Gå til innhold

Hjelp - Hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter nytt familiekamera. Har inntil nå lekt mest med videokamera og har kun hatt et nokså dårlig 2MP stillbilde kamera som alternativ.

 

Jeg har i hovedsak vurdert innkjøp av pana fz5 og fz20 og har hatt problemer med å velge blandt disse to. Problemet er nå ytterligere forsterket av det faktum at Canon 300D KIT fås for så lite som 5.800,-. Hvis en ser bort fra Nomatica, som jeg helst ikke vil kjøpe hos, er prisen for 300D ikke mer enn 400 kroner dyrene enn fz20.

 

Jeg trenger et kamera som har god vidvinkel og zoom og som gir gode og skarpe bilder. Jeg ønsker dessuten mulighet til å velge mellom en rekke manuelle innstillinger. Samtidig skal kameraet også brukes av min kone som aldeles ikke bryr seg med en masse valgmuligheter. Størrelse er ikke så stort et problem ettersom jeg uansett drasser rundt på videokamerat.

 

Etter å ha brukt time etter time med å lese en rekke tester og sett på andre brukeres bilder, er jeg i grunn like langt fra en avgjørelse. Hva sier dere? Er 300D så mye bedre at jeg bør velge denne foran pana'ene eller tilsier behovet for en god "point and shooter" at jeg bør gå for disse? Og i sistnevnte tilfelle - hvilket av dem? :hmm:

Endret av jon_o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil absolutt anbefale deg EOS 300D. Den er mye bede enn Panasonic'en.

Du får en mye større fotografisk opplevelse med en speilrefleks.

 

Jeg hadde FZ10 før jeg gikk over til 300D og det er et mye bedre og raskere kamera i bruk. Bakdelen er at du må ha et objektiv til for å dekke zoomområdet som Panasonic har. Og det er jo litt mer og dra på.

 

Canon har ikke bildestabilisator, men det trenger du ikke da kameraet har ett mye bedre grep enn Panasonic'en.

 

Hvis du vil ha et rimlig tilleggsobjektiv med stort zoomområde kan jeg anbefale Canon sitt 90-300mm objektiv. Det blir 144-480mm på 300D. Jeg har sett FotoKnudsen selger dett for kr 1999,.-

I det annerkjente tyske bladet Color-Foto fikk dette objektivet 69 punkte (poeng). Like mange poeng som Canon IS 28-135mm. Og da bør det være et godt kjøp til den prisen.

Lenke til kommentar
Hvis du vil ha et rimlig tilleggsobjektiv med stort zoomområde kan jeg anbefale Canon sitt 90-300mm objektiv. Det blir 144-480mm på 300D. Jeg har sett FotoKnudsen selger dett for kr 1999,.-

I det annerkjente tyske bladet Color-Foto fikk dette objektivet 69 punkte (poeng). Like mange poeng som Canon IS 28-135mm. Og da bør det være et godt kjøp til den prisen.

Nå er det jo slik at objektivene vel også vurderes i forhold til pris. 28-135 IS skal være et langt bedre objektiv, dog i et helt annet område og med bildestabilisator. Har man 90-300 (tilsv. hele 480mm) så trenger man også IS for at det skal bli noe brukbart ut av bildene på største brennvidde... evt. et stødig (og tungt) stativ.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at objektivene vel også vurderes i forhold til pris. 28-135 IS skal være et langt bedre objektiv, dog i et helt annet område og med bildestabilisator. Har man 90-300 (tilsv. hele 480mm) så trenger man også IS for at det skal bli noe brukbart ut av bildene på største brennvidde... evt. et stødig (og tungt) stativ.

Jeg bruker ofte en Canon 200mm f:2,8 med 2x teleconverter (alstå 640mm tele) på frihånd med min EOS 300D og 350D. Når jeg får lukkertider på 1/400 dels sekund og oppover så er den ingen problemer med skarpheten.

Men det krever en stødig hånd og litt trening.

 

Jeg sammenlignet Canon's 90-300mm med det betydlig dyrere 28-135 IS nettopp fordi det er et bra objektiv. Og tyske ColorFoto har jo faktisk gitt dette billigobjetivet (90-300mm) samme gode poengsum. I sine sammenligningstabeller som heter 400 fotoprodukte oppgir de pris, men det er kun punkter som skarphet, kontrast, vignettering osv. som gir grunnlag for poeng.

Lenke til kommentar

Ja, nå er det gjort. Det ble et Canon 300D :D.

 

Jeg har lest at det finnes hacks som en kan laste ned og som skal forbedre funksjonene til kameraet. Er litt skeptisk til dette. Betyr vel at garantien forsvinner. Er det noen som har erfaring med hack's og er det noe å vinne på å installere dette?

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen dårlige erfaringer med denne firmware'n?

 

Et lite tips for de som er ute etter et nytt digitalkamera, sjekk denne tråden her! Ganske sprøtt at man kan få et speilreflekskamera med linse for samme prisen som et kompaktkamera :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...