Gå til innhold

TEST: Logitech MX518


Anbefalte innlegg

Jeg blir litt irritert når jeg ser at folk kommer med uttalelser om at en mus er bedre enn den andre pga. "smak og behag" grunngivinger som at "musa er for liten og knappene er for store" mens andre gjerne mener det motsatte. Siden spørsmålet er hvilken mus som er "best" så vil jeg gjerne få prøve å komme frem til det på min måte med en objektiv grunngiving enda jeg har en RazerDB og har spillt endel med 510 (ikke 518).

Jeg har basert min konklusjon utelukkende KUN på det tekniske ved disse to produktene som jeg ikke ser i sammenheng med "smak og behag", og jeg har også utelatt å ta med fakta som er like fo disse to som f.eks. at begge har 1600 DPI.

Jeg vil også få si at dette er noe JEG har kommet frem til og det kan godt være at dere finner direkte feil, mangler eller syns jeg er partisk med razorDB skal jeg ta til meg hvis dere forklarer det ordentlig.

 

Razer er bedre enn Logitech på:

RazerDB var første ute med "On-the-Fly sensitivityTM" som justerer mellom 10 trinn mot 518's max 5 Trinn.

RazerDB har "On Screen Display" ved justering av sensitiviteten.

RazerDB har Antislip belegg og U krumming på knappene så fingrene alltid er der de skal til og med når du svetter i motsetning til 518.

RazerDB kan brukes av venstrehendte i motsetning til 518.

RazerDB har Antislip striper langs begge sider så musen sitter støpt i hånden.

Scrollhjulet på RazerDB er lett og raskt å bruke i forhold til 518 som er tregt, bråkete og veldig upresist når en skal bruke det til knapp pga den registrer lett sidescroll istedet.

RazerDB har tynn fleksibel ledning i motsetning til 518's tykke og mindre fleksible ledning.

RazerDB musa er 15Gram lettere enn 518, det har endel og si ved hurtig retningsendring av musen.

RazerDB Kommer bundlet med LAN Pack til beskyttelse og oppbevaring av musen i motsetning til 518.

 

Logitech 518 er bedre enn Razer på:

Razer er kjent for "slapp" kvalitetskontroll som gjør til at ikke alle musene er i topp stand når de kommer til forbrukeren (knirkete knapper) men dette er reklamasjonssak og burde ikke være noe problem å få byttet.

518 har har som kjent en mindre fleksibel kabel, men dette igjenn gjør til at levetiden på kabelen blir lengre enn kabelen på RazorDB.

Prisen på komplett er 395,- mot RazorDB's 495,- , det skal også legges til at utsalgsprisen på RazorDB var 799,- når den ble lansert mot 518's 395,- :) (Priser hentet fra komplett)

 

Min konklusjon:

Jeg mener at Razor har en soleklar ledelse når det kommer til det tekniske, grunnen er nok at de er et helt selskap som konsentrerer seg om 1 oppgave: lage verdens beste mus.

Jeg er enig i at det er mangen som har mye å utsette på RazorDB pga deres altfor mange mandagsprodukt, men hvis du er urimelig missfornøyd med din RazorDB så burde du vurdere om det kan hjelpe å returnere den.

 

Ps.

Jeg synest ikke at alle skal gå ut å kjøpe RazorDB, jeg syns dere skal prøve begge musene med åpent sinn og så velge den som passer din hånd best, der er disse to vidt forskjellige og appelerer til hver sin del av folkemengden (Store/små hender og bevegelsesteknikk) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei det er 7. + et treveis-musehjul = 8 knapper.

Hmm.. Sitter her å teller knapper på min MX518.. Jeg teller 5 trykk knapper+hjulet som kan trykkes ned det blir=6 trykk knapper.. Du kan selvfølgelig bevege hjulet frem og tilbake noe som gjør at du har 3 funksjoner på hjulet. Men det er fortsatt bare 6 fysiske knapper..

Da ville jeg reklamert så fort som mulig :-)

Lenke til kommentar
Sideknappene er for øvrig meget godt plassert på MX510, og er følgelig det samme på MX518. Dette er et punkt som Razer-musene har blitt kritisert for.

 

Hmm, sitter her med Razer Diamondback og lurer egentlig på hvorfor denne skal ha kritikk for plassering av sideknappene. Denne musa er for både høyrehendte og linx. Altså sideknappene på venstre side er for de høyrehendte og omvendt. Er man altså høyrehendt så er ikke sideknappene på høyreside der for din del, men man kan selvsagt benytte de om man vil. Jeg syntes hvertfall ikke det da er verdig å gi kritikk for den plasseringen.

 

Diamondback er go' musa :tease:

Lenke til kommentar
Nei det er 7. + et treveis-musehjul = 8 knapper.

Hmm.. Sitter her å teller knapper på min MX518.. Jeg teller 5 trykk knapper+hjulet som kan trykkes ned det blir=6 trykk knapper.. Du kan selvfølgelig bevege hjulet frem og tilbake noe som gjør at du har 3 funksjoner på hjulet. Men det er fortsatt bare 6 fysiske knapper..

