Gå til innhold

Påloggings script kontra profil mappe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Kan du utdype mer?

 

Tenker du på forskjellene/erfaringer mellom

 

a) Brukeres profiler/hjemmeområde lagret på server

b) brukeres profiler/hjemmeområde koblet opp via script

 

?

ja, at brukerenes profiler/hjemmeområder er lagret på server, slik at alle innstillinger som bruker gjør som f.eks printer valg bli lagret. Kontra ved et påloggings script så blir jo printer resatt neste gang bruker logger på igjen.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt og hatt et KIX script som legger til alle mountene og skriverne brukerne trenger.

og så har du profiler som blir lagret på serveren.

det gjør at samma vilken pc brukeren sitter på så ser ting likt ut.

og man slipper å legge inn skrivere og mounter på hver maskin/bruker.

Lenke til kommentar
ja, at brukerenes profiler/hjemmeområder er lagret på server, slik at alle innstillinger som bruker gjør som f.eks printer valg bli lagret. Kontra ved et påloggings script så blir jo printer resatt neste gang bruker logger på igjen.

Roaming Profiles bør i de aller fleste tilfeller unngås, da det som regel finnes bedre alternativer. I dette tilfellet: script.

Lenke til kommentar
har du nokre gode grunner for at ein bør unngå å bruke roaming profiles?

Jeg har flere. For det første er roamin profiles uheldig i forbindelse med outlook/exchange kombinasjon når denne er satt opp til å jobbe i cached mode, hvilket i mange tilfeller vil kunne være ønskelig. Dette fordi det da ofte blir store mengder data som evt skal hentes fra server ved pålogging/skrives til server ved avlogging. Dette gjør at brukere oppfatter dette som tregt.

 

Videre synes det som om roaming profiles tidvis brukes for å kunne sørge for at brukere har samme "My Documents" og så videre uansett hvor de logger på. Dette kan gjøres uten at innholdet må kopieres til/fra server ved GPO, og uten at man er låst mot profilen i det hele tatt.

 

En annen ulempe med roaming profiles er i forbindelse med programvare. Registry settings som leses/skrives, og ting som nødvendigvis ikke fungerer på den PCen de er logget på siden programvaren ikke er installert der.

 

Og til syvende og sist da, jeg kan ikke se noen vesentlige fordeler med å bruke roaming profiles i miljøer hvor hver bruker har sin egen PC, for brukerene får jo den samme profilen hver gang uansett.

 

Merk til slutt, hvis jeg ikke husker helt feil så skrev jeg vel at roaming profiles som regel ikke bør brukes, for det vil kunne være scenarier hvor det er hensiktsmessig. Som oftest er det dog ikke tilfelle.

Lenke til kommentar

Det (nest) siste først:

Trådstarter skreiv intet om det var ei maskin til kvar bruker eller ei.

 

Eg har iallefall ca. 200 maskiner der 5-600 brukere flytter seg rundt fleire gonger for dagen..

 

Men seier meg einig med deg på punkta om programvare/register og Outlook.. Sliter sjølv med begge deler pga. roaming profiles.. :hrm:

 

edit: For all del; det var ikkje meining å være frekk eller noko sånt, eg berre lurte på kva argumenta dine for å ikkje bruke rp var..

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
For all del; det var ikkje meining å være frekk eller noko sånt, eg berre lurte på kva argumenta dine for å ikkje bruke rp var..

Jeg oppfattet deg da heller ikke som frekk, og det er mange som lurer på hvorfor roaming profiles ikke bør brukes (og alt for mange som bruker det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...