Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk klikker ved tilkobling av ny PC


Anbefalte innlegg

Har et skikkelig stort problem jeg har prøvd aller måter å løse: Har anskaffet en ny bærbar PC som skal kobles til det trådløse nettverket i huset. Det trådløse nettverket har fra før av tilkoblet 1 printer og 3 bærbare PCer uten problem. Problemet oppstår når jeg kobler til den nye bærbare PCen til det trådløse nettverket. Da får alle PCene opp feilmeldingen "Begrenset eller ingen forbindelse".

 

Det trådløse nettverket er sikret med WPA-kryptering, MAC-filtrering og SSID er skjult. Dersom jeg fjerner MAC-adressen til den nye PCen fra tillatelseslisten og den ikke får tilgang til det trådløse nettverket, da fungerer det helt smertefritt. Problemet oppstår altså når den nye bærbare PCen kobler seg til det trådløse nettverket i huset.

 

Jeg har merket meg en ting med MAC-adressene:

Canon PIXMA ip4000r:..................................00-00-85-XX-XX-XX

3Com Officeconnect Wireless 11g CardBus:.00-0E-6A-XX-XX-XX

Intel PRO/Wireless 2915abg:........................00-0E-35-XX-XX-XX

Intel PRO/Wireless 2200bg:..........................00-0E-35-XX-XX-XX

Intel PRO/Wireless 2200bg:..........................00-0E-35-XX-XX-XX

Intel PRO/Wireless 2200bg:......................00-12-F0-XX-XX-XX

 

Det mistenkelige er at Intel-kortet i den nye bærbare PCen har en MAC-adresse fra en annen serie. Akkurat som om det ikke var Intel som hadde laget det, men at det var piratkopi. Kan det være tilfelle, eller er det abre Intel som har gått over til en ny serie MAC-adresser på de nye nettverkskortene sine?

 

Er veldig takknemlig for all hjelp dere har å bidra med. Hvor mener dere problemet ligger? Nettverkskortet, PCen eller aksesspunktet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer nettet for den nye maskinen, når de andre har blitt kastet ut? Hvis ikke, har du testet med å slå av alle de andre maskinene? Hvis du får tilgang, ser du om det går mye trafikk til/fra maskinen? Har du de nyeste driverene til kortene, og siste firmware fra 3Com? Hvis du, for å teste, slår av all sikkerhet, får alle tilgang da?

Lenke til kommentar

Fungerer nettet for den nye maskinen, når de andre har blitt kastet ut? Nei. Også den nye maskinen blir kastet ut av nettet.

 

Hvis ikke, har du testet med å slå av alle de andre maskinene? Jeg har prøvd å slå av alle de andre maskinene i det trådløse nettverket, også printeren, uten hell.

 

Hvis du får tilgang, ser du om det går mye trafikk til/fra maskinen? Jeg får desverre ikke tilgang.

 

Har du de nyeste driverene til kortene, og siste firmware fra 3Com? Alle de trådløse nettverkskortene har den nyeste driveren. Det trådløse aksesspunktet har den nyeste firmwaren.

 

Hvis du, for å teste, slår av all sikkerhet, får alle tilgang da? Har prøvd å skru av den innebygde brannmuren i Windows XP + deaktivere Norton AntiVirus, uten hell.

 

Jeg satte inn et trådløst nettverkskort i PCMCIA-porten på PCen, for å sjekke om det fungerte. Det gjorde det.

 

Det vil altså si at 3Com Officeconnect Wireless 11g CardBus 54 Mbps 802.11g fungerer på PCen, men ikke Intel PRO/Wireless 2915abg MiniPCI 11a/g. Er ikke dette en hardware feil det dreier seg om da? At det er en feil på Intel-kortet og at jeg rett og slett må be om et nytt?

Lenke til kommentar
Det vil altså si at 3Com Officeconnect Wireless 11g CardBus 54 Mbps 802.11g fungerer på PCen, men ikke Intel PRO/Wireless 2915abg MiniPCI 11a/g. Er ikke dette en hardware feil det dreier seg om da? At det er en feil på Intel-kortet og at jeg rett og slett må be om et nytt?

Det kan virke som at kortet er defekt ja. Etter det du nå har testet, så foreslår jeg at du tar dette opp med forhandleren.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...