Gå til innhold

GeForce 6800LE på billigsalg hos Komplett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare noe jeg tror eller klokker kortet mitt ganske bra?

har voltmodda til 1.3V på kjernen og det går helt greit på 425 MHz på gpu.. minnet går glatt 900 (har ikke testa mer).. Jeg har bare åpnet vertex shadere siden pipelinene gir artifacts... klarer vel 3600 i 3dmark05 med overklokk... Har merket at å overklokke minnet ikke gir spesielt mye høyere score.... :dontgetit:

 

Et "problem" er vel at kortet runder 99 grader under spilling med f.eks nfsu2.. stabilt, men varmt... :ermm:

skummelt?

Lenke til kommentar
Standard volt på GPU'en for kortet er nok 1.1v for 6800 LE.

Tror det er slik:

6800 LE = 1.1V

6800 NU = 1.2V

6800 GT = 1.3V

6800 Ultra = 1.4

Jeg regner med at du refererer til volten i 3D-modus. Og dette stemmer nok ikke. Jeg tror 1,4 er standard på alle kortene, og jeg har sett igjennom ganske mange forskjellige BIOSer. 1,1 er vanlig i 2D, og 1,4 i 3D - kan ikke huske å ha sett noe annet for hverken LE, NU, GT eller Ultra.

Lenke til kommentar

Men det har jeg. :mrgreen: Bl.a på mitt LE Agp som originalt har 1.1 på Voltage => Exact Mode 3d-taben i Nibitor. Throttle og 2d er ubrukte. Men det er klart at det finns produsenter som fraviker dette, skulle jeg tro. Og da er det jo bare å klokke ivei uten noen biosmod. Det er jo NV40 på Agp-versjonene av LE, NU, GT og Ultra.

 

En annen sak som jeg kom over er denne tabellen:

 

Memory Speeds Table

- 2.8ns - max around 715MHz

- 2.5ns - max around 800MHz

- 2.2ns - max around 910MHz

- 2.0ns - max around 1000MHz

- 1.6ns - max around 1250MHz

 

Link til denne: http://www.mvktech.net/component/option,co...0/limitstart,0/

Lenke til kommentar
Men det har jeg. :mrgreen: Bl.a på mitt LE Agp som originalt har 1.1 på Voltage => Exact Mode 3d-taben i Nibitor. Throttle og 2d er ubrukte.

At det finnes kort som har 1,1 volt som 3D-standard har jeg veldig store problemer med å tro. Det kan nevnes at disse BIOS-verktøyene ikke akkurat er super-pålitelige. Hvis man åpner samme BIOS med både Nihibitor og OmniExtreme, kan man få frem endel motstridende informasjon.

 

Jeg tviler også sterkt på at noen kort har udefinert verdi i 2D og 3D - trolig er det bare Nihibitor som ikke klarer å identifisere BIOS riktig. Jeg har ihvertfall opplevd flere ganger å få frem tre verdier i det ene programmet, men bare en eller to i det andre.

Lenke til kommentar

Nå. Jeg er åpenbart ikke så langt inni elektronikken som deg. :p . Er egentlig bare en enkel sjel som tror at det å forandre volten fra 1.1 til 1.3 på GPU som ga en økning i 3dmark-03 på 2300 p skyldes det. Før voltmodden møtte jeg veggen dvs kortet møtte veggen på 350 mhz på GPU.

Men det er kanskje noen som har hard facts rundt dette?

 

Edit:Gainward 6800LE 128MB - Rev 04 (som jeg har): 1.1v 3d

 

Tar meg friheten til å sitere dette en som ser ut til å ha greie på tingene. Det holder fint me 1.3v for å bikke 400 Mhz-grensen risikofritt:

 

"Also ALL 6800 cards should be able to run at 400+ levels with 1.3v on GPU. It is only people who want 420+ that need to consider using 1.4v. So if you are happy with using a 400 speed, then there should be no need to use any higher than the 1.3v option."

 

Hele tråden her: http://www.mvktech.net/component/option,co...0/limitstart,0/

Endret av MorraDi
Lenke til kommentar

Ser ut til at mitt demobrukte Gainward 68LE til kr 971,- var gåent. Fikk bare pussige tegn på skjermen til å begynne med, men etter en tre-fire reboots kom jeg meg til slutt inn i Windows, men der var det slutt. Spontan reboot fem til ti sekunder etter at Windows var ferdig å starte, samma hva jeg gjorde. Fikk startet i safemode og installerte siste driverne, men ingen forandring da jeg startet opp i normal mode igjen.

