Gå til innhold

Hjelp til teoriprøve klasse B?


Pluggen

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har noen tips som kan gjøre det lettere å huske/lese til teoriprøva til klasse B (personbil/varebil)..

 

Noe som gjør dette lettere å huske ting lettere, evt noen som har tips til "gulerøtter" jeg kan gi meg selv etterhert for å gjøre lesingen lettere, til og med kanskje litt morsom...

 

Dette er jo tross alt en relativt tykk bok å lese, så er jo greit å ha litt å kose seg med underveis ;)

 

Vet det er flere som gruer seg til denne prøven, og håper da denne kan være til nytte for flere...

Skriv gjerne litt her hvis dere holder på med lappen, evt når dere får den sånn ca.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, begynner å bli en stund siden jeg leste den, men jeg syns mye av den var ganske logisk og enkelt å skjønne når jeg satt meg inn i den. Klart det kan virke tungt og slikt, men tenk på ansvaret et får når en har fått lappen. Da er det praksisen av boka som gjelder, så det kan kanskje hjelpe å prøve å sette seg inn i situasjonene som boka beskriver, slik at en skjønner mer av hva poenget er..

 

Det finnes vel også spørrebøker til disse bøkene, kan kanskje være litt greit for å teste seg selv etter hvert..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette hjelper for deg, men jeg kan poste min måte å lese på. Kanskje det hjelper deg, kanskje ikke.

 

Jeg satt meg ned en regnfull søndag og leste gjennom hele pokkers boken (bortsett fra lovene i slutten). Det er egentlig ganske lett lesning, fordi det er så masse bilder, og lett forståelig tekst.

 

Så tok jeg testen på teoriproven.no til jeg kunne alle svarene der. Prøvde meg også på prøvene på bilmc.no (den ene der er skamvanskelig), men de er ikke av samme type som du vil få når du tar prøven.

 

Kvelden før skumleste jeg gjennom boken.

 

Underveis diskuterte jeg emnet masse med en kamerat, og når jeg var ute i trafikken, prøvde jeg så godt jeg kunne å tenke på det jeg hadde lest. Det var nok disse to tingene som hjalp mest.

 

Jeg stod fint, men om dette er en metode som passer for deg er en annen sak.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg leste gjennom boka en gang på bussen frem og tilbake til skolen (tok ca. en uke - men jeg har kanskje litt lenger skolevei enn deg?), så tok jeg en dag fri (*host*host*) og "leste" gjennom boka tre ganger. Egentlig bare skumma gjennom igjen. Så tok jeg noen runder med noen av de gratis testene som man finner rundt omkring på nettet (f. eks. denne: teoriprøve på nett) helt til jeg ikke hadde noen feil på dem.

 

Det ble en sinnsykt lang dag, var helt surrete i hodet på kvelden. Det er hardere enn jeg har lest til noen skoleprøve, ever!

 

Troppet opp på trafikkstasjonen neste dag, og klarte prøven uten problemer: 4 feil!

 

Det var sånn jeg gjorde det. Funka helt fint for meg!

Lenke til kommentar

nå har det seg slik at jeg er 18 og har oppkjøring til førerklasse B om 3 uker. og jeg besto teorien i forrige uke :)

 

jeg skal være ærlig å si at jeg strøyk faktisk 2 ganger. på tredje forsøk besto jeg ;)

 

jeg leste boka engang. men det var dumt av meg. skulle lest den flere ganger, men gadd ikke.

 

så jeg leste boka en gang. tok prøver på www.prove.no men prove er så langt ifra lik som det du får ho vegtrafikk stasjonen.

 

så jeg tok også på www.teoritentamen.no noe ganger. og det hjalp meg med å bestå.

