Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt nettverk etter bytte til gigabit-switch


Anbefalte innlegg

Bestilte nylig en gigabit-switch (SMC EZ Switch 8505T 5P gigabit, vifteløs) samt et gigabit-nettverkskort (CNet PCI Gigabit Ethernet Adapter) til filserveren. I hovedmaskinen har jeg et onboard gigabit-"nettverkskort".

 

Jeg fikk inntrykk av at installasjonen skulle være noe sånt som "sett i nettverkskort, installer drivere, plugg alle kablene i switchen, hey presto!", men den gang ei.

 

Første problemet var at hastigheten mellom de to maskinene var elendig. Hadde 12MBps med 100Mbit, fikk 14MBps med 1000Mbit. Jeg husker ikke hva jeg gjorde, men med litt bytting av kabler, fikk jeg 24MBit, og greit nok.. det duger.

 

Andre problemet var Xbox-en. Jeg bruker XBox Media Center og streamer ymse ting fra filserveren. Dette har fungert som en kule med 100Mbit-routeren. Det fungerte svært, svært dårlig med den nye switchen. Enkelte ganger gikk det greit å se en film, men som oftest brukte den evigheter på å starte, og hakket noe voldsomt. Jeg fikset dette ved å ta i bruk det innebygde nettverkskortet i filserveren, dra en kabel til 100Mbit-routeren, og stappe kabelen fra Xbox-en inn i den samme routeren. Tilbake til det gamle, og alt fungerer fint igjen.

 

Jeg kan leve med å bruke den gamle routeren. Hovedproblemet er at, selv om ting går kjappere med den nye switchen, er den helt sinnsykt ustabil. Jeg prøvde nylig å overføre en fil på 500MB+ fra hovedmaskin til filserver, og fikk "delayed write failure". Jeg prøver nå å pakke ut et par filer på filserveren (fra hovedmaskinen), og får opp feilmeldinger i WinRar: "The specified network name is no longer accessible". Utpakkingen og filflyttingen foregikk for øvrig på to forskjellige harddisker på filserveren, så det er ikke noe feil med dem.

 

Prøver nå også å pinge filserveren med 50.000bytes buffer, der ligger det jevnt over på 4/5ms, men en god del ganger hopper det opp til 450-1000ms.

 

Så.. hva skjer med switchen min?

 

Edit: Nå prøvde jeg å pinge filserveren med 65500bytes som buffer, og hoppene økte i frekvens. Hoppene gikk fra 90ms til 1016ms. Mye, mye oftere enn før.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å bytt tilbake til 100mbit switch/routeren din og se om problemet forsvinner da.

 

Dersom det forsvinner, er det defekt switch.

Dersom det ikke forsvinner, er det trolig nic i filserveren din som er defekt.

 

Kan også være kablene som ikke liker seg på gbit.. :hmm:

Lenke til kommentar

Når du hadde problemer med xboxen, var det kun fra filserver'n? eller fra maskinen din også? Hvis det kun er problemer nå filserver'n er innvolvert kan det jo tenkes at kabelen der er litt dårlig, eller at kortet rett og slett suger.

 

Jeg ville også gått over kablene, kjøpt ferdig-kabler Cat5e/Cat6 med støpte plugger.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg hadde mye av samme problemet som du beskriver etter at jeg gikk over fra 100Mbit til en GB Dlink 5p switch.

 

Jeg hadde også et onboard 3com GB card, som switchen ikke likte noe vidre, i tillegg mister jeg connection til switchen ved hver reboot (drar cat cabelen ut og setter inn så er det fikset dog)

 

Min løsning på dette var et nytt GB card (pci card) i pcen samt en ny cat5e kabel.

 

Etter dette går det griseraskt, fikk ingen feilmeldinger på overføringer dog bare veeeeldig treig overføring.

 

Kabelene er 2x10 m (server og pc)

 

Overføring på 100Mbit lå på (4000-8000 KB per sec)

Overføring på 1000Mbit ligger på (12000-35000 KB per sec)

 

Dette kommer veldig ann på hvilke fil typer som overføres spesielt komprimerte filer er tregere en snittet

Endret av ultranerd
Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke å finne noen tilbakemeldinger fra brukere hverken i prisguiden vår eller på komplett sine sider. Men derimot så fant jeg mange negative tilbakemeldinger på en 100Mbit SMC switch her. De fleste skriver at swithcen klikker stadig vekk og blir blir ennå værre når den blir varm. De fleste roper også "styr unna". Det er altså ting som tyder på at det er selve switchene fra SMC det er noe galt med.

 

En så begredelig kvalitet som den 100Mbit swithcen her burde ikke være lov til å selge, og produsenten bør få en smell for å prøve å lure på folk noe sånt søppel.

 

Jeg anbefaler deg å bruke garantien (ikke relamasjonen) siden det vil straffe produsenten og ikke komplett.

Lenke til kommentar

Eg bruker Cnet 8 port GB switch og Cnet GB pci kort i server og intigrert kort i min maskin.... Når eg fører over filer får eg bare mask 10000Kb/s sko jo hatt mye mer... Kan det ver noe gale med korta eller kabel..?? Bruker GB kabeler cat6..

Lenke til kommentar
jeg styrer også unna SMZ, kjøper heller dlink eller 3com da vet man hva man får

OFF-TOPIC:

Styr unna D-LINK også, har bare hatt dårlig erfaring med DLINK.

SMC er vel grei sak det ;)

 

Ontopic:

Kan det være noe med ledningen? prøvd med CAT5 og CAT6 kabel?

Lenke til kommentar
jeg styrer også unna SMZ, kjøper heller dlink eller 3com da vet man hva man får

OFF-TOPIC:

Styr unna D-LINK også, har bare hatt dårlig erfaring med DLINK.

SMC er vel grei sak det ;)

 

Offtopic:

Har hatt masser av nettverkskort fra D-link samt 3 switcher, og har INGEN negative erfaringer med disse, men de har jo masse produkter. Jeg er ingen fan av trådløst generelt så det vet jeg ingenting om.

 

Ennå mer offtopic!

Skal nevne at til LAN events bruker jeg bare 3com superstacks.

 

Ontopic

 

Test kablene og et nytt kort hvis det er samme greie kan vel switchen trygt leveres tilbake

 

:thumbup:

Endret av ultranerd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...