 

Jeg har tatt med meg kortet til London, hvor jeg bor for tiden. Noen som vet hvordan det er med RMA til Komplett herfra? Mulig å ta retur og erstatningskort til/fra komplett.co.uk, kanskje?

Lenke til kommentar
Ser ut til at mitt demobrukte Gainward 68LE til kr 971,- var gåent. Fikk bare pussige tegn på skjermen til å begynne med, men etter en tre-fire reboots kom jeg meg til slutt inn i Windows, men der var det slutt. Spontan reboot fem til ti sekunder etter at Windows var ferdig å starte, samma hva jeg gjorde. Fikk startet i safemode og installerte siste driverne, men ingen forandring da jeg startet opp i normal mode igjen.

Du er ikke den eneste som har problemer med disse kortene...

 

Her er en ekstremt omfattende tråd om problemene.

Lenke til kommentar

helt enig med morradi... jeg måtte veggen på 375 MHz på gpu, skiftet vcore fra 1.1v til 1.3 (nibitor) og klarer nå hvertfall 430 MHz på gpu...

 

Noen som vet hva slags minne det er på disse kortene? jeg klarer som sagt lett 900 MHz, og det er ikke spesielt kjølig i kabinettet mitt.. skulle nesten tro det er 2.2 ns minne på disse kortene.... eller er det bare jeg som har hatt litt flaks i uflaksen?

Lenke til kommentar

Hmmm, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro når det gjelder disse vGPU-verdiene... Jeg får vel ta en runde til med begge programmene når jeg kommer hjem.

 

Tror 6800LE-kort generelt kommer med alt fra 2,2 til 2,8 ns minne, men det står vel kanskje på chipene dine? Heatspreaderne er enkle å få av (og på igjen).

Lenke til kommentar

Nbitor 2.1:

 

Det er noe som kalles "exact mode", der er 1.1v (3d) standard på 6800-serien.

 

Men så er det "vid mode" der det er 1.4v...

 

Tror forsåvidt både MorraDi og Bob Ibsen har rett, dere har bare snakket om forskjellige ting.

 

Edit: Hvordan kan man endre på minnespenningen? Må jeg fram med loddebolten?

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Ja, men du velger volt-nivå i "exact mod" (evnt. med bruk av "extended labeling") og det er det grønne tallet i "vid mode" etter at du har valgt som gjelder.

Så vidt jeg har forstått så viser "extended labeling" samtlige valg man kan gjøre utifra det som allerede ligger i origanlbiosen. 6600 GT f.eks. har ikke mulighet for denne type valg. Det er også lov til å trykke på ? der. :D

(I "vid mode": Den volten med grønt tall utenfor voltage 1, 2 eller 3 like til høyre for den samsvarer med valget i "exact mode" for 3D. Klarer enn dette klarer jeg ikke å skrive det.)

 

@Feanor: Det var da en styggelig høy temp både på idle og load. Går vifta på kortet i det hele tatt? Snakker vi om en ufrivillig passiv kjøling?

 

@Aetius: Sorry, blingsa noe så vederstyggelig. :blush:

Endret av MorraDi
Lenke til kommentar
Ja, men du velger volt-nivå i "exact mod" (evnt. med bruk av "extended labeling") og det er det grønne tallet i "vid mode" etter at du har valgt som gjelder.

Så vidt jeg har forstått så viser "extended labeling" samtlige valg man kan gjøre utifra det som allerede ligger i origanlbiosen. 6600 GT f.eks. har ikke mulighet for denne type valg. Det er også lov til å trykke på ? der. :D

(I "vid mode": Den volten med grønt tall utenfor voltage 1, 2 eller 3 like til høyre for den samsvarer med valget i "exact mode" for 3D. Klarer enn dette klarer jeg ikke å skrive det.)

Åja, skjønner!

