Gå til innhold

Hvordan sette "neste bilde-nr" på 350D?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp fått meg nytt kamera (EOS 350D) og nytt CF-kort.

Er det noen som vet hvordan man setter "nummer på neste bilde-fil" på dette kameraet? Slik at jeg slipper å starte på nytt igjen med "IMG_0001.JPG"

 

Jeg har en haug med bilder som jeg har tatt med et 300D og jeg har ikke ikke lyst til å ende opp med en haug med dobble filnavn.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan la det bildet med høyest nummer bli igjen på minnekortet - inntill du ha funnet manualen som fulgte med kameraet og funnet ut hvordan du setter bildenumereringen til å telle oppover... I mitt Canon A60 heter menyvalget "Fil Nr Resettes", Canon veksler vel ikke mellom ulike uttrykk for samme instilling mellom ulike kameraer skulle jeg tro?

 

Du kan også benytte et program som kan døpe om filnavnene til f.eks. ÅrMånedDagTimeMinuttSekund og enda litt til... etter EXIF-informasjonen -- f.eks. 20050501_12350180.JPG

Lenke til kommentar

Gå inn på menyen på kameraet. På innstillinger 1 (fjerde tab'en) har du en funksjon som heter "File numbering"/"Filnummerering". Denne har to valg; Kontinuerlig og Auto-reset. Din står sannsynligvis på auto-reset. Sett den på kontinuerlig, så slipper du problemet med duplisering når du lagrer det på maskina.

 

Edit:

det jeg bruker å gjøre når jeg skal lagre bildene på maskina, er å ha egne foldere for hver måned. Her starter jeg med årstallet først (to siffer), og månedsnummeret deretter (to siffer). Eks 0505 (år 2005, mai), 0412 (år 2004, desember).

Filene gis mer sigende navn. Jeg bruker ikke Canons software for å legge inn bildene, men derimot Windows-funksjonen (Kopier bilder ... til maskinen). Eksempelvis hvis jeg har vært på fjelltur, blir det generelle filnavnet for de bildene 041128_Folkestadtur. Altså: ååmmdd_forklaring

Endret av wirrumsen
Lenke til kommentar

Vel både minnekort og kamere ar nytt så jeg har ingen bilder på kortet.. (solgt det gamle) Mener dere at jeg bare kan kopiere over siste billed fil på korter - så finner kameraet ut hva neste nummer skal bli (så fremt det står på "kontinuerlig" da) ?

 

I will try! :blush:

Lenke til kommentar
Vel både minnekort og kamere ar nytt så jeg har ingen bilder på kortet.. (solgt det gamle) Mener dere at jeg bare kan kopiere over siste billed fil på korter - så finner kameraet ut hva neste nummer skal bli (så fremt det står på "kontinuerlig" da) ?

 

I will try! :blush:

Hvis kameraet står på kontinuerlig, så er det ett fett om du setter inn splitter nye minnekort, formaterte minnekort, minnekort med gamle bilder på. Kameraet har da sitt eget telleverk, og nummererer bildene fortløpende ut fra dette.

Står det på autoreset, vil det si at det begynner å telle på nytt hver gang du setter inn et nytt/tomt minnekort.

Lenke til kommentar
Hvis kameraet står på kontinuerlig, så er det ett fett om du setter inn splitter nye minnekort, formaterte minnekort, minnekort med gamle bilder på. Kameraet har da sitt eget telleverk, og nummererer bildene fortløpende ut fra dette.

Står det på autoreset, vil det si at det begynner å telle på nytt hver gang du setter inn et nytt/tomt minnekort.

Hvis du setter inn et minnekort med mapper i Canon-format og kameraet står på kontinuerlig (fabrikkinnstilling), vil det første bildet du tar få et nummer som er 1 høyere enn siste bildenr. på minnekortet. Det skjedde i hvert fall hos meg da jeg flyttet over minnekortet fra mitt gamle PowerShot S45.

 

For å komme "i synk" med nummereringen kunne jeg trikse litt fram og tilbake med reset (på gammelt kamera), knipse "rett antall" bilder med det gamle kameraet for deretter å flytte minnekortet over i 350D igjen.

Lenke til kommentar
Hvis du setter inn et minnekort med mapper i Canon-format og kameraet står på kontinuerlig (fabrikkinnstilling), vil det første bildet du tar få et nummer som er 1 høyere enn siste bildenr. på minnekortet. Det skjedde i hvert fall hos meg da jeg flyttet over minnekortet fra mitt gamle PowerShot S45.

 

For å komme "i synk" med nummereringen kunne jeg trikse litt fram og tilbake med reset (på gammelt kamera), knipse "rett antall" bilder med det gamle kameraet for deretter å flytte minnekortet over i 350D igjen.

Nå har jeg sjekket med mitt kamera. Det står på kontinuerlig. Det er ett fett hva som ligger på minnekortet fra før. Kameraet har et eget telleverk, og nummererer bildene ut fra dette. Ikke ut fra hva som ligger på minnekortet fra før.

 

Står det derimot på auto-reset, vil telleverket starte på 1 dersom et tomt minnekort settes inn, eventuelt fortsette å telle på det høyeste bildenummer som ligger på minnekortet.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Har nettopp fått meg nytt kamera (EOS 350D) og nytt CF-kort.

Er det noen som vet hvordan man setter "nummer på neste bilde-fil" på dette kameraet? Slik at jeg slipper å starte på nytt igjen med "IMG_0001.JPG"

 

Jeg har en haug med bilder som jeg har tatt med et 300D og jeg har ikke ikke lyst til å ende opp med en haug med dobble filnavn.

 

På forhånd takk!

 

Det kommer du til å gjøre allikevel. Når kameraet kommer over IMG_9999 så starter det på 0 igjen. Så med mindre du alltid gir bildene andre navn så kommer du opp i problemet før eller senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...