Gå til innhold

Skjønner ikke Windows XP nettverk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg har to PCer hjemme. Den ene har jeg MP3-filene mine på og bilder, og jeg har lyst til å kunne hente de over på min andre PC innimellom ved behov.

 

Jeg har Windows XP Professional på begge to, og har kjørt veileder for nettverksinstallasjon. Jeg får har satt mappe til deling, og får opp begge PCene på mine nettverksteder osv. men jeg får en feilmelding når jeg klikker på PC navnet til PCen i nettverket.

 

Jeg er helt grønn på nettverk, men hadde håpet at veiviseren i Windows kunne hjelpe meg :blush: Kanskje noen kan gi meg noen hint om hva som er galt?

 

Tusen takk :love:

 

Johanne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste som pleier å hjelpe er å fortsette på ny og på ny, prøv å sette instillingene på at denne maskinen går på internett gjenom en annen pc eller en gateway, da slipper windows firewallen som kommer på. Denne instillingen virker fin fint for meg

Lenke til kommentar

Hei

 

Pass på Windows Firewall'en ja. Den har en lei tendens til å skru seg på av seg selv. Prøv også å skru av andre brannmurer du måtte ha gående og sjekk hvilke instillinger som den er satt til.

 

Jeg bruker Sygate og der må du velge "allow others to share my files ..." i Network Neighborhood under Options.

 

Lykke til,

 

S

Lenke til kommentar

samme problemet har broren min sin pc også. han klarer å se alle maskinene og klarer å komme seg inn på alle i nettverket vårt. vi ser han også, men klarer aldri å komme oss inn på hans maskin. har prøvd alt nå. tilogmed aktivert gjestekonto men der går det jo ikke an å dele partisjoner igjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noe som funker for meg er å gå inn på PC-en via IP-adressen.

Sååå, prøv dette:

 

På PC1, gå på Start=> Kjør=> CMD

Her skriver du IPCONFIG. Noter deg IP-adressen til denne PC-en.

 

På PC2, gå på Start => Kjør

Her skriver du \\xxx.xxx.xxx.xxx

Der X er IP-adressen til PC1.

 

Dette fungerer utmerket for meg. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har dere NetBIOS aktivert?

Trenger man netBIOS til et vanlig hjemmenettverk mener du? Det var rart for BlackViper (nettets råeste ekspert på xp-service konfigurering) anbefaler å deaktivere denne. Ligner ikke han å misse på en så viktig ting...

Man er nødt til å ha NetBIOS aktivert for å bruke fil- og skriverdeling i hjemmenettverket. Ang. hysterier om NetBIOS: http://cable-dsl.home.att.net/netbios.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...