Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har et problem her på min arbeidsplass. Vi er omtrent 200 brukere, fordelt på 2 soner - en indre og en ytre. Vi har i den siste tiden hatt store problemmer med at innlogging går langsomt. Vi har nesten 10 lokasjoner + hovedhuset, problemmet gjelder egentlig alle. Både 'store og små' brukere bruker lang tid på og aktivere datamaskin innstillingene.

 

Vi bruker litt forskjellig OS på maskinene men for det meste er det Windows XP med Service Pack 2. Innloggingen kan ta 5-10 minutter noe vi synes er lang tid.

Tror det kan være en DNS feil men er usikker. Hva tror dere?

 

Nettverket er 100 mb med cisco switcher og 10 eller 2 mbit ut til lokasjonene avhengig av størrelsen på disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde ett lignende problem hos oss for en tid tilbake. Da hadde jeg fått rota til reverse loookup på dns'en. Sånne ting som treg innlogging aktivering av profiler skyldes ofte dns, men også som joachimsandvik sier, roaming profiles kan også lage bøll hvis profilene blir store..

Lenke til kommentar
Har et problem her på min arbeidsplass. Vi er omtrent 200 brukere, fordelt på 2 soner - en indre og en ytre. Vi har i den siste tiden hatt store problemmer med at innlogging går langsomt. Vi har nesten 10 lokasjoner + hovedhuset, problemmet gjelder egentlig alle. Både 'store og små' brukere bruker lang tid på og aktivere datamaskin innstillingene.

 

Vi bruker litt forskjellig OS på maskinene men for det meste er det Windows XP med Service Pack 2. Innloggingen kan ta 5-10 minutter noe vi synes er lang tid.

Tror det kan være en DNS feil men er usikker. Hva tror dere?

 

Nettverket er 100 mb med cisco switcher og 10 eller 2 mbit ut til lokasjonene avhengig av størrelsen på disse.

Citrix? Sliter med samme problem på min arbeidsplass. At alt ska gå så utrolig tregt i år 2005...

Lenke til kommentar

er det roaming profile uten citrix? eller er det i forbindelse med citrix ?

 

ta ett par test brukere det går utrolig tregt for slett ntuser.dat og ntuser log filen og se om det går noe fortere da har vært borti det opptil fler ganger dette faktisk funker

 

 

NB NB husk for all del å ta backup av internett snarveiene til brukerene eller så får du mer å jobbe med en det smaker. ;)

Lenke til kommentar

Hvis det viser seg at det er størrelsen på profilene som er problemet, så kan du, avhengig av hvaslags arbeidsplass det er, og behove for disse funksjonene, deaktivere mulighet for bakgrunnsbilde og sette antall dager loggen skal ta vare på til et lavere tall som standard. Jeg vet ikke hvordan det er med å gjøre dette på eksisterende brukere, men det går å gjøre det når man oppretter nye.

 

Så vidt jeg har forstått det, vil det med roaming profiles medføre problemer hvis noe lagres i "Mine Dokumenter", da disse lastes inn ved oppstart. Sånn er det i hvert fall på skolen. Pass på at alle lagrer sitt på deres eget hjemmeområde, hvor nå det er. Hos oss er det en nettverksdisk som kobles til som Z: Hvis det er mulig, kan du kanskje nekte skriving til "Mine Dokumenter"?

Lenke til kommentar

Hmm. Vi bruker roaming profiles og ja citrix går tregt men ikke i innloggingen så hold citrix utenfor det. Kan man slå av roaming profiles på noen brukere og la det være på på noen ?

 

Rottert: Er det treghet konstant eller bare periodevis ? Her gjelder det kun i perioder da alt plutselig går som sirup. Og bokstavene henger etter.

Endret av DiaVoLo
Lenke til kommentar

Eg hadde samme problemet og då var det antivirusprogrammet på klienten som på død og liv skulle scanne alle filene som blei synkronisert, samtidig som sntivirusprogrammet på serveren scanna dei samme filene. Eg slo av a.v.programmet, og ting kom seg. Sletta også alle tempfilene i profilene, og det hjalp også på litt.

Lenke til kommentar
Hmm. Vi bruker roaming profiles og ja citrix går tregt men ikke i innloggingen så hold citrix utenfor det. Kan man slå av roaming profiles på noen brukere og la det være på på noen ?

 

Rottert: Er det treghet konstant eller bare periodevis ? Her gjelder det kun i perioder da alt plutselig går som sirup. Og bokstavene henger etter.

Det har brukt å være i perioder, men i de siste ukene har alt stått i sirup konstant.

Lenke til kommentar

Hei!

Har opplevd samme problem, og da var det feil oppsatt DNS-server som gjorde dette.

Ta å sjekk på XP klientene om de har problemer med "Auto-enrollment" når de logger på. Dette kan du kjapt se i event-viewer/hendelseslisten på klienten.

 

Søk evt. på microsoft.com på de feilmeldingene du kan finne i loggen,

de har informasjon om det aller meste.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Som nevnt før her så er det nok enten at dns ikke er riktig satt opp(AD er avhengig av dns, wins er useless i ad-nettverk), eller problemer med roaming profiles.

 

For å øke hastigheten på kopiering av roaming profile anbefaler jeg å lese på microsft sine sider om 'slow link detection' og 'folder redirection', med riktige instillinger kan innloggingstiden reduseres dramatisk.

 

Regner med at du har kjørt tester på linjene/kabler for å utelukke dårlige/ødelagte kabler(som også er et kjent problem).

