Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sperre folk ute fra nettverket


Anbefalte innlegg

topicen sier vel ganske mye.

Jeg ønsker altså å styre trafikken på vårt nettverk i hjemmet.

 

Vi har en router Dlink DI-604 og to dlink svitsjer, et nokia ap, et dlink ap.

 

søker altså ett programm som kan hjelpe meg med dette.

 

 

Jeg har en server som jeg skal bruke til å sture trafikken, så programmet må hels støtte Win server 2003

 

Håper noen kan hjelpe meg.

post-61-1114713903_thumb.jpg

Endret av ombay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

moren min syns at broren min spiller altformye pc online og onsker seg litt kontroll på det, men søstra mi er tilkobliett den samme svitsjen og hun er det ikke noe poeng at mistre internetten.

 

hvis det hadde vær mulig å gjøre sån at han kan sitte på internett men ikke spille hadde dette været supert

Endret av ombay
Lenke til kommentar

Hmm.. Burde vel la seg gjøre ved å stenge alle portene spillene går på for hans maskin?

 

Tror min SMC barricade router har dette innebygget i konfigurasjonen, så dette må da være standard for en server... Noe routing tables eller noe sånt til den windows server maskinen.

Lenke til kommentar
moren min syns at broren min spiller altformye pc online og onsker seg litt kontroll på det, men søstra mi er tilkobliett den samme svitsjen og hun er det ikke noe poeng at mistre internetten.

 

hvis det hadde vær mulig å gjøre sån at han kan sitte på internett men ikke spille hadde dette været supert

hvis du har mulighet for det i ruteren kan du stenge portene spillet hans bruker

Lenke til kommentar

jeg får åpnet porter min ikke stengt porten utenom de portene som jeg selv har åpnet.

 

IronWire Skrevet 28/04/2005 : 20:08

  Hmm.. Burde vel la seg gjøre ved å stenge alle portene spillene går på for hans maskin?

 

Tror min SMC barricade router har dette innebygget i konfigurasjonen, så dette må da være standard for en server... Noe routing tables eller noe sånt til den windows server maskinen. 

 

Men er du at jeg skl gå inn på hans marskin og endre i oppsette i firewallen hans,

før desveree ikke gjort det, han har bios passord og uansett ville han bare stilt det tilbake.

Lenke til kommentar
jeg får åpnet porter min ikke stengt porten utenom de portene som jeg selv har åpnet.

 

IronWire Skrevet 28/04/2005 : 20:08

  Hmm.. Burde vel la seg gjøre ved å stenge alle portene spillene går på for hans maskin?

 

Tror min SMC barricade router har dette innebygget i konfigurasjonen, så dette må da være standard for en server... Noe routing tables eller noe sånt til den windows server maskinen. 

 

Men er du at jeg skl gå inn på hans marskin og endre i oppsette i firewallen hans,

før desveree ikke gjort det, han har bios passord og uansett ville han bare stilt det tilbake.

Slik nettet ditt ser ut er det brannmuren i routeren du må bruke for å styre tilgangen til internett. Dvs. det er i brannmuren i routeren du må stenge for portene som han spiller på. Du trenger altså ikke gå inn på PCen hans i det hele tatt. I tillegg må du jo sørge for at han ikke har passordet til routeren da, så han ikke går inn å åpner igjen.

 

Ellers vil jeg foreslå familieterapi.

Lenke til kommentar

Det du spør om er egentlig ganske enkelt, men du må ha en del nettverks- og brannmur-kunnskaper for å utføre det.

 

Du vil trenge en maskin enten mellom routeren og modemet eller mellom routeren og switchen. Eller bare bytte ut hele routeren med en skikkelig maskin. Så er det bare å filtrere vekk pakker man ikke vil ha :-)

 

Men husk, uansett hva du gjør, så lenge du ikke trekker strømmen, så kan du ikke hindre han å spille single player spill :-p

Lenke til kommentar

I din router er det fire porter.

Løsningen må være å gi broren og søsteren din

hver sin linje direkte fra routeren,

disse kan nemelig styres direkte fra software.

Gå inn i menyen advanced/filter og du kan

sperre det du ønsker på klokkeslett.

Den siste switchen kobles som før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En annen løsning er å fjerne routeren. Sette serveren med 3 netverkskort inn og bruke den med banwidtcontroller for å styre hastigheter til de 2 andre netverkene.

Har selv gjordt det slikt. Med Bandwithcontroller kan du redusere hastighet på alt du måtte ønske deg.

Hjemmesiden deres er http://www.bandwidthcontroller.com/

Lenke til kommentar

Med min router kan man visst også fastslå en IP-adresse til en HW-adresse (MAC-adresse). Det vil si at én spesiell PC alltid får nøyaktig samme IP-adresse, og IP-adressen blir aldri tildelt noen andre.

 

Deretter kan man blokkere den trafikken man ønsker (enkelte sider, web generelt, e-post, all trafikk og så videre). Dette kan også gjøres for hver IP-adresse, slik at du kan blokkere broren din fra Internett.

 

Min router er ikke den samme som din, og ikke engang samme merke. Men det er vel verdt å sjekke om du har det. Gå bare nøye gjennom innstillingene.

Lenke til kommentar

linux igjen, men macfiltrering er en kjekk ting. Evt så kan du jo legge inn en brannmur som nis eller no annet hvis du har det og blokke ipr og kanskje mac hvis programmet har støtte for det.

 

Men det greieste er linux og routingregler så du kan kappe nettet fra pcr og kjøre shaping av båndbredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...