Gå til innhold

ATI X800XT vs. X850XT

Myx

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til min store overraskelse ser jeg at på de fleste nettbutikkene koster 800xt mer enn 850xt. Dette er stikk motsatt av hva jeg hadde forventet meg. Er x800xt et bedre skjermkort enn x850xt?

Jeg har vært overbevist om at 850'n er kronjuvelen av ati-kortene, men nå ble jeg sannelig usikker :hmm:

Hjelp mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

x850 serien ER bedre enn x800, så ikke tenk over det.

Hvorfor x850 er billigere undret jeg meg over og, når jeg skulle kjøpe GPU, men tror det har noe med at det er såpass populært, og leverandørene kjøper heller inn x850 serien, enn x800 serien nå. :)

Skrevet
x850 serien ER bedre enn x800, så ikke tenk over det.

Hvorfor x850 er billigere undret jeg meg over og, når jeg skulle kjøpe GPU, men tror det har noe med at det er såpass populært, og leverandørene kjøper heller inn x850 serien, enn x800 serien nå. :)

Okay! Takk for oppklaringen :thumbup:

Skrevet

Grunnen til at r850xt kortene er billigere enn r800xt er fordi r800-kjernen har lavere yield enn r850-kjernen... Dvs. hvor mange av kjernene de produserer som blir godkjent for salg. Fordi r850 har høyere yield enn r800 så slipper ati å kaste så mange av dem. Derfor blir prisen lavere...

Skrevet

X800XT er ulikt X850XT på andre måter enn bare ytelsen. X800XT kortet er smalere, eller rettere sagt, den originale kjøleren er smalere. Det kan være en fordel for noen.

Trond

Skrevet (endret)

Yields som produksjonstetthet i silisiumet da? Har undra meg flere ganger over hvorfor noen sier yields, ennå jeg veit fullstendig godt hva det er.

Det jeg ikke skjønner at du skriver, er:

...Fordi r850 har høyere yield enn r800 så slipper ati å kaste så mange...

Logikkmessig så er det jo motsatt, man senker ikke prisen på noe som er vanskelig å få gjennom kontroll. Sier meg heller enig i at det er nok butikkene som har kjøpt inn for store quanta i forhold til hva de vil selge.

At x800 kortene er dyrere vitner bare om at de blir faset ut av leverandørene. Er det billigere med x850 kort så selvfølgelig kjøp dem, de kan klokkes høyere (noe som er uhyre enkelt...).

For å si noe ang _crs_, er du ute et kort som yter bra og ikke tar stor plass ikke bruk for mye penger heller. Hvis plass er et problem, så tenk heller å utbedre de andre tingene. Er mye du kan få kjøpt til prisen av et x850 kort.

PS! Det heter ikke r850/r800, men x850/x800 pro/pro VIVO/XT/XT PE. Kortene bygger opp rundt R420.

Mvh Daniel

Edit: Leif tok seg en tur..

Endret av colakork
Skrevet (endret)

Har hørt at X800 yter bedre enn X850 klokke for klokke... Hvis det er sant kan det være en grunn, men er litt usikker. Noen som vet om det er sant?

Endret av Zipman
Skrevet (endret)

Det hørtes ikek mye sant ut, iom at det er samme brikkene med forkjellige klokk. Som Lars sa tidligere, så filterer de ut de beste og sender disse til "x850 XT PE-avdeling" (eller noe i den dur), og de andre ut til XT og pro videre nedover.

Hvordan et x800 kort skulle kunne klokke bedre enn x850 høres veeeeldig merkelig ut iom at (i teorien) x850 skulle hatt større massetetthet nede på (molekylær?)atomnivå (derav ordet "yields"). :hmm:

Skjer dette har utskillingsprosessen ved ATI gått ad dundass skulle en tro (eller at de ikke lenger vil tjene penger? :wow: ) og bestemmer seg for å gi bort alle fremtidige R520 kort :D :!:

Mvh Daniel

Edit: Edith?

Endret av colakork
Skrevet

R480 har er høyere yielda enn R420, yield defineres som

a. To give forth by or as if by a natural process, especially by cultivation: a field that yields many bushels of corn.

b. To furnish as return for effort or investment; be productive of: an investment that yields high percentages.

.

Så det er riktig som L4r5 skriver, at X850 er høyere yielda enn X800 serien, det har ingenting med tettheten av transistorene, de har forandret layout på kjerna slik at "de passer bedre på silisuim skivene" som er sirkulære. Stemplinga skjer mer effektivt.

og, hvis et kort blir faset ut av produksjon så går som regel prisene ned for å kvitte seg med chippene. Ellers ville vel Radeon8500 kosta "flesk" nå?

