Gå til innhold

Kjøp av SONY DCRHC90


Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å kjøpe denne, men lurer på noen ting. Jeg skal på biltur til sommeren, skal innom danmark, tyskland, polen og tsjekkia.

 

Kan det lønne seg å handle i en av disse landene? Er det norske menyer hvis jeg kjøper kameraet i norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er det for tiden svært begrenset med leveringer av sonykameraer til norge for tiden.

 

Sony prioriterer sjelden norden når det er mangel på nye produkter :dontgetit:.

 

Elkjøp Lørenskog bestiller kanskje få, men det er vel mer fordi det kanskje ikke er muligheter for å få tak i flere ;).

 

Om du kjøper kamera i utlandet kan det sikkert hende at du får det litt billigere enn i norge. Men da mister du også reklamasjonsretten som du har her hjemme, en rett som gir deg vesentlig bedre rettigheter enn normal garanti.

 

Jeg ville ikke spart penger på noe sånt om det betydde tap av reklamasjonsrett iallefall...

Lenke til kommentar
Om du kjøper kamera i utlandet kan det sikkert hende at du får det litt billigere enn i norge. Men da mister du også reklamasjonsretten som du har her hjemme, en rett som gir deg vesentlig bedre rettigheter enn normal garanti.

 

Jeg ville ikke spart penger på noe sånt om det betydde tap av reklamasjonsrett iallefall...

E-handelsloven sikrer deg norske forbrukerregler selv om nettbutikken du handler i befinner seg i et annet EØS/EU-land. Det betyr blant annet at kjøpere fra Norge kan påberope seg norske forbrukerrettigheter for varer og tjenester kjøpt i andre EU- og EØS-land. Det kan derfor lønne seg å sjekke seriøse nettbutikker innenfor EØS.

 

Sinclair

Lenke til kommentar

Så om kameraet går i stykker etter at garantitiden er utegått så skal man først ta kontakt med butikken det gjelder i utlandet, så prate seg til norsk reklamasjonsrett på det produktet (her skal mange ha lykke til..selv om EU har slike regler, så tror jeg ikke Fritz Foto i tyskland vil vite særlig mye om norsk forbrukerkjøpslov, ei heller ha lyst til å følge den), så få kameraet sendt ned dit, sørge for at man får porto refundert, så vente på reparasjon der nede og så få sendt kameraet tilbake igjen (LANG TID).

 

I norge vil ting gå litt fortere om man får problemer.

Lenke til kommentar

SonyCenter på CC-Vest har ett eksemplar igjen og prisen er 8490. På Elkjøp er butikkprisen 7990 og internettprisen 7545, men der har de altså ingen eksemplarer før om noen uker. Japan Photo har også annonsert kameraet til 7990, men jeg vet ikke om de har den på lager.

 

Expert selger det for 8990 og har på det lager. Selgeren på Expert advarte meg sterkt mot å kjøpe på Japan Photo siden de direkteimporterer varene sine. Han sa at Nikon Norge nektet å ta i mot varer kjøpt hos JP og at JP antagelig ikke ville betale for reparasjoner selv. Dette kan da umulig stemme! Hvor langt ned kan man synke som selger?

Endret av Halfedge
Lenke til kommentar

Jeg har hørt og sett flere ting som tyder på at det du her har hørt er riktig, at JapanPhoto gråimporterer kameraer fra polen/andre land i europa. Blant annet er det mange ganger det mangler norsk/nordisk bruksanvisning og lignende.

 

Det som vil skje ved eventuell reparasjon er at japanphoto må sende kameraet til utlandet (LANG TID), og om JP skulle gå konkurs, så står du som bruker i praksis i en meget vanskelig situasjon. Men så lenge JP fremdeles lever, så har du krav på rettighetene som forbrukerkjøpsloven gir deg, 2 års reklamasjonstid på produksjonsskader. Så JP kan selvfølgelig ikke nekte å reparere et produkt selv om norske verksteder nekter det.

