Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ducati vs Yamaha


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fetter'n min skal kjøpe sykkel nå, og det står mellom Ducati 748 og Yamaha R1 :dribble:

 

 

Han lurer da på litt tall på disse syklene, og dette er med på å avgjøre hvem av de det blir...

Noen som har tall/erfaringer på disse syklene?

0-100

Hk og vekt i forhold til hverandre, og seg selv

Hk og Nm på hver av de

 

Mer info kan dere komme med hvis dere har :)

 

Personlig liker jeg begge godt, (selvom dette er to vidt forskjellige sykler hva gjelder lyd, ytelse+++) og skjønner godt at han sliter med valget

 

På forhånd takk :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

General information

Model: Yamaha YZF-R1

Year: 2004

Category: Sport

Rating: 84.4 out of 100. Show full rating and compare with other bikes

 

Engine and transmission

Displacement: 998.00 ccm (60.90 cubic inches)

Engine type: In-line four

Stroke: 4

Power: 180.00 HP (131.4 kW)) @ 10500 RPM

Torque: 110.10 Nm (11.2 kgf-m or 81.2 ft.lbs) @ 10500 RPM

Compression: 12.3:1

Bore x stroke: 77.0 x 53.6 mm (3.0 x 2.1 inches)

Fuel system: Injection

Valves per cylinder: 5

Fuel control: DOHC

Cooling system: Liquid

Gearbox: 6-speed

Transmission type

final drive: Chain

More details Consult a Yamaha repair manual.

 

Physical measures

Dry weight: 172.0 kg (379.2 pounds)

Seat height: 835 mm (32.9 inches) If adjustable, lowest setting.

Overall height: 1,105 mm (43.5 inches)

Overall length: 2,065 mm (81.3 inches)

Overall width: 720 mm (28.3 inches)

Ground clearance: 135 mm (5.3 inches)

Wheelbase: 1,395 mm (54.9 inches)

 

Chassis and dimensions

Front suspension: Telescopic fork, diameter 43mm

Front suspension travel: 120 mm (4.7 inches)

Rear suspension: Swingarm (Link suspension)

Rear suspension travel: 135 mm (5.3 inches)

Front tyre dimensions: 120/70-ZR17 

Rear tyre dimensions: 190/50-ZR17 

Front brakes: Double disc

Front brakes diameter: 320 mm (12.6 inches)

Rear brakes: Single disc

Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches)

 

Speed and acceleration

Power/weight ratio: 1.0465 HP/kg

 

General information

Model: Ducati 748

Year: 2002

Category: Sport

Rating: 74.4 out of 100. Show full rating and compare with other bikes

 

Engine and transmission

Displacement: 748.00 ccm (45.64 cubic inches)

Engine type: V2

Stroke: 4

Power: 97.00 HP (70.8 kW)) @ 11000 RPM

Torque: 73.00 Nm (7.4 kgf-m or 53.8 ft.lbs) @ 9000 RPM

Compression: 11.5:1

Bore x stroke: 88.0 x 65.5 mm (3.5 x 2.6 inches)

Fuel system: Injection

Valves per cylinder: 4

Starter: Electric

Cooling system: Liquid

Gearbox: 6-speed

Transmission type

final drive: Chain

 

Physical measures

Dry weight: 196.0 kg (432.1 pounds)

Seat height: 790 mm (31.1 inches) If adjustable, lowest setting.

Overall height: 1,080 mm (42.5 inches)

Overall length: 2,030 mm (79.9 inches)

Wheelbase: 1,410 mm (55.5 inches)

 

Chassis and dimensions

Front suspension travel: 127 mm (5.0 inches)

Rear suspension travel: 130 mm (5.1 inches)

Front tyre dimensions: 120/60-ZR17 

Rear tyre dimensions: 180/55-ZR17 

Front brakes: Dual disc

Front brakes diameter: 320 mm (12.6 inches)

Rear brakes: Single disc

Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches)

 

Speed and acceleration

Power/weight ratio: 0.4949 HP/kg

 

Other specifications

Fuel capacity: 17.00 litres (4.49 gallons)

Reserve fuel capacity: 4.00 litres (1.06 gallons)

 

Som du ser har R1 mye flere hester pr kg. Han burde prøve begge to!

Endret av Rs125
Skrevet (endret)

Alt fra bladet bike.

 

 

Yamaha R1 2004/05:

Motor: 4 syl, 4 takt, Væskekjølt, DOHC (Dobble overliggende kamaksler), 5 vent per sylinder

 

Slagvolum: 998cm3

Målt effekt: 163hk/12700rpm

Målt Dreiemoment: 104nm/10000rpm

Akselavstand: 1395mm

Tankvolum: 18L

Fulltanket vekt: 203kg

Aks 0-100: 3,2 sek

Aks 0-140: 4,7 sek

Aks 0-200: 7,6 sek

Aks 60-180km/t (6. gir): 10,2 sek

Toppfart: 285km/t

 

(Effekt målt på clutchen på Dynojet, størst mulige avvik: +-5%)

 

Ducati 748 vet jeg desværre lite om :D

 

EDIT: Rs125 var visst først der ja....

Endret av TDK
Skrevet

Jeg vil anbefale å prøve begge to for så å gjøre seg opp en mening. Å kjøpe sykkel ut fra hvordan de gjør det på papiret er ikke det samme som å kjøpe pc-komponenter. Feeling og spesifikasjoner trenger ikke å ha så veldig mye å gjøre med hverandre (litt selvfølgelig men).

 

Personlig ville jeg gått for R1. Rett å slett fordi jeg syns det er den feteste sykkelen.

Skrevet

Ducati er jo den klassiske 80-talls "soldat/jetpilot/karatemester som er trist og kjører tur alene langs landeveien i solnedgangen"-sykkelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...