pc for noen år siden, celeron 400, 32mb ram. Denne funker enda flott til sitt formål.

 

Mister du tid pga lang oppstart så er det bare å møte opp tidligere til timen. At harddisken bråker kan derimot være et problem, ring HMS og forklar, så fikser de sikkert dette for deg. Men å spørre etter oppgradering er direkte frekt.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke direkte frekt. Har man fått et hjelpemiddel som etter HMS egen standard ikke er tilstrekkelig (eks. mye støy) så går det an å søke om et erstattningshjelpemiddel. Beklageligvis så kan nok ikke hjelpemiddelsentralen følge med på statusen på samtlige pc'er de har levert ut tidligere, så det er brukerens rettighet å be om assistanse om nødvendig.

 

Den riktige veien å gå med dette er i utgangspunktet skolens IT-Ansvarlig (evt. din personlige rådgiver gjør dette for deg), som igjen går til hjelpemiddelsentralen. Behovet vil da bli vurdert.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Nei, det er ikke direkte frekt. Har man fått et hjelpemiddel som etter HMS egen standard ikke er tilstrekkelig (eks. mye støy) så går det an å søke om et erstattningshjelpemiddel. Beklageligvis så kan nok ikke hjelpemiddelsentralen følge med på statusen på samtlige pc'er de har levert ut tidligere, så det er brukerens rettighet å be om assistanse om nødvendig.

 

Den riktige veien å gå med dette er i utgangspunktet skolens IT-Ansvarlig (evt. din personlige rådgiver gjør dette for deg), som igjen går til hjelpemiddelsentralen. Behovet vil da bli vurdert.

5175147[/snapback]

 

Som sagt så sa jeg ingenting mot å få reparert pc'en. En harddisk som bråker er i mange tilfeller uansett på vei til å ta kvelden.

 

Det er frekt å spørre etter oppgradering, å finne på masse "nonsense" som skal backe dette her opp, fordi en kansje har lyst på bedre pc. Kansje jeg trekker forhastede konklusjoner, men det virker her som trådstarter kun har lyst på ny laptop.

I forhold til dagens maskiner vil nok hans maskin være treig ja, men den egner seg fremdeles som en "wordmaskin". Produketet er ikke ment til å hjelpe med noe annet, og oppfyller derfor HMS sin egen standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...