Lenke til kommentar

Er det bare under pålogging at nettet oppleves som tregt? Hvis ja, og at det funger fint når man først har logget seg på ville jeg sett vekk fra dns og wins problemer (ser at en annen skriver at wins er useless i ett ad-nettverk men med den erfaringen jeg har om hvor viktig wins er i nettet mitt med flere tusen klient-maskiner har jeg funnet ut at wins er kjekt å ha).

 

Hvordan er det med antivirus på filserverene og cpu-belastning på AD-servere og filservere i det tidsrommet når de fleste brukerene logger seg av og på? De siste månedene har mine filservere slitt ved arbeidstid start og slutt pga. en realtimemonitor på filserverene som har jobbet på høygir med å sjekke alle filer som kommer inn på serveren, noe som førte til at alt gikk tregt i nettverket.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke kun pålogging. Det er også citrix som til tider er tregt. Med tregt her mener jeg at bokstavene henger etter når man skriver i ekstrem grad og at det tar lang tid og switche mellom citrix programmene på start menyen.

 

Det er ikke bare i spesielle tidsrom det går tregt og logge på, men hele tiden.

Det som er litt merkelig er at admin brukeren virker utrolig rask og logge på med.. det med virus skal jeg sjekke litt opp - for det er noen spesielle regler ute og går med admin brukeren og virus,

Lenke til kommentar

Sjekk størrelsen på profilene på nettet. Høres helt ut som samme problem som jeg fikk til tider før, det skyltes store profiler, slett temp-filer og andre ting brukeren ikke har bruk for. Og så kunne du ha satt en begrensning på hvor stor hver profil skal være.

Lenke til kommentar
Sjekk størrelsen på profilene på nettet. Høres helt ut som samme problem som jeg fikk til tider før, det skyltes store profiler, slett temp-filer og andre ting brukeren ikke har bruk for. Og så kunne du ha satt en begrensning på hvor stor hver profil skal være.

Og før man evt tyr til sådanne drastiske tiltak bør det sjekkes hva profilen inneholder. Outlook offline storage files (.ost) ligger som standard i profilen, og jeg har vanskelig for å se en praktisk løsning hvor denne skal ligge et annet sted. Dette må det tas hensyn til når man evt setter en begrensning på profilstørrelse.

Lenke til kommentar

Som nevnt over, er det viktigste å ekskludere "Mine Dokumenter" fra profilen.

Dette er eksempel fra oppsettet hjemme hos meg (debian/samba & WinXPSP2)

Vet ikke om Citrix vil påvirkes i samme grad.

 

Hjemmeområdet (f.eks. /home/kloining) mountes som h:

Profilen ligger under /home/kloining/Profile

og dokumentene ligger under /home/kloining/Dokumenter

"Mine Dokumenter" linker du da til til M:\Dokumenter

 

Dette fører til at du vil redusere lasting ved innlogging drastisk

Lenke til kommentar
slett temp-filer og andre ting brukeren ikke har bruk for

 

historie, local Settings, temp + temp internet filer er ekskludert ved default når man har roaming profiles

 

ser at en annen skriver at wins er useless i ett ad-nettverk men med den erfaringen jeg har om hvor viktig wins er i nettet mitt med flere tusen klient-maskiner har jeg funnet ut at wins er kjekt å ha).

 

wins har absolutt ingenting med ad å gjøre, unntaket er om du bruker ad klienten for 98/me/95 og nt klienter.

 

'slow link detection'

 

endablet ved default til 500 kb/s

 

 

Både 'store og små' brukere bruker lang tid på og aktivere datamaskin innstillingene.

 

 

Det betyr at det IKKE er dns, dns brukes for å lokalisere tjenester i ad via resource records.

 

som er litt merkelig er at admin brukeren virker utrolig rask og logge på med

 

Det er ikke rart, fordi admin vil normalt få påført minimalt av gp settings.

 

hvert gpo objekt lagres i sysvol mappen på dcen. Når klient booter vil man gjå gjennom post test og loading av os. DHCP klienten som er installert vil sette igang dhcp dora prosessen. Klienten får ip adresse eller beholdes den eksistrende om ikke leas tiden er gått ut. Via dhcp options får man info om hvor dns er lokalisert, og via resurs records i dns går turen til den globale katalogen for kerberos eller ntlm v2 autentisering.

 

Logon token vil opprettes med medlemmskap i grupper og rettigheter på systemet, hosten vil loade gp settings fra sysvol og profil loades.

 

Scenarioet du beksriver tyder derfor på dårlig active direcotry design, herunder site konfigurering og dc plassering.

Lenke til kommentar
(ser at en annen skriver at wins er useless i ett ad-nettverk men med den erfaringen jeg har om hvor viktig wins er i nettet mitt med flere tusen klient-maskiner har jeg funnet ut at wins er kjekt å ha).

 

Om du forsatt bruker wins i et 2000/2003 netttverk, ville jeg ha sett på oppsettet. Wins kuttet man ut da man gikk fra nt server :)

Lenke til kommentar
Ser at en annen skriver at wins er useless i ett ad-nettverk men med den erfaringen jeg har om hvor viktig wins er i nettet mitt med flere tusen klient-maskiner har jeg funnet ut at wins er kjekt å ha.

I min lille verden er "kjekt å ha" det samme som å banne i kirken. :no:

 

Need to have, not nice to have :thumbup:

 

Og forresten, hvorfor i all vide verden er wins kjekt å ha? Jeg gjør alt jeg kan for å få kastet alt som har med NetBIOS å gjøre på havet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...