Gå til innhold

Litt flaut: Hvordan komme fra konsoll til GUI

Anbefalte innlegg

Skrevet

Startet knoppix, skrivebord osv kommer opp, så trykker jeg alt+ctrl+f2, for å få opp konslollen.

Når jeg har gjordt det jeg skal i consollen, hvordan komme tilbake til GUI?

(Jeg kan ikke skrive startx, da det allerede kjører "bak" konsollen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv ctrl+alt+f5 da. Jeg goglet litt og det ser ut til at knoppix bruker f5 til x. Det vanliger er at 1-6 er consoller og fra 7 og oppover er X, eller GUI om du vil.

Skrevet
prøv ctrl+alt+f5 da. Jeg goglet litt og det ser ut til at knoppix bruker f5 til x. Det vanliger er at 1-6 er consoller og fra 7 og oppover er X, eller GUI om du vil.

F5 funket. Tusen takk!

Skrevet

Mens vi allerede er igang, noen som vet om en innførings guide i knoppix?

Hvordan lage user accounts og logge inn på dem, fatter ikke helt.

Skrevet (endret)

Stian89: Du kan prøve kommandoen adduser eller useradd. Hvis du har problemer med hvordan de virker kan du bruke manualsidene: man adduser eller man useradd.

Du logger ut av konsoll av å skrive exit, eller trykke ctrl-D. Deretter kan du logge inn som en annen bruker.

Håper du kan de vesentlige funksjonene som cd, ls, cp, mv, rm, ifconfig, evt iwconfig o.l. Samt programmet vim.

Endret av drange_net
Skrevet

Fant ut at jeg hadde installert hele OS'et litt feil, installerte ikke med debian versionen, det som egentlig ble gjordt, var at filene fra Live CD'en ble kopiert over på HD, og at maskinen bootet derfra istedet for fra CD'en.

Uansett. Installerer på nytt nå, med debian metoden. Leste noe om det. Og at det da skulle være lett å lage kontoer osv.

Har vel reinstallert om en halv times tid tenkter jeg..

Skrevet
Anbefaler deg å installere Arch Linux! Det er den beste distroen jeg har prøvd!

Kanskje jeg gjør det ved senere anledning, satser på å prøve ut knoppix, greit for en nybegynner som meg selv tror jeg.

Skrevet
Vel... Mange finner pakkestyreren, pacman meget enkel og innholdsrik.

Du vil nok ikke angre ett sekund!

Skal se på det engang ja :thumbup:

Et problem til. Touchpadden min. I windows kan den "tappes" på for å dobbelklikke, og den kan scrolles med, i knoppix funker ingen av de delene. Hva kan gjøres?

Skrevet

Trur det kan vere lurt å legge inn ein distro berekna på HD-installasjon. Ubuntu er vel bra for laptopar og støttar mykje rart.

Ubuntu brukar GNOME, ikkje KDE, men du kan legge inn Kubuntu om du vil ha KDE.

Skrevet

jeg synes det er mange her som er litt flinkere til å anbefale andre distroer enn til å hjelpe. jada, det er kanskje ikke en optimal distro, men den er grei for nybegynnere. la mannen prøve for h..!

Skrevet
Anbefaler deg å installere Arch Linux! Det er den beste distroen jeg har prøvd!

Helt enig.

Simpelheten med Slackware og BSD, med en bra pakkehåndterer samlet i en 686 optimalisert distro. Cred til Archlinux. Rett og slett nydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...