Gå til innhold

350D - Hvilket objektiv/tilbehør bør en velge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer an på behovet ditt og hvor mye penger du vil bruke.

Hehe, godt sagt... Det mest fornuftige jeg har lest på lenge...

 

Gå for den (de) brennvidden(e) du har bruk for med den største blenderåpningen (så lavt tall som mulig eks. F2.8 er bedre enn F4) du har råd til!!

 

Når det gjelder bag så prøv div bager med det utstyret du skal bruke...

 

Anbefaler Sigma 18-50mm F2.8 + Sigma 70-200mm F2.8... Dette er to knallbra objektiver som dekker de aller fleste behov!

 

512mb er et passende størrelse på et kort! Kjøp heller flere 512MB kort! Dette kan være lurt da du slipper å miste så mange bilder dersom et av kortene skulle svikte på tur...

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar

Noen formeninger om hva disse objektivene koster?

Jeg er glad fotoamatør som kun har brukt kompaktkameraer tidligere, så jeg blir nok sjarmert i senk av kvaliteten uansett, men gjerne bruke 4-5000 på objektiv.

Kommer nok til å ta litt bilder på sjøen og i fjellet og litt rundt om.

 

Tror jeg vil sette mitt budsjett til under 15000.

Lenke til kommentar
Noen formeninger om hva disse objektivene koster?

Jeg er glad fotoamatør som kun har brukt kompaktkameraer tidligere, så jeg blir nok sjarmert i senk av kvaliteten uansett, men gjerne bruke 4-5000 på objektiv.

Kommer nok til å ta litt bilder på sjøen og i fjellet og litt rundt om.

 

Tror jeg vil sette mitt budsjett til under 15000.

15000,- med kamera eller for objektiv+bag?

 

To gode objektiv og en god bag kommer fort oppi mer enn 15000.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Fotosekk får du kanskje brukt til 5-600kr, vil du ha en liten bag blir det billigere.

Sigma 18-50/2.8 koster vel rundt 3.800kr tror jeg, mens Sigma 70-200/2.8 ligger på ca 6.700kr. Sjekk prisene i prisguiden som er nede akkurat i øyeblikket, derfor vet jeg ikke prisene nøyaktig. Er du heldig og finner det brukt kan du spare endel; det kan også være endel å spare på å handle objektiver, bag og annet utstyr (ikke selve kameraet) fra USA (www.bhphotovideo.com).

Når du kjøper Sigma-objektiv må du huske å kjøpe et som har EF-mount (for Canon).

Lenke til kommentar

Takk for det. Sigma 18-50/2.8 til rundt 3.800kr hørtes interessant ut.

Kanskje det holder med dette objektivet i begynnelsen.

Når det gjelder bag, så holder jeg meg vel til rundt 1000 kr, hvis mulig.

Batterigrep må en vel også ha. Vet ikke med blits om det trengs i tillegg?

Lenke til kommentar

Spørs veldig på bruksområdet om du trenger ekstra blits. Ekstra blits kommer til anvendelse når du skal ta blitsbilder med tele (eller innendørs bilder av store grupper som krever litt avstand), ønsker indirekte lys (nyttig for portretter) osv. Du klarer deg fint uten ekstra blits til å begynne med hvis du ikke har slike behov. Særlig med et lyssterkt objektiv. Det beste er å klare seg uten blits. Velger du maks blenderåpning 2.8 vil du ta mange fine bilder uten å måtte ty til blits, dessuten vil den integrerte blitsen rekke lenger med et lyssterkt objektiv.

Lenke til kommentar

Kan anbefale deg 18-50/2.8 til Sigma. Kjøpte den i dag og tatt noen bilder og dette ser veldig lovende ut. Når det kommer til hva man sparer på å kjøpe i statene så har jeg sjekket en del, og det jeg kom til var: Sigma er ganske billig i Norge så på 18-50/2.8 og 70-200/2.8 sparer man til sammen 700 kr. Om det er verd det opp mot norsk garanti får hver enkelt bedømme men for meg var svaret nei.

 

Canon sine L-objektiver(de "proffe") så sparer du en del på å kjøpe fra statene, da fra 1000 kr og oppover per objektiv.

 

Når det kommer til 70-200/2.8 så kommer sigma med en ny oppdatert modell spesielt beregnet på digitale, så jeg hadde ventet å sett hva som er bedre med dette.

 

Når det kommer til annet tilbehør kan jeg nevne at sekk og minne er litt rimligere mens batt-grip er likt eller dyrere i statene. Ja, filtere er og en del rimligere i Usa etter det jeg har sett. Blits er det samme som med Objektivene.(Canon litt billigere og Sigma ca som i Norge)

 

For å oppsumere litt: Sigma er nesten like billig i Norge som Usa. Canon er en del billigere i USA. Og sist men ikke minst; Sigmas 18-50/2.8 er et knall-objektiv.

 

Håper noe av dette var nyttig for deg.

 

Mvh

Leben

Endret av Leben
Lenke til kommentar
Sigma er ganske billig i Norge så på 18-50/2.8 og 70-200/2.8 sparer man til sammen 700 kr. Om det er verd det opp mot norsk garanti får hver enkelt bedømme men for meg var svaret nei.

 

Enig.

Når det kommer til 70-200/2.8 så kommer sigma med en ny oppdatert modell spesielt beregnet på digitale, så jeg hadde ventet å sett hva som er bedre med dette.

Antakelig er det veldig liten forskjell. Det har kommet slike utgaver av Sigma-objektiver før, f.eks. av makroobjektivet på 105mm, og forskjellen har hittil vært minimal, såvidt jeg har hørt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, da droppet jeg lexar og kjøpte sandisk ekstreme 3. Håper at det er bra greier. Jeg klarer meg vel foreløpig, neste jeg må ha er vel en god 70-200 eller noe sånt, og batterigrep. Vi får spare. Takk for hjelpen alle.

Endret av Hansforum
Lenke til kommentar

Testet et 350D her om dagen.

 

Hørt mange klage over at det er så lite at en finger eller to ikke får plass, men må plasseres på undersiden. Så også med meg, men det store problemet var noe helt annet. Fingrene mine var så lange i forhold til det lille grepet at det var vanskelig å få bøyd dem nok til å få trykket ned utløseren.

 

Er kameraet laget kun for dverger og japanere eller?

 

Vil det hjelpe med batteri/vertikalgrep for dette problemet også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...