Skrevet (endret)

Nei da misforsto du, mente ikke tetthet av transitorer, men massetetthet av silisium. Mengden transitorer er bestemt hele tida den, så den forandrer seg ikke, men tettheten over silisiumatomene forandrer seg fra brikke til brikke.

Tror også det er sånn at klokker man mye over en tetthet som er lav, så (selvfølgelig) blir det varmere og atomene beveger seg mer og man får bitte bitte bitte små variasjoner i spenninga mellom hvert enkelt atom. Jo større massetetthet jo midre spenning. Ta i betraktning at dette er noe jeg har "lært", så ikke at dette altfor bokstavelig, men tror det skal stemme ganske nøyaktig. :hmm:

Jeg sa aldri at x800 var høyere yielda enn x850. Bare at x850 blei plukka ut fordi den hadde større tetthet. Sånn som jeg forsto det ville lars ha det til at x800 var dyrere fordi x850 hadde større "yields". Der sa det BANG for meg. Jeg mente da at de var billigere enten fordi de blir faset ut, eller fordi butikkene har kjøpt inn for store quanta(?) :p

Grunnen til at r850xt kortene er billigere enn r800xt er fordi r800-kjernen har lavere yield enn r850-kjernen..

Er det bare jeg som misforstår her eller er dette feil? R480 bygger jo i utgangspunktet på samme brikka sammens med R430.

Alle har nøyaktig samme arkitektur, men klokkehastigheter og antal pixel/vertex pipelines er forskjellige. Dette er da grunnet utifra "yields" som dere prater om. Herfra lager de de forskjellige navnene, og gjør de det annerledes så for guds skyld si ifra, men alt annet blir litt inneffektivt skulle jeg tro. Om man måtte bygge ut tre forskjellige maskiner for å bygge samme type brikke. :hmm:

Blei mye detta gitt... jaja natta for idag!

Mvh Daniel

Edit: Og klokka er jo ett for svarte!

Endret av colakork
Skrevet
Nei da misforsto du, mente ikke tetthet av transitorer, men massetetthet av silisium. Mengden transitorer er bestemt hele tida den, så den forandrer seg ikke, men tettheten over silisiumatomene forandrer seg fra brikke til brikke.

Det er sant, det er derfor man får høyere klokk på enkelte chipper basert på samme chipp, elektronhopping. Transistorer "mister" sin integritet grunnet varme og dermed skjer det du beskriver.

Men selve silisiumatomene er vel like "tett" pakka over hele plata?

R480 en refresh av R420, R430 er X800XL som er basert på 110mn mens R480 fortsatt er 130nm (sammen med R420, R423 var en "obskurd" PCIe utgave av X800).

Så grunnen for at R480 er billigere er nettopp fordi de er "lettere" å produsere enn R420, hvem som er mest optimalt design i henhold til ytelse vet jeg ikke.

R430 (XL) og R480/420 (XT og XT PE) er like når det gjelder ant. VS/PS, ROPs etc.

Hastighetene som er forskjellige. (MHz).

I utgangspunktet bygger alle R4x0 brikkene på R300 arkitekturen.

Skrevet

Trur nok ein del her har misforstått betydningen av ordet yield. Det henviser til kor stor prosentandel av kjernene som faktisk virker og kan selgast. Ved ein yield på 90% feks. Kan produsenten selge 90% av kjernene. Ved ein lav yield blir produktet mykje dyrare fordi ein må bruke meir materiale og tid for å produsere samme antall kjerner. Arealet på kjernen er sjølvsagt også viktig. Jo mindre areal, dess fleire kjernar får ein laga av samme mengde materiale. Dette påvirkar også prisen i stor grad.

Hvilken kjerne som har det lågast areal og høgast yield, veit eg ingen ting om...

Skrevet
Trur nok ein del her har misforstått betydningen av ordet yield. Det henviser til kor stor prosentandel av kjernene som faktisk virker og kan selgast. Ved ein yield på 90% feks. Kan produsenten selge 90% av kjernene. Ved ein lav yield blir produktet mykje dyrare fordi ein må bruke meir materiale og tid for å produsere samme antall kjerner. Arealet på kjernen er sjølvsagt også viktig. Jo mindre areal, dess fleire kjernar får ein laga av samme mengde materiale. Dette påvirkar også prisen i stor grad.

Hvilken kjerne som har det lågast areal og høgast yield, veit eg ingen ting om...

Ja, da er det vel veldig greit. Skal ikke diskutere noe der, det er helt sikkert riktig.

Men selve silisiumatomene er vel like "tett" pakka over hele plata?

