Gå til innhold

Er IQ det samme som Intelligens?


Anbefalte innlegg

At man ikke gjør det bra på en IQ test betyr ikke at man har lav IQ.

Du roter litt med begreper her, når man gjør det dårlig på en IQ test så betyr det at man har lav IQ da det er testen som definerer dette. Om IQ testen er et bra redskap til å teste reell intelligens det er et annet spørsmål.

 

 

 

Selvom du er det menneske i verden med høyest IQ, trenger han ikke å ha noen form for foreksempel sosial-innteligens!

 

Det er sant det du sier, men det er en ganske stor korrelasjon mellom IQ og "vellykethet" (dårlig norsk), hvor sosial intelligens spiller en stor rolle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jeg skrev det litt uklart, men la meg omformulere:

 

At man scorer lavt på en av _dagens_ IQ tester, betyr ikke at man har lav IQ, fordi dagens IQ tester ikke er i stand til å foreta en rettferdig måling. En Einstein på en øy kunne vært smart som bare det, men han ville ikke ha utviklet noe språk, noe som er vitalt for en IQ-test. Han ville nok ikke vært særlig smart etter de kriteriene vi stiller for intelligens, men smart ut fra sine forutsetninger. Er en analfabet mindre intelligent enn en forfatter? Er en person uten språk mindre intelligent enn en logoped? Spørsmålet er ikke om IQ er det samme som intelligens (noe det etter min mening/kunnskap/skjønn er), men hva intelligens er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IQ er en av de mest tullete ting jeg vet om. Det sier ingenting om en persons reelle intelligens (f.eks. sosial intelligens), bare hvor god en person har trent seg opp til å sette sammen figurer o.l. Dette er helt klart noe man kan trene opp, iallefall til en viss grad.

Lenke til kommentar

Den reelle intelligensen er vel en sammensetning av mange forskjellige ting, hvor både IQ og sosial intelligens inngår. Jeg husker bare ikke hva alle de andre heter.

 

Poenget er iallefall at det ikke på noen måte bare er IQ som betyr noe...

Lenke til kommentar
IQ er en av de mest tullete ting jeg vet om. Det sier ingenting om en persons reelle intelligens (f.eks. sosial intelligens), bare hvor god en person har trent seg opp til å sette sammen figurer o.l. Dette er helt klart noe man kan trene opp, iallefall til en viss grad.

Har du lest tråden? En god IQ-test kan man i liten grad trene seg opp til å bli god på.

Lenke til kommentar

Jeg har lest den, ja. Men de iq-testene som florerer på nettet er så like at man lett kan trene seg opp, og det er jo selvfølgelig disse de fleste bruker. De gode testene derimot, som det var en link til tidligere i tråden, er noe verre.

 

Men som det ble nevnt tidligere, 15 % økning er tross alt en god del da.

Lenke til kommentar
IQ er en av de mest tullete ting jeg vet om. Det sier ingenting om en persons reelle intelligens (f.eks. sosial intelligens), bare hvor god en person har trent seg opp til å sette sammen figurer o.l. Dette er helt klart noe man kan trene opp, iallefall til en viss grad.

This man speaks the truth. Det finnes mange personer som er svært flinke innen f.eks. matematikk, men som overhodet ikke eier sosial intelligens, evnen til å sette seg inn i andre menneskers situasjoner, evnen til å argumentere for sine syn på forskjellige ting, osv. Det festlige med personer som dette, er at mange tror de er intelligente jevnt over, fordi de ikke klarer å se at de har store mangler i sin påståtte "intelligens".

Lenke til kommentar
Jeg har lest den, ja. Men de iq-testene som florerer på nettet er så like at man lett kan trene seg opp, og det er jo selvfølgelig disse de fleste bruker. De gode testene derimot, som det var en link til tidligere i tråden, er noe verre.

 

Men som det ble nevnt tidligere, 15 % økning er tross alt en god del da.