 

så jeg vil anbefale å lese boka noen ganger og ta masse tester på www.teoritentamen.no

 

IKKE ta på prove.no ta KUNN på teoritentamen.no ;)

 

det er det beste jeg kan si til deg ;)

 

og hviss du stryker noen ganger hviss du drar på traffikkstasjonen, så ikke fortvil, du klarer det :)

Lenke til kommentar
Les utrolig godt på alt som har med vikeplikt å gjøre, utrolig viktig.. Kommer en del spørsmål ang. det på teoriprøva, brorparten er slike spørsmål. Utenom det, så er det vel bare å prøve å få med seg det viktigste..

vikeplikten er like viktig som plassering i trafikken og fartstilpassing til føret som er.

 

man får spørsmål om plassering også. kan komme mange spm om det. også om de er lov å ligge i den filen osv slikt. kommer også spm om vanskelige kjøreforhold, last i bil/henger og slikt.

skilt er jo også selvfølgelig viktige, også hvilken skiltgruppe de er i.

samme med ulykker og slikt. det er også viktig å kunne litt.

Lenke til kommentar
nå har det seg slik at jeg er 18 og har oppkjøring til førerklasse B om 3 uker. og jeg besto teorien i forrige uke :)

 

Hvor er det du tar lappen som har så liten ventetid? Her er det 2 måneder :S Heldigvis bare 1 uke igjen på meg, men det har vært 2 lange månder å vente

Lenke til kommentar

Jeg las igjennom boka en gang, og tok testen på www.prove.no helt til jeg klarte den uten feil!

Tok også testen på teoritentamen.no noen ganger, før jeg stakk innom bt og tok testen..

 

Gikk greit det og bestod med 3 feil!

Men les mye på vikeplikt, var noe der som man må tenke seg litt om før man svarer..

Lenke til kommentar
nå har det seg slik at jeg er 18 og har oppkjøring til førerklasse B om 3 uker. og jeg besto teorien i forrige uke :)

 

Hvor er det du tar lappen som har så liten ventetid? Her er det 2 måneder :S Heldigvis bare 1 uke igjen på meg, men det har vært 2 lange månder å vente

hehe. se hvor det står jeg er fra så ser du hvor jeg kjører opp :p

Lenke til kommentar
nå har det seg slik at jeg er 18 og har oppkjøring til førerklasse B om 3 uker. og jeg besto teorien i forrige uke :)

 

Hvor er det du tar lappen som har så liten ventetid? Her er det 2 måneder :S Heldigvis bare 1 uke igjen på meg, men det har vært 2 lange månder å vente

hehe. se hvor det står jeg er fra så ser du hvor jeg kjører opp :p

 

Ahh, heldige jævel :p

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Litt OT, men jeg hadde den gamle. lettere forståelige prøva

og lurer rett og slett på om dere som tar den nye blir noe bedre

sjåfør enn meg og mine "teoribrødre"..

 

I så fall, hvorfor blir ikke vi kalt inn for å ta den nye?

 

Jeg fikk 2 feil på prøva som jeg kunne ha 26 på,

men jeg strøyk med glans når jeg prøvde den på teoritentamen.no..

11 feil!!

Jeg har hørt at den er veldig lik den som BT har, og i såfall skjønner

jeg godt folk stryker mange ganger, for den var villedende..

Lenke til kommentar

Men likevel er det fult av kjørelærere og statens vegvesen-folk som klager over at strykprosenten har blitt SÅÅ mye høyere enn tidligere. Min kjørelærer snakka om at 30 % strøyk i år 2000, mens nå er det snakk om 70 %. Han skyldte på at det var fordi ungdommen "satsa" på at de bestod uten å lese boka engang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg tok et teorikurs og brukte to kvelder på å komme meg gjennom boka. Tok teorien i dag og besto. Nivået på prøven var helt akseptabelt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

¨Hva bruker minst drivstoff i motbakker?

 

Å holde lave gir slik at motoren løper raskt

Å holde høyest mulig gir og akseptere at farten synker litt

Å holde høyt gir i starten for så å gire ned hvis farten synker

Å holde 3. gir opp bakker

 

Hva synes dere er riktig?

Spør dere siden blei litt uenig med "roboten" hehe

Endret av Kluvert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...