Gå til innhold

Ny bærbar ~ 10.000 NOK


Anbefalte innlegg

Hei, skal hjelpe søstra mi med å kjøpe bærbar pc. Selv har jeg aldri hatt det så jeg har ikke best peiling. Eneste kravet jeg fikk var at det måtte være DVD brenner. Ellers syntes jeg det skal være med en usb port eller to og. Utover dette trenger jeg hjelp til et ok oppsett, og prisen som sagt må ligge rundt 10.000 maks.

 

Pcen skal vel mest brukes til skolearbeid, dvs word o. l. og en del digitalkamera og musikk bruk. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ta en titt på denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308917&cks=PRL , men hvis du er villig til å gå for en celeron (dårligere batteritid og ytelse), så kan du få pc til mindre som passer til den bruken du nevner.

 

Skal hun spille litt så se på de øverste her: https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Men skal hun ikke spille så er 10000 litt mye etter min mening.

Endret av petter;
Lenke til kommentar

Ta en titt på dette oppsettet da:

 

Dell Inspiron 6000:

 

 

Prosessor: Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73GHz, 2MB L2 cache,533MHzFSB)

 

Minne: 512MB 400MHz DDR2 RAM (2x256)

 

Grafikk-kort: 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300

 

Harddisk: 60GB (5400rpm) IDE harddisk

 

Modem: 56.6k V.92 internt modem

 

Optiske enheter: Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software

 

Trådløse forbindelser: Intel® trådløs 2200 802.11b/g Mini PCI-kort

 

Garanti Oppgraderinger: 1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

 

Skjermer: 15,4" widescreen skjerm UltraSharpTM WSXGA+ (1680 x 1050) LCD Panel

 

Totalt beløp: 9.267,50 kr Inkl. mva.

 

Kjempebillig oppsett! Og PCen takler også alt av spill!

Lenke til kommentar

ok folkens, jeg har fått tak i litt mer opplysninger :)

 

Maskinen skal brukes til skolearbeid (word, excel osv), digitalkamera og musikk som jeg fikk høre. Går det i spill blir det nok kun kabal og lignende :)

 

Det jeg da har forstått er at maskingen bør ha litt ok lagringsplass (min 60 GB?), DVD brenner og minst ett par usb porter. Prisen skulle helst være mellom 6.000-8.000! Kan dere sette opp ett nytt oppsett basert på de nye opplysningene? Skjerm og sånn har jeg ikke peil på. Igjen vil jeg tro Dell er et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Ta en titt på dette oppsettet da:

 

Dell Inspiron 6000:

 

 

Prosessor: Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73GHz, 2MB L2 cache,533MHzFSB)

 

Minne: 512MB 400MHz DDR2 RAM (2x256)

 

Grafikk-kort: 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300

 

Harddisk: 60GB (5400rpm) IDE harddisk

 

Modem: 56.6k V.92 internt modem

 

Optiske enheter: Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software

 

Trådløse forbindelser: Intel® trådløs 2200 802.11b/g Mini PCI-kort

 

Garanti Oppgraderinger: 1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

 

Skjermer: 15,4" widescreen skjerm UltraSharpTM WSXGA+ (1680 x 1050) LCD Panel

 

Totalt beløp: 9.267,50 kr Inkl. mva.

 

Kjempebillig oppsett! Og PCen takler også alt av spill!

når jeg bruker ditt oppsett får jeg 13.711...

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308262&cks=PRL

 

Denne er fin.

 

Men dell er sikkert gode de, hvis man liker de...  :whistle:

ja utrolig mye for pengene der! Lignende oppsett på komplett koster jo mye mer! Tror jeg skal anbefale denne, den har jo alt som trengs og mer til. Takker

Celeron M er ikke noe særlig da den ikke har Speedstep, og processoren kjører på 1.3 GHz hele tia som gjør at den blir varmere og støyer mer enn en Pentium M-basert maskin!

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308262&cks=PRL

 

Denne er fin.

 

Men dell er sikkert gode de, hvis man liker de...  :whistle:

ja utrolig mye for pengene der! Lignende oppsett på komplett koster jo mye mer! Tror jeg skal anbefale denne, den har jo alt som trengs og mer til. Takker

Celeron M er ikke noe særlig da den ikke har Speedstep, og processoren kjører på 1.3 GHz hele tia som gjør at den blir varmere og støyer mer enn en Pentium M-basert maskin!

Man kan ikke få alt. :p

 

Støynivået ligger noe over det vi forventet, men det er likevel et godt stykke opp til maskinene som har en skrivebordsprosessor. Viften trår i kraft svært tidlig, og slutter sjeldent. Det er to trinn, som egentlig ikke har så stor forskjell i støynivået. Dette gir et akseptabelt støynivå under hard bruk. Det skal merkes at vi har testet et par Centrino-maskiner som støyer mer enn denne HP-maskinen, og alle maskiner med skrivebordsprosessorer vi har testet støyer betydelig mer enn denne.
Rett over to timer klarte vi å presse ut av maskinen, noe som er svakt for en maskin på nærmere tre kg. Vi ser da tydelig at HP har spart penger på batteri og kjøleløsning for å presse prisen så mye som mulig på denne maskinen. For å se hvor mye strøm skjermen bruker testet vi også med full lysstyrke og minimal lysstyrke. Standardtestene våre er med middels lysstyrke.

 

Med minimal lysstyrke på skjermen klarte vi å få 143 minutter ut av batteriet, det vil si 11 minutter mer enn med middels lysstyrke. Med full lysstyrke falt vi under to timers-grensen og landet på 118 minutter. Det vil si at man kan tjene nesten en halvtime på batteriet ved å minimere lysstyrken på skjermen.

HP har med Pavilion dv4016 lansert en svært spennende pakke til en trivelig pris. Her får vi funksjonalitet i bøtter og spann, faktisk mer enn vi har sett på enkelte maskiner til det dobbelte av prisen.

 

En romslig harddisk på 80 GB er noe av det største som blir levert til bærbare maskiner i dag. Enkelte modeller kan bli levert med 100 GB. 120 GB harddisker er lansert, men leveres ikke enda. 512 MB minne holder for de fleste til normal jobbing. Det er noe upraktisk at begge minneplassene er opptatt, men dette er noe vi også ser på langt dyrere maskiner.

 

hw_mye_for_pengene.gif:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...