Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med D-link 624(etter oppgradering)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp her nå.

Etter å ha oppgradert firmwaren til D-Link 624(rev c) så sliter jeg med få pcene på nett. alle pcene er tilkoblet nettverket, men ingenn av pcene kommer ut på internett, ved å koble direkte til cisco 677i(ngt) så for jeg internett med engang...

Er sikker på at d er noe jeg har glemt,men klarer ikke å finne ut av det nå, noen som kunne gi meg tips på hva d kan være.

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde akkurat det samme problemet rev a når jeg oppgraderte til den nyeste firmwaren. Fant aldri noe ut av det så jeg måtte lete meg fram til en gammel firmware på internett, og da fungerte alt med en gang igjen. Har også cisco 677, vet ikke om det er noe feil med kombinasjon av nyeste firmwarene til 624 og cisco 677. Men prøvde aldri å oppgradere firmwaren til cisco 677, kan hende det hjelper.

Lenke til kommentar

Slet med det samme problemet på en DI-614+ hos en kamerat. Hadde oppgrader til siste FW og kom ikke på nett selv om router og PC fant hverandre og alt så OK ut.

 

Det kan være så banalt som oppstartsekvensen når du kobler til strøm. Jeg tror det er best å koble modem og router til en skjøtekontakt. Når du kobler til strøm får begge strøm nøyaktig samtidig. Ved problemer kobler du bare fra skjøteledingen og kobler til igjen.

 

Hvis ikke må du koble fra begge. Koble til modemet først å la det starte opp til to lamper lyser grønt. Deretter kobler du D-Link'n til strøm.

 

Slet med dette to kvelder hos en kamerat før jeg fikk tips av en annen om dette. Nå funker det !

Lenke til kommentar

Ut i fra det bildet som du har lagt ved, så er det ikke så rart at du ikke kommer på nett.

Du har tydligvis ikke fått ip adresse eller dns fra din nettleverandør.

Vet ikke om du har statisk eller dynamisk ip fra din nettlev.

Ville ha sjekket oppsettet i ruteren din, med tanke på ip på wan delen.

Viss du har dynamisk ip, så sjekk på ruteren din at det er det alternativet som er haket av.

 

Håper du skjønte hva eg prøvde å si, er ikke så god å forklare...

Lenke til kommentar
Ut i fra det bildet som du har lagt ved, så er det ikke så rart at du ikke kommer på nett.

Du har tydligvis ikke fått ip adresse eller dns fra din nettleverandør.

Vet ikke om du har statisk eller dynamisk ip fra din nettlev.

Ville ha sjekket oppsettet i ruteren din, med tanke på ip på wan delen.

Viss du har dynamisk ip, så sjekk på ruteren din at det er det alternativet som er haket av.

 

Håper du skjønte hva eg prøvde å si, er ikke så god å forklare...

Ja det stemmer har hatt mistanke om det, men hvor får jeg fikset det fra.

Har internett fra Nextgentel og en cisco 677i router..

SKla jeg det være dynamisk ip eller statisk på ngt??

Lenke til kommentar

I og med at NGT tviholder på at du må bruke deres router og ei heller får konfiguere denne som bridge/modem så bør du strengt tatt ikke bruke router-delen på D-Link'en. Det er i beste fall unødvendig. Du får f.eks. to brannmurer og dobbel NAT (eller egentlig PAT) og et ekstra "hopp". Det enkleste er å koble LAN-siden på NGT-routeren til en av LAN-portene på D-Link'en. DHCP'en i D-Link'en må disables. På denne måten vil D-Link routeren fungere som et aksesspunkt og NGT-routeren tar seg av DHCP, routing og brannmurfunksjonalitet.

