Gå til innhold

md5 x 5, sikrere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rXRozPkg

Vil bare påpeke at MD5 ikke er kryptering, men hashing.

Med kryptering kan man få tilbake det man krypterte i klartekst, det gjør man ikke med MD5 eller tilsvarende hashingalgoritmer.

 

Ønsker du en sikkrere algoritme, så kan du ta en titt på SHA1.

 

Hasher man passordet flere ganger blir det ikke vanskligere å finne det (rent teknisk), det vil bare ta lenger tid.

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar
det vil jo bli verre å finne frem til passordet, men jeg tror det ikke er så mye vits i å gjøre det 5 ganger..

men det blir vel tryggere.. :hmm:

Overhode ikke. Rent teknisk vil det ta såvidt mer tid. Når man kjører bruteforce blir det 5stk md5 i stedet for 1. (Man sitter ikke og kommer seg frem til hver enkelt md5-hash) Kjenner man til md5-hashen vil det på de fleste personers passord være mulig å knekke det v.hj.a bruteforce innen 10 timer. Har man en high-end maskin så kan man kutte vekk et par timer. Har man flere CPUer kan man igjen kutte vekk mange timer. Så om du vil la en cracker bruke litt mer tid på å knekke passordet så er det klart 5 x md5 er tryggere, men realistisk sett så er det like (u)trygt. De bedre alternativene vil være md5 + salt og md5 i kombinasjon med sha1.

Lenke til kommentar

Dette er vel ganske trykt:

function myhash_keyge_s2k($pass, $bytes ){
      
      $salt=substr(pack("h*", md5(mt_rand())), 0, 8);
      return substr(pack("H*", md5($salt . $pass)), 0, $bytes);
}
function ldap($clear_pw) {
        $salt = myhash_keyge_s2k($clear_pw, 2048);
        $new_password = base64_encode(pack("H*", md5($clear_pw . $salt)) . $salt);
        return $new_password;
}
$hash = ldap("root");
echo $hash

Lenke til kommentar
Den eneste måten å sikre seg så og si helt mot bruteforce er å lage en egen hash som ingen andre veit hvordan virker, eller kan finne ut hvordan virker.

Hvor lett det blir er selvfølgelig en annen sak.

jeg gjore det en gang, men så var koden så treg at jeg ikke bruker det lenger(genererer et 8000++ tegns hash etter arabisk alfabet og som vi bruker sha1 som pynt :p )

Lenke til kommentar
men en cracker vet vel ikke hvor mange ganger det er md5-et?

Nei, der har du selvsagt et poeng. En cracker aner ikke antallet sånn av seg selv, men jeg hadde ikke satset på akkurat det faktumet. Det finnes mange måter å finne ut en hash. Jeg hadde f.eks med letthet klart å hente ut hashen på passordet mitt på forumet siden den lagres i cookie. Derfra har du et fint ståsted for å finne ut hvordan hashen genereres. Så det er absolutt ikke umulig å finne ut hva som gjøres med passordet.

Lenke til kommentar

Vel, nå er jo ikke bare "hashing" av passord et sikkert tiltak. Det kan gjøre det teknisk å ta lengre tid å cracke, men om noen velger som mangen gjør idag er passord som deres egne førstenavn, fødseldatoen sin, fødseldatoen til moren sin, eller det flotte passordet 1234. Bruker du slike passord, så er det lett å cracke dem med bare "prøve og feile" mteoden.

 

Tror at jeg har lest at md5 er en enveis logaritme, så at det skal være mulig å reverse den skal vel egentlig ikke gå ann?

Endret av laffa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...