Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenors IP-telefoni og krav til router


Anbefalte innlegg

Hei, hjemme hos pappa har de skaffet seg IP-telefoni fra Telenor.

Oppsettet hjemme hos de er nå:

 

ADSL modem (Speedtouch <husker ikke modell>. Dette er BARE modem) -> Router (3Com OfficeConnect Cable/DSL Gateway <3C857>) -> PCer & IP-telefoniadapter (TECOM <GW1000S>).

 

Problemet er at dette ikke fungerer helt som forventet, og jeg har nå prøvd å bytte ut 3com routeren med min Asus wl-500g. Da jeg prøvde på dette så fungerte IP-telefoni uten problemer, så mitt spørsmål er da; hva må routeren støtte, som tydeligvis 3com'en ikke har, mens Asus'en har?

(Jeg har en liten anelse om hva den mangler, men vil ikke legge noen føringer her).

Endret av luxus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer nok det, 3Com'en må du bruke DMZ får å få det til å funke som forventet, om jeg ikke tar helt feil.

Problemet du vil få her da, er at om du har flere PC'er, så vil ikke QoS'en funke.

Jeg ville valgt en annen løsning på problemet, om du skal sikre QoS, som er ganske viktig, ville nå jeg si :)

 

Har du et Speedtouch 510i router, logger du inn på denne, setter opp denne som router... Kobler da 510i->ATA-adapter->router.

Du vil dog få litt problemer med NATing med den løsningen der.. Ikke noe stort problem, for vanlige brukere... Mulig du kan løse det med DMZ også?

 

Edit: Hadde vært fint om du hadde sagt hva som ikke fungerte som forventet også :) Hakker det, kan jeg nesten garantere deg at 3comen blokker portene IP tlf bruker

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
QOS?

Nja, er ikke det bare kontrollering og prioritering av forskjellig typer trafikk?

Er vel det som skal til. Ip-telefonen bør få førstepri.

Er forsåvidt det. På en måte.

Den "tar" nok båndbredde, slik at tlf samtalen skal funke uten hakking.

Men det vil fungere uten QoS også... Men da muligens hakke uten samtalen

Lenke til kommentar
Stemmer nok det, 3Com'en må du bruke DMZ får å få det til å funke som forventet, om jeg ikke tar helt feil.

Problemet du vil få her da, er at om du har flere PC'er, så vil ikke QoS'en funke.

Jeg ville valgt en annen løsning på problemet, om du skal sikre QoS, som er ganske viktig, ville nå jeg si :)

 

Jeg prøvde å sette opp DMZ, og vidresendte alle porter til IPen som IP-telefoniadapteren hadde. Det hjalp ingenting.

 

Har du et Speedtouch 510i router, logger du inn på denne, setter opp denne som router... Kobler da 510i->ATA-adapter->router.

Du vil dog få litt problemer med NATing med den løsningen der.. Ikke noe stort problem, for vanlige brukere... Mulig du kan løse det med DMZ også?

 

Nå ble jeg plutselig bra usikker på om det var Speedtouch det var hos dem, men sånn i bunn og grunn da, så er dette et modem fra den tiden da Telenor bare leverte modem, og ikke noen innebygget router.

 

Edit: Hadde vært fint om du hadde sagt hva som ikke fungerte som forventet også :) Hakker det, kan jeg nesten garantere deg at 3comen blokker portene IP tlf bruker

 

Beklager min feil at jeg var litt dårlig på å si hva som ikke fungerte. For å gjøre det litt klarere så fungerte det rett og slett ikke. Ingen kunne ringe inn, og man kunne heller ikke ringe ut. Byttet jeg ut med Asusen fungerte som sagt alt.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg plutselig bra usikker på om det var Speedtouch det var hos dem, men sånn i bunn og grunn da, så er dette et modem fra den tiden da Telenor bare leverte modem, og ikke noen innebygget router.

Ok, da skjønner jeg.

Da er det ikke noen router. Den speedtouchen fines som vanlig modem også :)

 

Lyser SIP lampen på modemet, når den er koblet til 3comen?

Sjekk som sagt også at den støtter uPnP

Lenke til kommentar

hva er det som ikke fungerte som forventet, kvaliteten på lyden, lyd i det hele tatt, eller at alt bare er dødt?

 

mange snakker om QoS her, og det er forsåvidt et veldig viktig tema når det gjelder ip-telefon. men det er ikke alltid like viktig. på ei dårlig linje hvor de sitter mer en en maskin som konstant er på nettet vil QoS være viktig for at lyden ikke skal bli hakkete og dårlig. men det vil fortsatt fungere.

 

og når man kommer til nat'ing og brannmur er dette fordi du enten ikke får ip-telefonen til å fungere, eller den fungerer bare en vei, eller det er noe galt med lyden(ikke lyd en vei eller i det hele tatt).

 

så dersom du ikke har lyd, eller lyden ikke fungerer begge veier, ville eg sjekket firmvaren til routeren(3com'en). de fleste eldre routere støttet ikke ip-telefon(nating) så veldig bra, og mange vil derfor få problemer med dem. det er rimelig sikkert at det er derfor asusen din får ip-telefonen til å fungere. sjekk da med produsenten, etter nye firmvare'r. som en sier lengre oppe.

