Gå til innhold

Asus A8V Deluxe og sata-problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Hitachi deskstar sata-disk som jeg ikke klarer å legge inn windows xp på. Har floppy med sata-driverne på og trykker F6 under installasjonen, men når jeg skal installere windows så finner den ingen disker (har totalt to hitachi sata-disker).

Jeg får tilbud om å trykke ctrl-f under booting og får da opp følgende "Serial_CH0 Master SATA 79,69 GB Hdd og Serial_CH1 Master SATA 153,38 GB Hdd". Altså skulle en tro at diskene VAR der, men nei. Går jeg inn i bios så finner den ingen ide-devices (finner cd-rom'ene). Har prøvd å disable og enable "OnBoard Promise Controller" uten resultat.

Det jeg er ute etter er rett og slett bare at maskinen finner diskene mine så jeg får lagt inn win og kommet igang. Hadde ikke tenkt å kjøre noe RAID-greier, så jeg har derfor koblet diskene til de to "vanlige" sata-utgangene på hk, og ikke sata raid-utgangene.

Ser det er mange på nettet som har slitt med de samme tingene, men har ikke funnet noen løsning på det enda. Noen her som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når du har lagt inn drivere fra disketten og windows cd'en er ferdig å gjøre sitt,må maskinen startes på nytt. Har du da gått inn i bios og satt SATA som first boot divice?

Edit: Sjekk ut sidene til XtremeSystems. Mye tips å få der.

Endret av Morten K
Skrevet (endret)
og windows cd'en er ferdig å gjøre sitt

Hva mener du med det? Altså: jeg trykker F6, win ber om driverne og jeg peker den til floppy, noe den godtar. Så spør den om jeg vil legge inn flere additional drivers, og jeg sier nei. Deretter spør den meg om jeg vil legge inn XP nå. Jeg velger "ja" og får da beskjed om at dette ikke går an fordi windows finner ingen disker å legge det på.

Endret av mrhamer
Skrevet (endret)

Du verden! Du er mannen syar2003! Har holdt på med dette greiene her i hele dag, hatt komponenter inn og ut og stresset livskiten av meg for å få dette til å fungere (var til og med kommet så langt at jeg planla å sende tilbake de to sata-diskene og kjøpe to gode gamle pata-disker istedet. Så kommer du her med denne geniale sata-driver-disken din! Fulgte oppskriften din til punkt og prikke, og win xp legges inn i dette øyeblikk!

Jeg bøyer meg i støvet og er stum i ren avmakt over din gnistrende kompetanse! :-)

Endret av mrhamer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...