Gå til innhold

Stikkontakt-overgang Norge > USA


Anbefalte innlegg

Tittelen røper det meste. Da de i USA har en slags Mikke-Mus-lignende stikkontakt (har jeg blitt fortalt) med tre hull, trenger jeg et par-tre overganger, slik at jeg får brukt det el. utstyret jeg skal ha med dit. Men hvor finner jeg det?

 

Jeg har søkt på nettet i en masse butikker, men finner kun denne på Clash Ohlson. Det er et reiseadapter med et knippe overganger, noe jeg selvsagt ikke vil ha, for jeg skal jo ikke til Hong Kong.

 

Den amerikanske ambassaden sier ifra at en trenger en overgang, og sier at det kan kjøpes på Clas Ohlson. Javel. Jeg fant temaet diskutert her, og det sies at "Enehver relativt gode elbutikker bør ha converters. Claes Ohlson har definitvt det. Har du prøvd å lete? Dette er ikke vanskelig å finne.". Men den eneste linken noen greier å hoste opp er nettopp den til reiseadapteret på Clas Ohlson.

 

Så jeg lurer på om en slik overgang Norge>USA ikke fins her i Norge. Det høres jo helt sykt ut. Må jo være et marked for det. Men hvor får jeg kjøpt det? :wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger litt mer enn adapter for å benytte utstyr for 230V i USA, de har 110V og 50HZ (vi har 60HZ), noen PSU har "bryter" på baksida som hos oss må stå til 230V - settes den på 110V sier det poff hos oss.

Min Tagan PSU regulerer selv mellom 95 og 230V, utstyret du tar med må være kompatibelt med 110V.

Var til England sommeren ifjor, tok med ei norsk "padde" og satte på en engelsk stikkontakt - fikk 3 hull for norsk utstyr tilkobla engelsk nett..brukte multimeter for å plassere lederne rett, tok bilen med også - rikelig med plass....

Lenke til kommentar

Jaja. Jeg vet det med forskjellig spenning og slikt, men har jo adapter. Det jeg trenger er overgang. Siste setningen din om padder og multimeter skjønte jeg ingenting av (men dersom det ikke er relevant for det jeg spør om, så la vær å forklare, ellers går vi bare (mer) off-topic).

Lenke til kommentar

Takk for linken, nilssn! Det var akkurat noen sånne jeg ville ha. Merkelig at det ikke selges slike i Norge.

 

PS. Jeg har ikke sett noe annet en stasjonære pc'er med en slik spennings-bryter bakpå. Det er først og fremst mine to bærbare jeg trenger det til. Og alle bærbare (i alle fall alle jeg har sett) har jo adapter.

Lenke til kommentar

Bærbare virker som oftest like bra på 220V og 110V.

Det med kontakter er enkelt å fikse. Ta med deg en skjøteledning med flere uttak (kalles populært for "padde"), klipp av den norske kontakten og skru på en amerikansk kontakt som du kjøper på Radio Shack e.l.

 

PS: pussig hvor ofte det dukker opp slike "VG fakta":

de har 110V og 50HZ (vi har 60HZ)

De fleste har vel fått med seg at Europa har 50 Hz og USA har 60 Hz.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Du mener å ta med en norsk skjøteledning, og så klippe av kontakten og erstatte den med en amerikansk? Låter slett ikke dumt. Det jeg skal ha med av elektriske artikler med norsk kontakt er: to bærbare, mobillader og en hårklipper. Og alle har jo adaptere (skulle jeg da mene). Vel bedre å ta med en slik "padde" en å kjøpe 4 overganger. Forstod jeg deg riktig da?

 

Skal ikke se bort ifra at jeg gjør det letteste og kjøper 4 overganger i USA. Er jo et mål å ta med seg minst mulig bagasje over dammen også.

Lenke til kommentar

Dersom et elektrisk apparat trenger 230V , vil det normalt trenges trafo for å nytte dette på et 110V's nett .

Dersom apparatet opprinnelig bruker 110V men er modifisert for å håndtere 230V kan man bruke adapter.

Dette gjelder som regel husholdn. art. og noe elektonikkk.

Riktig trafo med riktig adapter er det sikreste .

Lenke til kommentar

Ok, hva er trafo i denne sammenhengen? Jeg kjenner til en annen slags trafo, men det er i en helt annen størrelsesorden.

 

Elektriske artikler som har adapter bruker vel verken 240V eller 110V, men noe mye mindre? Jeg ser at adapterne til mine to bærbare har output på 19V og 12V.

Lenke til kommentar

Så en trafo er et adapter du kan stille inn selv, med andre ord. Hva er da vitsen med trafo + adapter som 1955 foreslo?

 

Når det gjelder de riktige spenningene i Norge og USA har jeg gitt opp å finne det nøyaktige. For USA finner jeg 110v, 115v og 120v, for Norge 220v, 230v og 240v. Men det er ikke så nøye uansett ...

Lenke til kommentar

Jeg bor i USA. Da jeg flyttet hit kjøpte jeg denne :

 

http://www.radioshack.com/product.asp?cata...uct_id=273-1450

 

Jeg hadde med meg en skjøteledning med 6 utganger fra Norge som jeg har koblet på denne. Jeg har koblet diverse 220V datautstyr til skjøteledningen (LCD-skjerm, scanner, printer osv). PC'en har innebygd spenningsvelger, så jeg kjøpte bare en ny strømledning til denne.

 

Dette oppsettet har fungert glimrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...