 

så QoS er ikke et must, og siden foreldrene dine allerede har en router, ville eg prøvd med denne først. dersom de må ha en ny en, ville eg heller satset på å kjøpt en med QoS.

 

eg kjører selv ip-telefon over og på flere lokasjoner både med og uten QoS. lyden er faktisk stort sett lik. det er brannmurer og routere eg har hatt mest problemer med.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt samme 3com router (3c857) til telio iptelefon i ca 1 år, det var bare og redirecte de rette portene så fungerte det helt fint.

det kan våre en fordel og passe på at ikke linja er makset, da fungerer iptelefonen heller dårlig men det er bare og bruke netlimiter på pcen så skulle det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
og når vi allikevel er inne på temaet "telenor med ip-telefon", hvordan

er kvaliteten når det fungerer? hvor lang bestillingstid var det, og kan du anbefale dette

til noen andre ?

 

litt interesert i å høre hvordan den store giganten leverer billig telefoni til folket  :innocent:

Nå prøvde ikke jeg å ringe så mye når jeg først fikk det til å virke, men de to samtalene jeg ringte ut merket jeg ikke noe forskjeld på kvaliteten i forhold til f.eks. ISDN telefon.

 

Siste firmware er inne på routeren.

 

Om det bare hadde vært å redirecte de riktige portene skjønner jeg ikke at det ikke virket da jeg prøvde å videresende alle portene til IP-telefoniadapteren.

 

 

Det jeg tror den rett og slett må støtte er upnp. Så langt jeg har klart å finne ut av bruker Telenor noe som heter STUN for SIP.. Noe som betyr noe så flott som Simple Traversal of UDP Through Network Address Translators for Session Initiation Protocol. STUN/SIP clienten, altså IP-telefoniadapteren, må vite om internett-ipadressen til routeren den står bak, og det får den vite om igjennom upnp når den sier hei til routeren og sier hva den er og hva den trenger(?). Dette må den vite når den kobler seg opp i mot en STUN server og en Call agent slik at disse kan ta initiativet til en oppkobling tilbake til STUN clienten om dette trengs (f.eks. når noen ringer inn).

 

Så enten måtte man i så fall ha konfigurert STUN clienten manuelt med ekstern-IP adresse (noe som blir litt upraktisk i lengden når ekstern ipadresse blir byttet, med mindre man kan konfigurere den med dynamic DNS), videresende portene den bruker i fra routeren som nevnt tidligere (Å bare vidresende porter lik jeg alt har prøvd fungerer altså ikke siden IP-telefoniadapteren slik oppsettet var da ikke vet om ekstern IP).

Eller, man kan kjøpe en routern som støtter upnp så dette går automatisk.

 

Det er i allefall min teori etter å ha surfet litt rundt og prøvd å finne ut av dette. (Blandt annet har jeg vært innom http://www.newport-networks.com/whitepaper...-traversal.html ) STUN og SIP starta jeg å lese om i går, så jeg kan ikke akkurat garantere at det jeg har skrevet nå er riktig hehe. Noen andre som har noen oppfatning om dette?

Lenke til kommentar
Kan si at Telenor bruker STUN for SIP ja :)

 

Men det høres merkelig ut at det ikke fungerer, om du redirecter alle porter. Har satt opp noen sånne, og det har funka når jeg har brukt DMZ.

 

Så da vet jeg faktisk ikke riktigt..

Har prøvd å redirecte alle porter ja med dmz. Fungerte ikke. Men da er det jo det jeg tror med at STUN/SIP clienten ikke vet om routerens eksterne IP, så når STUN/SIP serveren prøver å connecte tilbake (vel, om det er slik det fungerer vet jeg jo ikke helt men det høres logisk ut), så sitter serveren igjen med bare STUN/SIP clienten sin lokale IP. Akkurat som om man prøver å kjøre en FTP server bak router i passive mode og serveren ikke gir ut sin eksterne IP som clienten skal prøve å koble seg opp i mot, men sin lokale IP. Og da blir det jo litt vanskelig for FTP clienten å opprette en connection tilbake til serveren.

Lenke til kommentar

Hva med å vri problemstillingen litt

Oppgrader heller Speedtouch modememet ditt til siste firmware-versjon, da får du ruterfunksjonalitet.

 

***********Gå inn på modem*************************

Brukernavn:adsl

passord:1024

***************************************************

http://www.speedtouch.co.uk/510.asp

 

Last ned:

Windows Upgrade Wizard ( WUW )

Firmware ( FW )

Worldwide Templates ( WT )

 

Bruk WUW til å laste FW.

Gå inn på modem ( 10.0.0.138 ), last opp pppoe template fra WT

Kjør easy setup inne fra modem og velg da Routed pppoe.

 

Funket for meg.

Lenke til kommentar
***********Gå inn på modem*************************

Brukernavn:adsl

passord:1024

***************************************************

http://www.speedtouch.co.uk/510.asp

Vi fikk nok modemet før de startet å levere den typen også. Modemet er av typen SpeedTouch Home som du finner under Discontinued Products :p

Jeg tror ikke den har noen mulighet for routermuligheter egentlig, selv med en firmware oppdatering.

Men takk for tipset, jeg tror faren min går for en Asus wl500g delux jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...