Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CD-rom,HDD,Win XP-de streiker! hjelp ønskes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :dontgetit:

Jeg er virkelig fortvilet akkurat nå - har sittet i flere timer med en håpløs data! Skal forklare problemene - håper virkelig noen kan hjelpe!

PC'n min hadde begynt å bli litt "treg", så jeg bestemte meg for å formatere den. Først fikla jeg litt for å få den til å boote på DVD-brenneren :blush: - men det gikk bra! Fikk installert XP på IDE-disken min.

Alt virket ok - bortsett fra at mine to S-ATA disker ikke var "up & running" (antakeligvis trenger jeg å installere RAID-driver på nytt?) Så jeg tenkte at jeg kunne installere F-Secure og Office osv så lenge.

Så begynte moroa. Slik situasjonen er nå, fungerer IKKE DVD-brenneren lenger. Den ble plutselig identifisert av XP som en ny maskinvareenhet - en vanlig cd-rom! - og nekter å lese av noe som helst. Dermed får jeg ikke installert noen drivere (Raid, nettverkskort for å komme meg på internett etter oppdateringer til windows, virus, etc...), ikke får jeg formatert på nytt heller, da den ikke vil boote fra XP-cden. De to S-ATA diskene fungerer fortsatt ikke. PC'n bruker i det hele tatt veldig lang tid på å boote, Windows-loading skjermen er på ca et minutt (eller mer!) før det skjer noe.

Angrer kort sagt på at jeg gadd å formatere.. Men hva er galt? Kan noen hjelpe? :no:

Har sjekket alle ledninger - de er i orden, BIOS skal være grei...

Hjelp!

På forhånd takk for alle svar... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har prøvd å disablet og så enablet den igjen ja - windows fant ut at det var en vanlig cd-rom... :roll:

Hvordan skal jeg få installert den på nytt, mente du..? Ved hjelp av drivere på en cd? haha ;) Går nok ikke det nei.. Mener å huske at jeg bare satt i brennern, og da var alt ok når jeg kjøpte den. Jeg hadde vel SP2 da, så det kan ha hatt noe å si.

Skal nå prøve å skru inn en annen brenner/cd-rom og se om jeg får installert drivere med den - da kan det løse seg! :thumbup: Kan det ikke det da..?

Skrevet

Batteriet..? Jeg har stasjonær PC, ikke laptop..hvis det var det du mente..

Å cleare CMOS er siste utvei tror jeg. Jeg har fått internett og dvd-brenneren til å fungere nå, så nå lurer jeg på hvorfor mine to S-ATA disker vises som "off-line" / disconnected.. Får jeg til de er alt i orden!

Noen som vet hva jeg må gjøre med dem? :(

Skrevet
' date='08/05/2005 : 15:17'] Batteriet..? Jeg har stasjonær PC, ikke laptop..hvis det var det du mente..

Å cleare CMOS er siste utvei tror jeg. Jeg har fått internett og dvd-brenneren til å fungere nå, så nå lurer jeg på hvorfor mine to S-ATA disker vises som "off-line" / disconnected.. Får jeg til de er alt i orden!

Noen som vet hva jeg må gjøre med dem? :(

Alle pcer har et lite batteri som sitter på hovedkortet

Skrevet (endret)

Ok. Og det vil løse problemet mitt med at S-ATA diskene er "offline"?

Hva blir konsekvensene hvis jeg gjør som du sier - tar det ut og setter det inn igjen?

Endret av [-GoMp-]
Skrevet

Da forsvinner all data fra BIOSen og når du sette det inn igjen så blir pcn som sitt gamle jeg igjen..... ( den skal ihvertfall det ) :ermm: Kort sagt: du tilbakestiller pcn til det den var helt i bejynnelsen!

Skrevet
Da forsvinner all data fra BIOSen og når du sette det inn igjen så blir pcn som sitt gamle jeg igjen..... ( den skal ihvertfall det )  :ermm: Kort sagt: du tilbakestiller pcn til det den var helt i bejynnelsen!

ja du tilbakestiller hoved-kortet! klokka/dato og hastigheten på cpu! fint vis du har overklokket

On-topic:

har du vore i "Datamaskinbehandling" og sjekket etter konflikter under

"diskstasjoner" ?

står S-ATA diskene tilkoblet på samme kabel som dvd-rom?

om du har det , sjekk at ikke det står en master jumper på disken og master jumper på dvd-rom også!

om du har 2 master på samme kabel blir det konflikter!

Kva mener du med "offline" ? kor står det? :)

Skrevet

Ja, jeg vet at det re-setter BIOS liksom..men tror egentlig ikke det vil løse mitt problem..?

S-ATA diskene er selvfølgelig ikke på samme kabel som dvd-brenneren :) (S-ATA kabel vs. stor-grå-bred-kabel)

"offline" står i RAID-kontrolleren min.. Promise FastTrack.

Jumpere tror jeg er uvesentlig her.. S-ATA disker har da ikke jumpere..? Og S-ata diskene og dvd-brenneren ikke er på samme kabel (siden de har forskjellig kabeltype) så det kan ikke være problemet..

Lure på om det vil hjelpe å laste ned og installere nyeste versjon av RAID-kontrolleren? Kjørte det på Striping, og - som sagt - i RAID-kontrolleren ved oppstart står det nå at de er "offline/disconnected".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...