Det var det at jeg gikk over fra omniextreme. Der var det litt annerledes, men da hadde du rett likevel, da :D

Lenke til kommentar

Jeg har nå forsøkt å endre 3D-volten i Nibitor, og den sto på 1,1 fra før av. I BIOSen hadde jeg fra før av økt 3D-volten til 1,5 i OmniExtreme (fra 1,4), og dette hadde faktisk en effekt. Men det hadde utvilsomt også effekt å øke fra 1,1 til 1,3 i Nibitor, overklokkingsmessig. Så ærlig talt skjønner jeg mindre og mindre av dette. Hvordan kan 3D-volten til GPUen være to forskjellige ting, som begge har effekt på samme måte??

 

Jeg har inntil nylig tolket det som om Nibitor leste BIOS feil, siden 2D-volten (satt i OmniExtreme) tilsvarte 3D-volten... Men nå har jeg skiftet mening, og gått over til å stole mer på Nibitor. Det er jo en nyere programserie, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve meg på en sammenfatning av dette som har kommet frem her vedr. 6800 LE og noe rundt 6800 generelt når det gjelder biosmods og OC. (Men da blir det jo en OC-tråd! Hrm? Kanskje en moderator i så fall kan flytte denne posten.)

For det første så tror jeg det er viktig at man søker litt på nettet og setter seg inn i den programvaren man bruker. Utover det er det smart å lese det som de med praktisk erfaring har gjort: bad or good. Og det er noen som virkelig har mer peil enn andre.

Det er mange religioner. Men bestem deg i utgangspunktet for hvilken OC'er/Modder du vil være. Dvs. hvilken risiko du vil ta, og hvilke nivå du kan si deg fornøyd med. Selv er jeg fornøyd med 410/820 med 1.3v i 3d max temp under load 68 (kan kjøre høyere, men gidder ikke evnt. hazzle) som jeg ikke kommer til å gjøre noe med før jeg bytter mobo, cpu og ram.

Så til sammenfatningen for en risikofri (nesten, alt har risiko) OC av LE med standard kjøling for Agp-versjonene . Dette gjelder uavhengig av hvor mange pipes/shaders som lar seg åpne uten artifacts.

 

Jeg tror (fremdeles) det er slik:

Standard voltage er :

6800 LE = 1.1V

6800 NU = 1.2V

6800 GT = 1.3V

6800 Ultra = 1.4V

 

Memory Speeds Table

- 2.8ns - max around 715MHz

- 2.5ns - max around 800MHz

- 2.2ns - max around 910MHz

- 2.0ns - max around 1000MHz

- 1.6ns - max around 1250MHz

 

Og noe meget viktig mht hva du ønsker å oppnå:

"Also ALL 6800 cards should be able to run at 400+ levels with 1.3v on GPU. It is only people who want 420+ that need to consider using 1.4v. So if you are happy with using a 400 speed, then there should be no need to use any higher than the 1.3v option."

 

For å biosmodde må du (Guider får google deg til selv):

1. Lage en copy av biosen på skjermkortet med Nvflash.

2. Modifisere volten i den originale biosen med Nibitor.

3. Flashe den modifiserte biosen til skjermkortet med Nvflash.

Og for all del:

Du må lagre den original biosen på et sikkert sted slik at du kan flashe tilbake.

 

Men det viktigste er:

If you get to greedy; you're in for a complete different ballgame.

Dvs. jager du flere Mhz, så baller det på seg med vannkjøling. Fysisk voltmod etc.

 

Velg selv hvilken risiko du vil ta.

Endret av MorraDi
Lenke til kommentar

MorraDi: er rimelig sikker på at vifta går ja... Den bråker som F.. hvertfall..

Kjøleren er jo bitteliten da... Kortet lå jo på 75-76 grader ved maxload originalt,så... Ser at det også er forskjell på hvilke spill jeg spiller.. i bfv så ligger max ca på 85 grader..

I 2D idle ligger jeg på 75 grader, men når jeg er 2D i sppill, som f.eks ved loading av maps i bfv så raser tempen ned til ca 60... snodige greier.. samme under load av nye tester i 3dmark..

 

Gidder ikke ta av minnekjølerne.. har knotet med dette en gang for mye før, og endt opp med en minnekjøler i handa, med ferdig påmontert rambrikke.... :cry:

 

Har bare dårlige erfaringer med å knote med kjølerne på skjermkort... kostet meg et ti4600 en gang i tiden... :no:

 

Rart at det er bare jeg som har så kriminelt høye temperaturer på kortet... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...