Gå til innhold

Koble sammen hardisker til en partisjon?


Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er følgende, siden 1terabyte harddisk er sinnsykt dyrt så lurer jeg på om det er mulig og koble sammen 4stk 250gig ide harddisker via et pci kort eller kabinetter lagd for dette. Jeg har søkt litt rundt men ikke funnet noe av interesse til en normal pris.

Som sagt så vil jeg jo at de 4 disken skall fungere som en enkel harddisk. f.eks d:\ = 1000gig.

 

Mvh ApeacE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer Evial. Raid0 (striping) kan brukes til dette formålet. Du vil få høy transferrate med en slik løsning men sikkerheten er svært dårlig. Hvis en disk kræsjer så mister du alt på alle diskene uten at det er mulig å gjenopprette noe. Sjansen for at 1 disk skal kræsje er selvfølgelig ca 4 ganger høyere med 4 disker enn med 1 disk. Altså er hele den ene TB'en ganske så usikker.

 

Man kan også bruke JBOD (Just a Bunch Of Disks), men det tror jeg er færre kontrollere som støtter. Sikkerheten er derimot noe høyere siden dataene ikke stripes. Kræsjer en disk så mister du kun dataene på den disken. Resten av dataene vil kunne gjenopprettes via rescue-programmer.

 

Ennå en mulighet er å bruke Raid5, men da må ha en disk ekstra. Dvs. 5x250GB for å få 1TB. Den siste disken brukes for å få redundancy, altså sikkerhet mot tap av data ved diskkræsj. Hvis en disk kræsjer så mister man ingenting og hele den ene TB'en vil kunne brukes videre (selv om det ikke er anbefalt av sikkerhetsmessige grunner). Hvis en disk kræsjer bør man altså slå av PC'n for å være sikker på å ikke miste data (dersom en disk til kræsjer). PC'n bør være av til man har kjøpt ny disk og satt inn sånn at kontrolleren kan gjenopprette sikkerheten til Raid5-nivå.

 

De andre raid-nivåene, 2, 3, 4, 6, 7 brukes ikke lengre. (De har dødd ut på grunn av fordelene med andre raid-nivåer) Raid1 finnes men passer ikke til det bruket du skisserer. Det gjør heller ikke Raid 0+1.

 

Edit: Kontrollere finner du i prisguiden: P-ATA og S-ATA

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bruk RAID5, det er verdt det.

I tillegg, kjøp disker av forskjellige merker, men pass på at det er samme antall sektorer osv. Like disker vil ha større sjanse for å kræsje samtidig, og hvis fler enn én disk kræsjer i RAID5, så vil du miste alt.

 

Et alternativ er å sette opp en eksta harddisk som "spare". Den bare står og loker inntil en disk kræsjer, og så tar den over.

Endret av kloining
Lenke til kommentar

ApeacE: Jeg kom på et par muligheter til:

 

1. Du trenger ikke Raid-kontroller i det hele tatt hvis du kjører Windows XP/2000. Der kan du sette opp software-raid5. Det er litt knotene men sparer deg i hvertfall for en ganske dyr raid-kontroller.

 

2. Hvis du ikke trenger sikkerheten til Raid5 så går det også an å montere hele disker som virituelle kateloger under D: Dette er klart litt mer tungvindt og usikkert men jeg tenkte bare jeg skulle opplyse om at det går an.

 

PS. Den kontrolleren du linker til: 4x250GB i Raid5 gir 750GB Raid5. Men sjekk muligheten for om det går an å bruke to slike kontrollere og få de til samarbeide om ett samlet Raid5-oppsett. Jeg er usikker på om det går, men jeg tror jeg ville undersøkt om det er en mulighet. 8x250GB i Raid5 gir 1,75TB. Om det går så ville jeg sjekket muligheten for om det går an å utvide Raid5-arrayet fra f.eks 5 disker til 8 disker etter hvert. Og om det er mulig å skifte en og en disk fra f.eks 250GB til 500GB i framtiden for så å gjenopprette for hver gang og når alle 5 diskene er skiftet ut om det er mulig å utvide partisjonen fra 1TB til 2TB.

Lenke til kommentar
Bruk RAID5, det er verdt det.

I tillegg, kjøp disker av forskjellige merker, men pass på at det er samme antall sektorer osv. Like disker vil ha større sjanse for å kræsje samtidig, og hvis fler enn én disk kræsjer i RAID5, så vil du miste alt.

 

Et alternativ er å sette opp en eksta harddisk som "spare". Den bare står og loker inntil en disk kræsjer, og så tar den over.

Huh? Den må du nok lengre ut på landet med. Kjøp selvsagt harddisker av samme merke og type. Det er ingen fordeler ved å blande merker slik du påstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...