 

Det finnes høyst uoffisielle oppskrifter på å endre oppsettet på NGTs routere slik at du får den offentlige IP-adressen (fra WAN-siden) på innsiden. Denne oppskriften skal funke for Netopia, vet ikke om det finnes noe tilsvarende for Cisco.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Det er mulig at det er rart, men etter en firmware oppdatering vil jeg mene

at det er naturlig og kontrollere at ruteren er satt opp riktig.

de var derfor Fumle ba om å få se Home - Wan og Home - DHCP.

Det vanskelige er å huske hva som skal stå der :thumbup:

Nå er jeg ikke 100% sikker men mener å huske at i den forrige firmware versjonen av d-link ruter(ver 2.42) så måtte jeg ikke sette opp statisk ip, da stod den poå dynamisk uten at jeg måtte legge in ip`er manuelt, derfor tenkte jeg ikke over det med home wan og home dhcp greiene

Lenke til kommentar
Det er mulig at det er rart, men etter en firmware oppdatering vil jeg mene

at det er naturlig og kontrollere at ruteren er satt opp riktig.

de var derfor Fumle ba om å få se  Home - Wan og Home - DHCP.

Det vanskelige er å huske hva som skal stå der :thumbup:

Vet ikke hva som var tilfellet for personen som startet denne tråden, men jeg hadde i hvertfall helt likt oppsett på begge firmwarene og det fungerte ikke. Faktiskt det samme som personen hadde bilder av. Eneste forskjellen var at det fungerte med gammel og ikke ny firmware.

Men tror jeg skal prøve å oppgradere min igjen og bruke oppsettet som Pengu anbefalte, det hørtes mest fornuftig ut for noe som skal fungere optimalt.

Lenke til kommentar
Det er mulig at det er rart, men etter en firmware oppdatering vil jeg mene

at det er naturlig og kontrollere at ruteren er satt opp riktig.

de var derfor Fumle ba om å få se  Home - Wan og Home - DHCP.

Det vanskelige er å huske hva som skal stå der :thumbup:

Vet ikke hva som var tilfellet for personen som startet denne tråden, men jeg hadde i hvertfall helt likt oppsett på begge firmwarene og det fungerte ikke. Faktiskt det samme som personen hadde bilder av. Eneste forskjellen var at det fungerte med gammel og ikke ny firmware.

Men tror jeg skal prøve å oppgradere min igjen og bruke oppsettet som Pengu anbefalte, det hørtes mest fornuftig ut for noe som skal fungere optimalt.

I tilfellet mitt var det at jeg etter å ha oppgradert firmwaren ikke valgte statisk ip, valgte dynamisk,siden jeg ikke på den forrige firmware versjonen måtte legge inn ip`er manuelt i home wan og home dhcp,noe jeg måtte gjøre ved den nye firmwaren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Fortsetter i denne tråden istedenfor å starte en ny.

 

Etter å ha oppgradert firmwaren så sliter jeg med å motta

filer gjennom mirc(dcc)

Er sikker på at det har noe med router konfig å gjøre.

Kunne noen fortelle meg hva jeg må gjøre for å fikse det??

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Fortsetter i denne tråden istedenfor å starte en ny.

 

Etter å ha oppgradert firmwaren så sliter jeg med å motta

filer gjennom mirc(dcc)

Er sikker på at det har noe med router konfig å gjøre.

Kunne noen fortelle meg hva jeg må gjøre for å fikse det??

Må man ikke åpne porter for å motta filer?

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Fortsetter i denne tråden istedenfor å starte en ny.

 

Etter å ha oppgradert firmwaren så sliter jeg med å motta

filer gjennom mirc(dcc)

Er sikker på at det har noe med router konfig å gjøre.

Kunne noen fortelle meg hva jeg må gjøre for å fikse det??

Må man ikke åpne porter for å motta filer?

Hmm saken er at før oppgradering av så fungerte det...

Selv om jeg oppgraderte før noen dager sida nå, så fikk jeg ikke

sjekke det før igår...

 

hvis det er porter i såfall hvilken porter???

og hvor i konfigen gjør jeg det, ekke så flink på sånt :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...