Og der sier det stopp for meg. Nå har jeg googla litt rundt og ser ingen god forklaring på massetettheten. De beskriver mellom ulike stoffer, men ikke fordelingen inni i et enkelt stoff. Dette kan ha noe med at man opererer med et gjennomsnitt av hva som er den "jevne massetettheten". Men slik som jeg ser (og har (vrang?)lært :p ) det, er dette det eneste stedet de kan gjøre sin utskillingsprosess. Hvis ikke må det gå direkte på hvor mange transistorer de klarer å peise inn i en brikke, noe som da tilsier at det ikke er et fast antall transistorer i hver brikke, og man skjønner resten.

Visste ærlig talt ikke at de hoppa fra 110nm til 130. Forklarer jo litt, men ikke at det blir billigere med større. Slik (jeg leser) det fungerer, er det jo mindre tid man bruker på hver enkelt jo billigere, ikke lettere og vanskeligere. Det er en maskin som gjør greia uansett. På en annen side så klokker jo også gpu'en på R420 og R430 høyere da, siden de ikke blir like fort varme?

Mvh Daniel

Skrevet

Forskjellene mellom R480 og R420 er layouten av kjerna, hvor de forskjellige execution points ligger i forhold til hverandre. arealet er urørt etterhva jeg kan forstå da det ikke er lagt til eller tatt vekk funksjoner fra disse to.

F.eks:

R420=R420.jpg

R480=R480.jpg

Skrevet

Hvis den ene er laget på 130nm basis og den andre på 110nm, så er ikke arealet det samme med mindre det er færre transistorer. Hvis man baserer seg på det siste jeg sa forrige post

[quote name=meg' date=' forrige post :p ]er dette det eneste stedet de kan gjøre sin utskillingsprosess. Hvis ikke må det gå direkte på hvor mange transistorer de klarer å peise inn i en brikke, noe som da tilsier at det ikke er et fast antall transistorer i hver brikke, og man skjønner resten.

er det godt mulig teorien din kan stemme. For da er det ikke et fast antall transistorer som bestemmer, men hvor minimums grensa går for at de skal være kvalifiserte nok til å bli Pro/XT/XT PE.

Men er det allikevel snakk om at det er et fast antall transistorer og et fast bestemt areal, betyr det at i 130nm prosessen er det store tomrom som er minst like store som kompansasjonen for transitorene på 110nm. Noe som ikke høres veldig økonomisk ut.

Mvh Daniel

Skrevet (endret)

Nei, du blander nå R430 med R420 & R480.

R430 er 110nm, R430 er X800XL

R420 er 130nm, R420 er X800XT, X800XT PE og X800Pro

R480 er 130nm, R480 er X850XT, X850XT PE og X850Pro

De "layoutene" jeg tegna som eks. var for å illustrere eneste forskjellen mellom R420 & R480, altså "utforminga" av kjerna. Plasseringen av transistorene er blitt forandret for å øke ant. yields pga. defekte/"crippled" kjerner i forhold til wafers.

er dette det eneste stedet de kan gjøre sin utskillingsprosess. Hvis ikke må det gå direkte på hvor mange transistorer de klarer å peise inn i en brikke, noe som da tilsier at det ikke er et fast antall transistorer i hver brikke, og man skjønner resten.

Slik som alle produsenter av produkter har, så har også folk som lager VPU'er, CPU'er etc. produksjonsfeil, enkelt og greit at noe gikk galt under produksjonen av produktet.

Skjer dette faller produktet under en kategori som heter "garantisak", og siden dette er da en produksjonsfeil så blir det kostnadsfritt for kunden reparert.

Og ATi opererer med "quad pipes" som betyr at de deaktiverer 4 pipelines hvis f.eks 4 - 3 - 2 eller 1 pipes er skada, da blir chippen kategorisert (i dette tilfellet) et Pro kort (12 pipes = Pro, 16 = XT (PE))

Ant. transistorer må alltid være korrekt, altså et nøyaktig tall på hvert enkelt "individ" ellers får man irregulære formeringer i produktet og varmeøkning grunnet en evt. større motstand i kretsen. Man får ikke plutselig fler eller færre transistorer i en presse.

Silisium atomer er knyttet sammen i en kovalent bindingstruktur i transistorer og her deler atomer elektroner, jeg er temmelig sikker på at det er lik massetetthet i et bestemt stykke silisium. Dessuten, silisium er et grunnstoff, det skal ha en bestemt massetetthet. Men det er ikke like trivielt som det fremstilles... Silisium blir jo "dopet" med fremmede grunnstoffer for å danne transistorer, så det er litt vanskelig å snakke om massetetthet her...

Endret av ExcaliBuR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...