Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lav hastighet til tross for veldig god signalstyrk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt Jensen Air:Link WBR 6911 router med Bluecom 512/256 bredbåndsabbonementet mitt og opplever at WLAN-nettverket ikke får mer enn 200-210 kb/s i download når en kobler til en trådløs klient på nettverket. Upload er riktig. Dette skjer til tross for at PCen som er koblet vha nettverkskabel får full hastighet. Hastighetene sjekkes mot Dinsides Java-måler som måler både upload og download.

 

Jeg har prøvd å skifte kanal selv om begge kanalene jeg har prøvd har vært frie for andre nettverk (sjekket med netstumbler).

 

Har også prøvd med og uten WEP 128bits ASCII kryptering uten at det hjalp.

 

Det kan virke som om internettlinja faller ut med jevne og korte mellomrom og at det er det som drar ned snittet på linja selv om signalstyrken og tilkoblingsstatus er den samme.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Endret av ohoholm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hastigheten på linja di er 512/256 kbps vil ikke det si at du kan laste ned 512 KB/sek. Det er et regnestykke der som jeg ikke er helt sikker på.. Skjekk hastigheten på IT-avisen. Da ser du hva du får i kbps fra Bluecom

 

Correct me if I'm wrong!

 

Edit: Jeg downloader med ca 250 KB/sek på en linje fra NGT(2000/400)

Endret av burugla
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har svart før, men av en eller annen grunn har jeg ikke fått mailvarsel om svar... :blush:

 

Når jeg nevnte det for svogeren min tidligere i dag fortalte han at han har det samme problemet på NGTs WLAN-router netopia 3357W der han får mye lavere hastighet når han kobler til WLAN kontra LAN selv om han sitter i det samme rommet som routeren. Skulle tro det var enda flere i forumet som har opplevd noe av det samme...

 

Har slitt med det samme selv, spes fra USA.

Løsningen ble programmet TCP Optimizer, du finner det via Google.

Det øker maks pakkestørrelse, antall utestående ack pakker m.m.

 

Interessant! Det må jeg få prøvd ut.... Fikk du opp hastigheten til det du egentlig skulle ha?

 

Hvis hastigheten på linja di er 512/256 kbps vil ikke det si at du kan laste ned 512 KB/sek. Det er et regnestykke der som jeg ikke er helt sikker på.. Skjekk hastigheten på IT-avisen. Da ser du hva du får i kbps fra Bluecom

 

Skrev jeg ikke kb med liten b? ;) 250kB/s er riktig med hensyn til at det er det samme som 2000kb/s :roll: Dinsides surfometer er egentlig bedre enn itavisens... den måler også opplasting, det gjør ikke itavisens. Prøvde allikevel mot Itavisens og får også der godt over de 512 jeg egentlig skal ha (Begge steder får jeg litt over 530)

 

Ligger problemet i det at hastigheten ikke er god nok ut mot internett eller internt blant dine pcer?

 

Problemet er til internett... Internt på nettverket har jeg ikke prøvd, men jeg skulle tro det er der problemet oppstår.

 

For å summere opp resultatene av testene:

 

Surfometeret til dinside.no kjørt fra

 

--> Laptop med WLAN

ca 200kb/s download og 190kb/s i upload

 

--> Stasjonær med kabel

ca 530kb/s download og 210kb/s i upload

Endret av ohoholm
Lenke til kommentar

Ved to anledninger har jeg hørt om at de har vært nødt til å kjøre uten WEP, men det hadde jo du prøvd. Det burde jo heller ikke være noe alternativ.

 

En annen jeg kjenner benyttet seg av angreretten, og sendte hele dritten tilbake.

 

Leste forresten en test i PCworld for en stund siden. De hadde også problemer med Jensen, men fikk orden på det ved å bytte til andre trådløskort. (Jensens eget kort var det dårligste.)

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så rart at router og wlan-dongle var råbillige, da. :roll:

 

Hadde nå håpet den klarte å levere noenlunde hastigheter allikevel!

 

Er det ingen andre som har andre typer routere som sliter med dette? Vet jo at Netopia routeren til svogeren min har noe av den samme syken...

Endret av ohoholm
Lenke til kommentar

Kom forresten på en ting som kan forklare noe... Når jeg følger med på modemet under testen fra laptopen blinker det iherdig i noen sekunder før det så pauser i noen sekunder for så å blinke igjen osv. mens fra den stasjonære blinker det helt til testen er ferdig.

 

Det gjelder både med WLAN USB-dongle på stasjonær og med innebygget nettverkskort på laptopen som er en DELL centrino maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...