Gå til innhold

Treg pålogging via SSH.


Anbefalte innlegg

Etter at jeg oppdaterte debian-boksen som vanlig i går med apt-get update && apt-get dist-upgrade, tar det veldig lang tid å logge på via SSH. Login-prompt kommer kjapt, men så går det kanskje ti sekunder før spørsmål om passord. Dette skjedde øyeblikkelig tidligere. Noen som har en idé om hva som er galt?

 

Kjører debian sarge med kernel 2.6.8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti noe lignende selv, men det kan jo være at årsaken var noe helt annet. Jeg klarer imidlertid på DØD OG LIV ikke å huske på hva i alle dager jeg gjorde for å fikse det, bare at jeg ble truffet av en følelse av "herregud, selvfølgelig! DET må jeg huske til neste gang!".

 

Posten var ikke til mye hjelp, men... *gruble gruble*.

Lenke til kommentar

Sjekk /etc/resolv.conf. Har hatt trøbbel med laaang delay ved innlogging om det er noe tull med DNS ettersom sshd vil kjøre en sjekk når du logger inn.

 

Har jo vitterlig intet med en apt-get dist-upgrade å gjøre, men verdt et forsøk. ;)

Lenke til kommentar

Når man logger på er sshd som default satt opp til å gjøre en resolve lookup på ipadressen til den som logger på. Dersom det er feil i DNS oppsettet ditt vil prøve å få kontakt med dns server helt til den får timeout. Derfor går det treeeegt.

 

Sjekk /etc/resolv.conf. Der spesifiseres DNS servere.

 

-- NOXiC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...