 

Om jeg ikke husker feil ble det skrevet en artikkel eller tråd her på akam om gråimport. Skasl se om jeg finner den.

Lenke til kommentar

Jeg fant tråden:

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=360807

 

Ok, da bøyer jeg meg i støvet for Expert-selgeren som kom med en viktig opplysning. Men det er jo utrolig at Japan Photo ikke opplyser om dette. Vet forbrukervaktbikkjene om dette?

 

Mange nettbutikker (feks Komplett) har ihvertfall tidligere solgt "EU-modeller" av kameraer. Disse har ikke norsk bruksanvisning. Er dette også gråimport?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt meg et DCRHC42 kamera fra Expert. Her er det heller ikke med noe norsk brosjyre.. det er heller ikke norsk meny på kameraet.. Jeg finner heller ikke norsk brosjyre på nettet.. så jeg tror ikke Sony har norsk oppsett på sine kameraer i det hele tatt.

 

Jeg trodde også at det skulle vøre med et 16MB minnekort og et adapter, men dette er ikke med på de europeiske modellene. Selv ikke HC43 har dette med i pakken.. så litt skuffet ble jeg.. men kommer til å gå til innkjøp av det litt senere.. Digital foto funskjon er ikke akkurat det jeg ser som viktig på et slikt kamera.

 

Det at noen mener Sony ikke prioriterer blant annet norge, er tull.. tenk Elkjøp som omsetter for over 12 milliarder i europa.. det ville de nok ikke gå glipp av å være med på..

 

Jeg skal også skaffe meg et Sony dcrhc90 og til slutt bestemme meg for hvilket jeg vil beholde.

 

Sony DCRHC42 har følgende fordeler i forhold til DCRHC90 så langt jeg kan se (og har lest):

 

Dockingstasjon (denne klarer du deg uten egentlig)

Mulighet for eksternt batteri (som gjør at det er "ubegrenset" hvor stort batteri du kan ha på.)

 

Den beste testen jeg har sett av DCRHC42 er den jeg fant her:

http://www.camcorderinfo.com

 

Gleder meg til at de får en slik gjennomgang av dcrhc90..

 

Jeg fikk forresten en god handel fra Elkjøp.. ettersom de ikke hadde HC42 inne og det var annonsert vare, skulle jeg få hc90 til samme pris (5790). Men desverre kommer det ikke til den lokale elkjøp butikken før rundt 15. juni.

 

Jeg kjøper kamera først og fremst fordi jeg liker å filme og fotografere.. (de som kjenner meg kaller meg "journalisten" eller "presse fotografen". (Begynner å lure på om jeg har valgt feil yrke.. jeg er IT konsulent..) Men akkurat nå er det fordi jeg skal bli pappa og trenger å få det på film..

 

Vel, kommer innom en annen gang og gir en tilbakelding..

Endret av siberiantiger
Lenke til kommentar

HC90 har carl zeiss T* optikk, og større billedbrikke samt bedre lysfølsomhet. I tillegg har den vesentlig kjappere zoom, større skjerm og 3 megapiksel ccd for stillbilde.

 

EDIT: Med at sony ikke prioriterer norge mener jeg at om det er varemangel på et nytt kamera i europa, så fyller sony opp i de områdene/landene der omsetningen er høyest, og da er elkjøp sine 12 mrd dessverre for små i mengden, og hele norden kommer nok i rekke nr 2. Men seff, uten elkjøp hadde det vært enda verre :p.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Beklager hvis denne posten er litt gammel, men er ikke så stor aktivitet på forumet at jeg mener det skulel gjøre noe, men jeg blir helt tullete av Sony.

 

Absolutt ingen har kameraet. Klarer ikke å vente til 15. Juni! ITButikken.dk har det imorra påstår de, men de har jo satt opp prisen også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...