Gå til innhold

Er det noe vits med HTPC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg vet er det bare Hauppauge MVP og Pinnacle Showcenter som støtter streaming av tv, med full PVR funksjonalitet. Etter hva jeg ser av spesifikasjonene til den nye enheten fra Pinnacle så kan den vise HD materiale i 720p og 1080i via komponent utganger. Spennede og se på omtaler når det dukker opp da dette tydligvis er en oppdatert versjon av den som kom for et pr. år tilbake. Det som gjør meg skeptisk i forhold til TV streaming er at Pinnacle ikke leverer tv kort med hardware encoding. Har veldig dårlig erfaring med dette fra tidligere når det gjelder streaming, da det forutsetter at tvsignalet blir software encodet onthefly til mpeg2. Dette er i PVR miljøer sett på som en svært dårlig løsning

 

En kommentar til knutinh

Jeg har også kommet til konklusjon at hvis du ønsker å lage en HTPC som skalerer bilde er den eneste muligheten og koble PCen direkte til fremviser og ikke i et streamer oppsett. Skulle forsåvidt ikke være et problem å sette en støyende PC et godt stykke unna da man kan kjøpe DVI/HDMI kabler i 10 meters lengde som ikke forringer bildet.

 

Et oppsett med streaming vil primært, mener jeg, være et oppsett uten skalering og stiller dermed ikke så store krav til maskinvare. Om man så blir fornøyd med et ferdigprodukt eller om man ønsker funsksjonaliteten og oppgraderings muligheten en PC har vil være en smak sak. Etter mine erfaringer er ikke de ferdiglagde streaming løsningene med TV funksjon slik som fra Hauppauge eller Pinnacle gode nok enda i forhold hva man lett kan lage ut av en itx basert PC o.l. men dette er vel heller et spørsmål om tid før det kommer.

Endret av hezzi
Lenke til kommentar

Leker med en liten tanke nå: Hvis man bruker en radio-fjernkontroll (blåtann, wifi eller rf) opp mot pc-en. Og så har man en dum media-streamer med mpeg4-dekoder. Er det da mulig å streame et brukbart GUI fra pc til media-streameren over mpeg4?

 

For i så fall vil det jo være en slags veldig, veldig tynn klient. Og det vil kunne fungere ganske uavhengig av hvilken media-streamer man bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...