Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Om du hadde hatt 4 cell batteri så hadde det vært 4*3.7 (14.8 volt).

Ikke nødvendigvis. Et batteri med fire celler kan ha en nominell spenning på 7,4V også. ;) S-betegnelsen angir hvor mange celler som er koblet i serie, ikke hvor mange det er totalt i batteriert. C-betegnelsen angir hvor stort strømtrekk batteriet kan gi konstant (og evnt i korte perioder) i forhold til kapasiteten. Et 20C 2,5Ah batteri gir like mye strøm som et 25C 2Ah batteri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C-ratingen brukes til å beregne maks leveringskapasitet. Et 25C 2200mAh batteri kan levere maks 25*2.2 A til regulatoren - her 55A.

 

Så, et batteri med større kapasitet og samme C-rating, kan levere mer kraft. 25C 5000mAh kan da levere 125A til regulatoren.

 

Antall "S" er hvor mange celler batteriet har, med hver på ~3.7V - 3S = 11.1V.

Lenke til kommentar

Hei! Har tenkt å kjøpe min første rc bil. Så lurer om dere har noen tips på gode biler til 2000-3000? Vill helst ha elektrisk. Vill ha noe som ikke blir ødelagt for lett. Har sett litt på Traxxas Rustler XL-5, men har engentlig ikke peiling... Så kom med forslag ;)

 

Takk på forskudd!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og forøvrig brukes P som benevning når cellene er i paralell. F.eks. 2S2P.

Hvorfor koble batteriene i parallell? Vil de ikke gi mer effekt i serie? Har ikke så god greie på det, men vet at to motstander i paralell har lavere resistans, enn en enkel motstand. Gjelder ikke det samme for batterier også?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

1 celle er 3V: I serie: 3V + 3V = 6V =2S (2 cellers batteri) I paralell: 3V + 3V = 3V =1S2P (spenning tilsvarer 1 celle batteri, 2 celler i paralell)

 

Hvis hver celle(3V "pakke") inneholder 1000maH, vil det bli slik:

 

Serie:

3V(1000maH) + 3V(1000maH) = 6V(1000maH)

 

Paralell:

3V(1000maH) + 3V(1000maH) = 3V(2000maH)

 

Endret av Itek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Okei, da skjønner jeg hvorfor. Har spenning mye å si, finnes det motorer som kan ta i bruk mer enn 3V, vil den gå fortere med høyere spenning enn 3V? Regner med at kapasitet tilsvarer kjøretid?

Lenke til kommentar

Man måler motor"hastighet" i kv altså rpm per volt. Slik at en 1000 kv motor vil rotere ca 3000 ganger per minutt dersom den får en spenning på 3V.

 

Det finnes motorer som tåler det meste av spenning, begrensningen ligger i strømmen (ampere) som kan gå gjennom en motor.

 

Feks

Jeg kjøpte en motor som det sto 650 Watt på. Dette var ved 22.2V som er 6S lipo batteri.

 

Jeg planla at jeg skulle bruke et 3S batteri. Hvis jeg trekker 650W med denne motoren ved bruk av et 3S batteri, vil motoren svi seg. MEN, dersom jeg trekker 650W/22.2V = 29A med dette 3S batteriet bør det gå greit.

 

Merk at 29A med et 3S batteri ikke er mer enn 29A * 11.1V = 325W.. altså halvparten!

 

Mer kapasitet tilsvarer mer kjøretid, så lenge motoren trekker like mye strøm. (1 mah = 1 milliampere per time) Slik at et batteri på 1000mAh bør holde ca 1 time hvis det trekkes med 1A (= 1000mA).

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri skjønt meg på strømtrekk, ampere, volt teoretiske greiene...

Hvis jeg har en motor som vil trekker 555W på 11,1V som er 50A og etter som jeg har forstått det teoretisk, og hvis jeg kjører med 7,4V så vil motoren trekke mer amp som blir da 75A for å få samme effekt.

Hvordan kan det ha seg at i praksis så er det mindre effekt i motoren når en får 7,4V?

 

Eller er det sånn at motoren trekker 50A uansett spenning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...