Man kan ikke rakke ned på konseptet IQ generelt fordi det eksisterer mange dårlige IQ-tester. Og det er ikke et problem med konseptet IQ at det ikke måler hvor flink man er til å sosialisere. Det blir som å rakke ned på målebånd og meter fordi det ikke måler tid. Meningsløst.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Det finnes mange personer som er svært flinke innen f.eks. matematikk, men som overhodet ikke eier sosial intelligens, evnen til å sette seg inn i andre menneskers situasjoner, evnen til å argumentere for sine syn på forskjellige ting, osv. Det festlige med personer som dette, er at mange tror de er intelligente jevnt over, fordi de ikke klarer å se at de har store mangler i sin påståtte "intelligens".

Vet du at høy IQ, dvs logiske/matematiske evner er positivt korrelert med det du kaller "sosial intelligens"?

Lenke til kommentar

Det er iallefall en hel shitload av mennesker med gode logiske/matematiske evner, som ikke har snøring når det kommer til sosiale evner. Dette er jo en erfaring de fleste av oss har. Selvfølgelig er det mange som har begge deler, men det er ikke slik at høy IQ betyr at personen nødvendigvis må være særlig intelligent på andre måter.

Lenke til kommentar
Jeg har lest den, ja. Men de iq-testene som florerer på nettet er så like at man lett kan trene seg opp, og det er jo selvfølgelig disse de fleste bruker. De gode testene derimot, som det var en link til tidligere i tråden, er noe verre.

 

Men som det ble nevnt tidligere, 15 % økning er tross alt en god del da.

Man kan ikke rakke ned på konseptet IQ generelt fordi det eksisterer mange dårlige IQ-tester. Og det er ikke et problem med konseptet IQ at det ikke måler hvor flink man er til å sosialisere. Det blir som å rakke ned på målebånd og meter fordi det ikke måler tid. Meningsløst.

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Det er iallefall en hel shitload av mennesker med gode logiske/matematiske evner, som ikke har snøring når det kommer til sosiale evner.

 

Jepp, så er det slik at det også finnes en "shitload" av mennesker uten logiske/matematiske evner som ikke har snøring når det kommer til sosiale evner.

Hva er poenget ditt?

 

Det er en myte at folk med høy intelligens er sosiale friker, ofte er det motsatt, selv om det ikke er slik det blir potrettert i amerikanske filmer.

 

Dette er jo en erfaring de fleste av oss har.

 

Kanskje, det er jo slik at det er lettere å legge merke til en "frik", enn veljusterte mennesker. Når vi allerede har dette bildet av "friker" vi har fått gjennom pop-kulturen er det lett å vektlegge disse "frikene" mer enn de "fortjener".

 

EDIT: Quote tull!

Endret av Blodpudding
Lenke til kommentar

 

Man kan ikke rakke ned på konseptet IQ generelt fordi det eksisterer mange dårlige IQ-tester. Og det er ikke et problem med konseptet IQ at det ikke måler hvor flink man er til å sosialisere. Det blir som å rakke ned på målebånd og meter fordi det ikke måler tid. Meningsløst.

Godt sagt!

Trådstarter spør om IQ er det samme som intelligens. Intelligens består av flere forskjellige deler, herunder også sosial intelligens. Vil det ikke da bli feil at en test som bare består av logiske problemer skal bestemme hele pakka? Dette dersom vi antar at IQ=intelligens.

 

Jeg ser selvfølgelig at mange med høy IQ er gode sosialt sett, men det går også ofte motsatt vei. Den siste gruppen blir forsterket av de dårlige IQ-testene jeg nevnte tidligere.

 

Selvfølgelig er ikke problemet med dårlige tester IQ-konseptets feil. Men ettersom en IQ-test ikke kan måle annet enn logiske evner, vil den alltid være et misvisende mål på en persons intelligens. Dette vil jo uansett bare bygge på vage sannsynligheter...

Endret av ^Elg^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...