Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

motor rykker på lavt turtall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må sjekke\bytte; plugger, pluggledninger, (stift), (rotor og fordeler lokk). Og eller luftintaksslangen til motoren for sprekker. Det kan jo være at det er noe spesielt med Opel som jeg ikke vet om da? Men det som jeg foreslo er ihvertfall rett på en bensin motor.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!.

 

Har en Astra '96 som hadde lignende problemer. Jeg fikk tips om at det enten kunne være luftmengdemåleren eller tennpluggkablene. Det billigste og enkleste var å bytte tennpluggkablene, noe som kostet rundt 650,- hos Torshov. Arbeidet gjorde jeg selv, og problemer forsvant.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et par "dumme spørsmål":

 

1. Luftinntaksslangen? Hvor er den?

 

2. Luftmengdemåleren? Hvor er den?

 

Jeg kjører en Kadett E, 1.3 l, 1986-modell med forgasser...

 

Har nemlig dette problemet på min bil. Har skiftet ALT på tenningssystemet, luftfilter og i tillegg prøvd med to forskjellige forgassere, uten bedring.

 

Dette problemet oppstår kun når motoren er kald. Det tar også litt tid før den starter. Må prøve 2-3 ganger med gass (av og til også når den er varm). Når den er kald kan den også starte med en gang, men går da ujevnt.

 

Den første forgassreren ble rengjort helt og justert på verksted, men var helt jævlig når den var kald (helt i orden når den var varm). Den andre var også helt perfekt når den var varm, men helt jævlig når bilen er kald. Turtallet er veldig lavt på tomgang, men stabiliserer seg når den blir varm...

 

Kan tomgansskruen ha noe med dette å gjøre? Er det noe på forgasseren som er ødelagt? Er det noe utenom tenningssystemet og forgasseren som kan forårsake dette?

 

HJELP! Blir sprø av dette problemet! Ingenting ser ut til å hjelpe!! :no:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Har dette på min ´98 Corolla også. Hvis jeg ikke gir den nok gass når motoren er kald, så lugger den veldig.

 

Har ikke orket å bry meg så veldig hardt om det, da det forsvinner etter ca. ett minutt, og jeg er litt lat... ;)

 

Men hvis det skyldes en enkel og billig ting, så kan jeg vel kanskje prøve å se på det. Får ta en titt under panseret og se om jeg kan lokalisere de såkalte "tennpluggkablene". Hvis det ser greit ut så skal jeg se om jeg får skiftet dem til uka og poste her for å fortelle hvordan det gikk...

 

-KJ

Lenke til kommentar

vi har en -92 Opel astra, og etter vi hadde vært på ferie i utlandet, da bilen sto utendørs på flyplassen, fjusket motoren vår også sånn... det hjalp veldig (dvs problemet ble borte) ved å stappe på noe kondensfjerner...

motoren "sluttet å dra" i oppoverbakker og når man ga på litt, men var nesten helt normal å kjøre ellers...

Lenke til kommentar
har en 93 mod astra stv.

 

når jeg kjører opp bakk og på lavt turtall, rykker og fusker motoren.

det er også litt på flat bakke også men, værst i oppåver bakke...

4194155[/snapback]

 

Hei. Har selv en 93 mod astra.

 

Fikk noe av det samme.Og dette er så irriterende at det finnes ikke grenser....betalte 2-3000 på opel, uten at dette fikset problemet. Fikk et tips av en kar om at jeg kunne ha fått "ventilheng". og at toppen skulle taes av og gjennomgåes(veldig dyrt). Eller man kunne prøve å kjøre på høyt turtall i 5 min(4-4,5rpm) Jeg gjorde dette og problemet er nesten helt borte, skal kjøpe et "vidundermiddel" som jeg skal blande i oljen og gjøre som nevnt over en gang til, for å bli helt kvitt dette. Dette er vist et typisk opel syndrom... :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
har en 93 mod astra stv.

 

når jeg kjører opp bakk og på lavt turtall, rykker og fusker motoren.

det er også litt på flat bakke også men, værst i oppåver bakke...

4194155[/snapback]

 

Hei. Har selv en 93 mod astra.

 

Fikk noe av det samme.Og dette er så irriterende at det finnes ikke grenser....betalte 2-3000 på opel, uten at dette fikset problemet. Fikk et tips av en kar om at jeg kunne ha fått "ventilheng". og at toppen skulle taes av og gjennomgåes(veldig dyrt). Eller man kunne prøve å kjøre på høyt turtall i 5 min(4-4,5rpm) Jeg gjorde dette og problemet er nesten helt borte, skal kjøpe et "vidundermiddel" som jeg skal blande i oljen og gjøre som nevnt over en gang til, for å bli helt kvitt dette. Dette er vist et typisk opel syndrom... :dontgetit:

5142731[/snapback]

 

JAA! Det samme har jeg hatt problemer med på min OA -96 mod. Og opplevde akkurat det samme. Men min bil er litt værsyk. Kan dette ha noe med fuktinntregning ett eller annet sted å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...