Da ville jeg reklamert så fort som mulig :-)

Ooops! Glemte visst museknapp 1 og 2, hehe!! Med disse blir det jaggu 8 knapper gitt, så rart! :roll:

Lenke til kommentar

mindre objektivitett ;) :

 

RazorDB er den er den letteste musen og den har minst fysisk størrelse som gjør til at den er mye mindre krevende å bevege den over større arealer og den er også veldig presis ved highsense gaming pga den er laget for å ha hele håndbakken statisk på musematta og så bevege musen mellom fingrene, dette er fordi fingrene er de mest finmekaniske musklene,

Knappene op RazorDB er store og går langt bakpå musen, og de er laget for å være like lette å klikke med uansett om du trykker langt fremme eller langt bak på knappene, derfor passer musen til både store og små hender og hvilken spillestil du bruker.

 

Designet til 518 er fysisk stort og gir ikke så stor mulighet til å sette håndbakken statisk på musematta om du ikke har veldig store hender, designet tilsier at det er meningen å ha største delen av hånden hvilende oppå musen, kun en liten del av håndbakken nedi musematten, dette gjør til at hvis du ikke har forholdsvis store hender så må du bruke albuen og skulderen til å manøvrere musen med, da sier det seg selv at du mister mye presisjon og blir mye fortere sliten i armen, knappene på 518 er logaritmisk tyngre å klikke med di lengre bak du kommer på knappene.

518 lar også tommelen hvile oppå musen samtidig som hånden skal hvile oppå museryggen, dette blir forholdsvis tungt å navigere med i tillegg til at musen er stor og tyngre enn RazorDB, i tillegg så mister du muligheten til å bruke tommelen som støtte når du skal bremse eller justere siktepunktet.

 

Personlig syns jeg at Logitechs 518 faller langt bak RazorDB på både det tekniske og det fysiske designet, hvis du har veldig store hender så forstår jeg at du velger 518, og hvis du er en ordinær bruker som liker å hvile hånden på musa så burde du også velge 518, men om du sliter med musearm og er generelt "fragbait" og faktisk i tillegg til alle disse sykdommene så er du evt. venstrehendt og dårlig taper så burde du gå for RazorDB

 

Personlig har jeg alltid vært en dårlig fps gamer og alltid fragbait, og jeg har spillt med endel logitech mus med forskjellige design, men etter at jeg prøvde Razor Boomslang 2000 så skjønte jeg at det ikke hjelper å holde med det eneste selskapet som har hatt monopol på å lage gamer mus når det er et eget selskap som dedikerer seg til å lage 1 mus, det forklarer RazorDB's mangen fordeler over 518, i tillegg syns jeg det er rart at ikke logitech har endret på mangen av disse tingene når de faktisk lanserte 518 lenge etter RazorDB og alikevell ikke klarer å forbedre designet eller det tekniske.

 

Det er en grunn til at RazorDB er dyrere! ;)

Lenke til kommentar
mindre objektivitett ;)

Du tar HELT feil hvis du tror at mx518 ikke passer for folk med små hender. Jeg har små hender og denne musen passer perfekt. Og hva mener du med at du må bruke albue og skulder? Har aldri opplevd noe av det du beskriver angående designet til mx518.

Lenke til kommentar
mindre objektivitett ;)

Du tar HELT feil hvis du tror at mx518 ikke passer for folk med små hender. Jeg har små hender og denne musen passer perfekt. Og hva mener du med at du må bruke albue og skulder? Har aldri opplevd noe av det du beskriver angående designet til mx518.

Det jeg mener er at når du har små hender og bruker 518 som er laget for å hvile store deler av hånden oppå musen så har du ikke så store muligheter til å hvile håndbakken på matta og bevege musen inni fingrene, musen blir tyngre og du bruker albuen og skulderen til å bevege hele armen mye mer fordi navigeringsmulighetene mellom fingrene er begrenset, noen får dette til veldig bra alikevell fordi øvelse gjør mester, men jeg syns ikke det kan forsvares for å være en optimal navigeringsteknikk.

Lenke til kommentar

BigBore: Det varierer jo litt hvordan folk holder musa. Noen hviler hånden på selve musa, og flytter dermed musa rundt ved hjelp av resten av armen, noe som gjør at de bruker musklene oppover i armen for å styre med, mens andre (meg selv inkludert) hviler håndleddet på musmatten og flytter stort sett musen rundt med fingrene, og bruker dermed fingermusklene. Fingermusklene er jo mer finmotoriske enn musklene oppover i armen, så det kan sikkert føre til noe bedre presisjon vil jeg tro.

 

De som foretrekker å hvile hånden på selve musa vil vel stort sett ikke ha noe problem med MX518 selv med små hender vil jeg tro. For de av oss som flytter musa rundt med fingrene blir det en litt annen sak, og for min del synes jeg at Razer DB er bedre egnet til den typen bruk i allefall. Jeg hadde nok foretrukket formen til MX518 hvis jeg hadde hvilt hånden på selve musa derimot, siden den er mer tilpasset formen på selve hånden (den er mer ergonomisk utformet).

 

Forresten en meget bra test av MX518. Imponerende at den leser av underlaget såpass godt, selv om det kanskje ikke er så vesentlig siden de fleste av oss sikkert kjøper en egnet musmatte uansett. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...